Dramatiskt i Shanghai när Nico Rosberg tog tredje raka segern…

Nico Rosberg dominerade i Kina men desto mer dramatik bakom honom

Nico Rosberg dominerade i Kina men desto mer dramatik bakom honom

Kinas GP blev en riktig rackarrökare till race med mängder av action, kanske lite väl mycket. Det hela initierades av allt som hände i första kurvan men också av Ricciardos punktering som tvingade ut säkerhetsbilen för att stöda banan. Ricciardo körde på något skräp som skadade däcket och det var helt rätt beslut av tävlingsledningen att lugna ner tempot och städa upp.

Med säkerhetsbil på banan var det väldigt många som passade på att bli av med supersoft, Marcus Ericsson en av dem som kom in för att byta soft mot medium och det var nog tyvärr i tidigaste laget för den taktik man sedan valde med två stint medium för resten av racet. Kanske hade det varit någon placering längre upp om man sträckt ut den första stinten en aning men troligen ändå ingen chans på poäng. Som Eje sa till mig efteråt kan man inte trolla med strategier när bilen inte riktigt håller måttet så även om man valt lite annorlunda taktik hade det knappast blivit speciellt mycket bättre resultat. Överlag en otroligt stark helg av Marcus som just nu är i perfekt balans och därmed kan maximera materialet som dock fortfarande begränsar hans möjlighet att ta de efterlängtade poängen.

Vi diskuterade lite på redaktionen och kom fram till att det var synd att säkerhetsbilen kom ut så tidigt, det förstörde lite av den spänning vi ändå hade fått. När vi sedan hade bilar på så vitt skilda däck med olika livslängd blev det väl mycket ”fejkade” omkörningar och när DRS dessutom är så generös som i Shanghai blir det väl mycket platsförändringar. Vi hade ju faktiskt några riktigt fina manövrar på banan men det kom nästan bort för att det hände så mycket annat samtidigt. Det gällande däckreglementet hade idag varit fullt tillräckligt för att få den dynamik i racet som man vill ha.

Sebastian Vettel var inte imponerad av Red Bulls Daniil Kvyat efter ryssen tuffa körning i kurva 1 direkt efter start

Sebastian Vettel var inte imponerad av Red Bulls Daniil Kvyat efter ryssen tuffa körning i kurva 1 direkt efter start

Om segern var det aldrig någon kamp men desto mer därbakom där det var stor underhållning när Sebastian Vettel läxade upp Daniil Kvyat efter loppet för hans ”kamikazeomkörning” i första kurvan efter start. Kvyat försvarade sin körning med att han såg luckan och tog den och meddelade frankt att han även i fortsättningen kommer att ta risker för att försöka nå pallplatser och eventuellt segrar och det kan man knappast klandra honom för. Sebastian Vettel hade kanske rätt i att manövern var väl optimistisk och det sved nog extra mycket att det var just Kimi Räikkönen som drabbades av att han tvingades väja undan. Vettel gjorde annars ett mycket starkt lopp och andra platsen var nog ändå så bra det hade kunnat bli idag.

Det är självklart omöjligt att gå igenom precis allt som hände men från dagens lopp kan vi se att Red Bull är på gång igen, att Renault har mycket att fundera över just nu och att Haas kom ner på jorden igen efter succérna i de två föra racen för Grosjean. Tycker även vi såg en klart mänsklig Lewis Hamilton som inte mindre än två gånger fick ge sig i rena fighter på banan vilket inte hör till vanligheterna. Något annat som är tämligen ovanligt är att vi idag hade alla 22 bilarna i mål vilket man nog ändå får se som något positivt.

Resultat Kinas GP

1 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team 1h38m53.891s
2 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 37.776s
3 Daniil Kvyat Red Bull Racing 45.936s
4 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 52.688s
5 Kimi Raikkonen Scuderia Ferrari 1m05.872s
6 Felipe Massa Williams Martini Racing 1m15.511s
7 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 1m18.230s
8 Max Verstappen Scuderia Toro Rosso 1m19.268s
9 Carlos Sainz Scuderia Toro Rosso 1m24.127s
10 Valtteri Bottas Williams Martini Racing 1m26.192s
11 Sergio Perez Sahara Force India F1 Team 1m34.283s
12 Fernando Alonso McLaren Honda 1m37.253s
13 Jenson Button McLaren Honda 1m41.990s
14 Esteban Gutierrez Haas F1 Team 1 Lap
15 Nico Hulkenberg Sahara Force India F1 Team 1 Lap
16 Marcus Ericsson Sauber F1 Team 1 Lap
17 Kevin Magnussen Renault Sport F1 Team 1 Lap
18 Pascal Wehrlein Manor Racing MRT 1 Lap
19 Romain Grosjean Haas F1 Team 1 Lap
20 Felipe Nasr Sauber F1 Team 1 Lap
21 Rio Haryanto Manor Racing MRT 1 Lap
22 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team 1 Lap

DRIVERS’ CHAMPIONSHIP

Pos Driver Points
1 Nico Rosberg 75
2 Lewis Hamilton 39
3 Daniel Ricciardo 36
4 Sebastian Vettel 33
5 Kimi Raikkonen 28
6 Felipe Massa 22
7 Daniil Kvyat 21
8 Romain Grosjean 18
9 Max Verstappen 13
10 Valtteri Bottas 7
11 Nico Hulkenberg 6
12 Carlos Sainz 4
13 Stoffel Vandoorne 1
14 Kevin Magnussen 0
15 Sergio Perez 0
16 Jolyon Palmer 0
17 Marcus Ericsson 0
18 Fernando Alonso 0
19 Jenson Button 0
20 Pascal Wehrlein 0
21 Felipe Nasr 0
22 Esteban Gutierrez 0
23 Rio Haryanto 0

CONSTRUCTORS’ CHAMPIONSHIP 

Pos Constructor Points
1 Mercedes 114
2 Ferrari 61
3 Red Bull/TAG Heuer 57
4 Williams/Mercedes 29
5 Haas/Ferrari 18
6 Toro Rosso/Ferrari 17
7 Force India/Mercedes 6
8 McLaren/Honda 1
9 Renault 0
10 Sauber/Ferrari 0
11 Manor/Mercedes 0