En enstoppare på söndag?

Rysslands GP kan bli snålt på depåstopp

Rysslands GP kan bli snålt på depåstopp

Tillbaka på Sotji Autodrom och Rysslands GP, den tredje upplagan av detta relativt nya race på kalendern. Sedan tidigare vet vi att banan är extremt slät och att däckslitaget är lågt vilket enligt Marcus Ericsson troligen innebär bara ett depåstopp i racet. Medium, soft och supersoft är de nominerade däcken men för första gången i år tror jag inte vi får speciellt varierande strategier, en lite längre stint soft och en kortare på supersoft är det väntade scenariot, frågan är bara om man startar på soft eller avslutar på det. Topp 10 kommer definitivt starta på supersoft men det kan ju tänkas vara någon som väljer att göra det omvända längre bak i fältet och vi får inte heller räkna bort sannolikheten för säkerhetsbil om något skulle inträffa.

Hos Sauber forsätter det att vara turbulent när vi idag fick reda på att chefingenjören Tim Malyon lämnar teamet efter bara tre månader. Malyon kom från Red Bull och var en kanonvärvning men tyvärr har de ekonomiska problemen gjort att han nu lämnar tidigt in på årets säsong. Ett stort avbräck som troligen får påverkan redan denna helg då chefsingenjören har stort ansvar för det som händer på banan. När viasatsport.se ringde och frågade om detta trodde jag inte att det skulle betyda något just denna helg men Eje Elgh menar att det i allra högsta grad påverkar direkt, så viktig är funktionen. Förre testingenjören, och en av Felipe Nasrs avverkade raceingenjörer, Paul Russell ersätter.

Apropå Sauber så kommer Felipe Nasr få sitt efterlängtade nya chassi denna helg. Det var länge osäkert om man skulle hinna få det färdigt redan till denna helg i Ryssland men det löste sig. Denna helg blir därmed extra viktig för Felipe Nasr som efter detta får svårt att hävda problem med chassit om det fortsätter att gå troll i hans körning. Bara den psykologiska effekten av ett nytt chassi bör ändå göra att det kommer se bättre ut, om det sedan räcker för att vara snabbare än Marcus Ericsson återstår att se.

På tal om turbulens i team så har anställningen av förre Manorchefen John Booth hos Toro Rosso fått en del att höja på ögonbrynen. Eje har goda kontakter i teamet och har av flera hört att det gnisslas lite över Booths ankomst, det spekuleras i att Max Verstappens pappa Jos har haft ett finger med i spelet, kanske ett efterspel av det som som hände i Australien när Max fick mycket kritik internt för sitt uppträdande. Kan tänkas att Jos vill manövrera ut någon eller några för att återfå maktbalansen i teamet, detta genom att gå över huvudet på flera ledande personer hos Toro Rosso och hur detta utvecklar sig blir spännande att följa framöver.

I morgon kommer Red Bull att testa sin variant av huvudskydd, den s k canopen, en slags vindruta som ska ge ett extra skydd för förarens huvud. Har sett några bilder på det och det jag funderat på så här långt är hur sikten påverkas vid t ex regn. Eje Elgh menar dock att detta är saker som man lätt kan överkomma, faran som han ser det är vad som händer vi en eventuell krasch. Just detta får vi inte svar på i morgon men väl en möjlighet att se hur denna skapelse ser ut i verkligheten.

Glöm inte att vi börjar en timme tidigare än vanligt med FP1 och FP2, 08.55 och 12.55 är tiderna som gäller i Viasat Motor och på Viaplay.