Max Verstappen – yngste vinnaren i F1-historien!

Max Verstappen blev igår historisk när han vann Spaniens GP i Barcelona

Max Verstappen blev igår historisk när han vann Spaniens GP i Barcelona

Spaniens GP, ja var ska man börja? Vilket lopp vi fick med alla tänkbara ingredienser som piffade upp tillställningen. På förhand gick snacket i depån att detta kommer bli säsongens tråkigaste lopp och när jag morsade på tysk TV:s expert Christian Danner så sa han att brukar ”sova” sig genom loppen i Barcelona. Ack så fel alla hade!

Först och främst får vi ju tacka Mercedes för att spänningen i mästerskapet lever vidare några race till, situationen på första varvet mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg har vevats ett stort antal gånger och jag har läste lika många åsikter om vems fel det var som det finns människor. Min egen uppfattning har kanske ändrats en aning efter att jag fått se bilderna lite mer, inledningsvis tyckte både jag och Rickard Rydell att det var tämligen klart att Nico Rosberg var den skyldiga med en väl se stängning på Hamilton som för att undvika att köra på sin teamkollega väjde ut på gräset och tappade där kontrollen över sin bil och tog Rosberg med sig i fallet.  Jag tycker fortfarande att Rosbergs stängning var väl sen, min bedömning är att Hamilton hade tillräckligt mycket av sin bil upp på insidan av Rosberg för att kunna kräva utrymmet. Samtidigt går det så ohyggligt fort och man kan även fråga sig hur smart det var av Lewis Hamilton att ta en så stor risk i detta tidiga skede av loppet. Jag lutar nog åt att domarna gjorde en korrekt bedömning när man valde att kalla det för en raceincident, sannolikt med lika stort ansvar lagt på båda förarna för det som inträffade, ingen av dem var så att säga felfri helt och hållet. Kanske med lite övervikt åt Rosberg som den mest vållande men som Toto Wolff sa så är det väldigt knepigt att i procent säga t ex 60/40 Rosbergs fel eller tvärt om. Vi kan dock alla vara överens om att situationen spetsar till resten av säsongen och det blir nu ohyggligt spännande och se vad som händer framöver med deras relation.

Vad som också framkommit är att Nico Rosberg hade ställt sin motor i felaktigt läge och skapade på det sättet situationen omedvetet. Istället för att motorn gick i ”racestartmode”, (RS-mode) med all tillgänglig effekt under de första 90 sekunderna av loppet, så började Nicos motor helt plötsligt att ladda upp batteriet och istället för ca 900 hästkrafter hade han kanske runt 700 vilket gjorde att Hamilton hade mycket högre fart på väg fram mot kurva 4. Ta en titt på SKY:s Anthony Davidson när han mycket skickligt analyserar situationen, det kommer att klarna betydligt och ge en viss förståelse kring varför det blev som det blev.

En fullständigt briljant genomgång av händelserna på första varvet signerat Anthony Davidson.

Ok med Mercedes ur vägen var spelplanen öppen för Red Bull och Ferrari att göra upp om segern och jag var då rätt övertygad om att den kampen skulle bli mellan Daniel Ricciardo och Sebastian Vettel, om segern alltså. Nu fick de istället kivas om tredjeplatsen, en match som Ricciardo förlorade med en punktering på näst sista varvet. Kampen om segern kom istället att stå mellan de båda två-stoppande Max Verstappen och Kimi Räikkönen. Det var riktigt intressant och följa hur de båda teamen la upp racet för respektive förare, jag upplevde hela tiden att Red Bull satsade på Ricciardo med Verstappen som back up och samma sak hos Ferrari mellan Vettel och Räikkönen men som saker och ting utvecklade sig så blev det tvärt om. När det efter ett tag stod klart att varken Verstappen eller Kimi Räikkönen behövde komma in för ett tredje stopp så förstod vi också att Vettel och Ricciardo inte heller skulle hinna ikapp på sin tre-stoppare. Kampen om segern stod alltså mellan fältets äldste och yngste förare där Kimi varv efter varv försökt komma tillräckligt men där det hela tiden fattades några viktiga meter för att kunna göra attacken, detta samtidigt som Max Verstappen inte satte en fot fel på hela loppet. Makalöst säker körning rakt igenom hela loppet från Max som ändå måste ha känt sig pressad, men inte en tillstymmelse till misstag som Kimi kunde utnyttja.

Max Verstappen är nu alltså Formel 1-historiens yngsta vinnare, ett rekord jag tror aldrig kommer att slås med de nya reglerna för hur gammal man måste vara för att få superlicens. Det är givetvis som en saga att denna turbulenta vecka innan Spaniens GP, med förarbyte mellan Toro Rosso och Red Bull och en massa åsikter om hur bra detta byte var, kunde sluta i fullständig succé med seger för Max Verstappen redan i debutracet för sitt nya team. En annan sak som slår en med en överraskningsvinnare som igår är hur mycket vi behöver lite nya profiler i sporten som kan locka fram intresset hos publiken på allvar igen. Det är helt enkelt inte superspännande med samma gubbar på pallen i var eviga race. Kom på mig med att tänka på vad jag själv hade för potential när jag var 18 år, skrämmande tanke när man jämför med Verstappens insats igår.

Marcus Ericsson gjorde nog F1-karrriären bästa insats i gårdagens spanska GP

Marcus Ericsson gjorde nog F1-karrriären bästa insats i gårdagens spanska GP

Marcus Ericsson gjorde i mina ögon sitt bästa lopp i karriären igår. Först och främst en kanonstart där han seglade förbi en antal förare men i karambolaget efter Rosberg och Hamilton blev det lite tokigt i kurva 4 och 5 vilket gjorde att han tappade de han kört förbi i starten plus någon till, bl a sin teamkamrat Felipe Nasr. Planen inför racet var en tre-stoppare med två set soft och två set medium något Marcus såg väldigt mycket fram emot, sugen på att få köra lite aggressivt istället för att köra deltatider och spara däck. Den planen gick väl sådär inledningsvis då soft-däcken gick av betydligt tidigare än väntat. Den första stinten var i och för sig tänkt att bli kort men den andra på soft blev också kort då vänster framdäck gick av väldigt snabbt och en rätt desperat Marcus Ericsson fick ta till brösttonerna för att få komma in och lägga på medium. Teamet ville tvärtom förlänga andra stinten på soft för att försöka göra ett depåstopp mindre, som man bedömde skulle vara snabbare totalt, men detta var alltså helt otänkbart och dessbättre fick Marcus som han ville. Efter detta var det full fart framåt och han tog sig förbi både Felipe Nasr, efter visst besvär och en del svordomar, också båda Renault-bilarna. Anledningen till ilskan mot Nasr var att han inte riktigt spelade rent i bromszonen i slutet på startomål, små förflyttningar även när de börjat bromsa gjorde att Marcus vid ett tillfälle var nära att köra dem båda av banan.  Detta löste sig till slut och jakten togs upp på de Jolyon Palmer och Kevin Magnussen som också passerades innan målflagg med en 12:e plats för Marcus Ericsson i mål som slutresultat. Ett lopp helt i skymundan av den dramatik som pågick längst fram men väl värd att lyfta fram och som jag skrev, detta var nog Marcus Ericsson bästa lopp i karriären så här långt i konkurrens med ett liknande race förra säsongen i Mexiko.

POS. DRIVER COUNTRY TEAM TIME POINTS
1 MAX VERSTAPPEN NED RED BULL RACING 1:41:40.017 25
2 KIMI RÄIKKÖNEN FIN FERRARI +0.616s 18
3 SEBASTIAN VETTEL GER FERRARI +5.581s 15
4 DANIEL RICCIARDO AUS RED BULL RACING +43.950s 12
5 VALTTERI BOTTAS FIN WILLIAMS +45.271s 10
6 CARLOS SAINZ ESP TORO ROSSO +61.395s 8
7 SERGIO PEREZ MEX FORCE INDIA +79.538s 6
8 FELIPE MASSA BRA WILLIAMS +80.707s 4
9 JENSON BUTTON GBR MCLAREN +1 lap 2
10 DANIIL KVYAT RUS TORO ROSSO +1 lap 1
11 ESTEBAN GUTIERREZ MEX HAAS +1 lap 0
12 MARCUS ERICSSON SWE SAUBER +1 lap 0
13 JOLYON PALMER GBR RENAULT +1 lap 0
14 FELIPE NASR BRA SAUBER +1 lap 0
15 KEVIN MAGNUSSEN DEN RENAULT +1 lap 0
16 PASCAL WEHRLEIN GER MANOR +1 lap 0
17 RIO HARYANTO INA MANOR +1 lap 0
NC ROMAIN GROSJEAN FRA HAAS DNF 0
NC FERNANDO ALONSO ESP MCLAREN DNF 0
NC NICO HULKENBERG GER FORCE INDIA DNF 0
NC LEWIS HAMILTON GBR MERCEDES DNF 0
NC NICO ROSBERG GER MERCEDES DNF 0