Esteban Ocon bortplockad av Mercedes…

RB12 i händerna på Daniel Riccardo under första dagen av tester i Barcelona

RB12 i händerna på Daniel Riccardo under första dagen av tester i Barcelona

Årets första test under pågående säsong är inne på sin andra och avslutande dag nere i Barcelona. Mängder av bilder på bilar där den ena har mer mätutrustning monterad än den andra förekommer och givetvis är det ett utmärkt tillfälle för teamen att bekräfta sina vindtunnelvärden på banan.  Gissningsvis testas en mängd saker som inte nödvändigtvis är för just banan i Barcelona och Rickard Rydell var inne på det i helgen, att just Circuit de Barcelona Catalunya har egenskaper runt varvet som gör att man kan simulera flera olika banor med t ex sektor 3 snarlik det som väntar kommande helg i Monaco.

Esteban Ocon i Renault-bilen igår men någon test av Mercedes FW16 idag blev det inte

Esteban Ocon i Renault-bilen igår men någon test av Mercedes FW16 idag blev det inte

Franske Esteban Ocon körde för Renault igår och var väldigt frispråkig kring hur bra den nyuppdaterade Renaultmotorn kändes, inte för att han har så mycket att jämföra med men ändå, och att den skulle överraska många framöver. Tanken var att Ocon skulle byta och köra för Mercedes idag men tji fick han. Inte vet jag om det var Mercedes eller Renault som drog öronen åt sig, troligen Renault som inte gärna vill att Mercedes ska veta till 100% hur den uppdaterade motorn från Renault känns. Det är f ö en lite märklig uppgörelse med Esteban Ocon som alltså kör för Mercedes i DTM och tillhör Mercedes organisation men som samtidigt lånas ut till Renault F1-team. Som upplagt för intressekonflikter vilket jag tror var fallet denna gång. Mercedes plockade istället in Pascal Wehrlein, ofarlig i det avseendet, vilket innebär att Lewis Hamilton inte kommer att köra någon av testdagarna under säsongen då de som återstår måste köras av s k ”young guns”. Tror iofs att Hamilton är rätt nöjd med detta då han inte är stormförtjust i att snurra varv efter varv på en test, det har han varit väldigt tydlig med tidigare.

Pascal Wehrlein blev sent inkallad som ersättare när Ocon inte skulle köra

Pascal Wehrlein blev sent inkallad som ersättare när Ocon inte skulle köra

Silly season verkar ha dragit igång och det kanske största och viktigaste ryktet är att Nico Rosberg kan vara på väg till Ferrari. Jag tog upp detta med Eje som precis som jag var lite förvånad över att Rosberg ev skulle vara aktuell för ”de röda” men han sa samtidigt att det kan finnas viss sanning i det då Keke Rosberg alltid varit tydlig med att en förare aldrig har så högt marknadsvärde som efter en VM-titel. Kruxet är väl bara att titeln måste bärgas först och att de team man förhandlar med inte har mer bråttom än så. Rosberg är onekligen en god bit på väg mot en VM-titel men har fortfarande långt kvar innan den är säkrad.

Var hamnar Marcus Ericsson 2017?

Var hamnar Marcus Ericsson 2017?

Många frågar också var Marcus Ericsson befinner sig när det gäller silly season. Inte så lätt att svara på det då ingen avslöjar något om vilka förhandlingar som förs. Att det pågår förhandlingar tror jag vi kan vara säkra på och rent spekulativt är det inte så svårt att tänka sig med vilka om man ser någorlunda realistiskt på saken. I min värld kan Marcus antingen bli kvar i Sauber, gå till Renault, gå till Williams eller hamna hos Force India. Jag tror inte att Mclaren är aktuellt då Stoffel Vandoorne står redo om någon av de nuvarande förarna lägger av eller byter stall. Manor känns inte heller som ett tänkbart alternativ, vore just nu att byta ner sig. Haas skulle också kunna vara en möjlighet men jag undrar verkligen om det är rätt miljö just nu. De team vi troligen helt kan utesluta just nu är Ferrari, Mercedes, Red Bull och Toro Rosso, och som sagt troligen också Mclaren.

När det gäller Saubers framtid så finns inte heller några svar att ge just nu. Teamägaren Monisha Kaltenborn var åtminstone i Barcelona förra helgen, bl a för att tillsammans med Force Indias Bob Fernley lämna ett brev till FIA och Bernie Ecclestone som troligen handlar om att man inte är helt nöjd med den uppgörelse som träffats angående pris på motorer framöver. Självklart uppskattas att det ska bli billigare för teamen att köpa motorer men både Fernley och Kaltenborn tycker att man kunde gjort mer för att underlätta för de mindre teamen.