Kaosvecka efter premiären…

En glad Lewis Hamilton efter att ha tagit sin 50:e  pole position i karriären under ett omdiskuterat kval i Melbourne..

En glad Lewis Hamilton efter att ha tagit sin 50:e pole position i karriären under ett omdiskuterat kval i Melbourne..

Det har varit en tämligen kaotisk vecka för Formel 1 med diverse utspel och ändringar av regler hit och dit, någon skrev att det kanske varit den mest negativa veckan i Formel 1:s historia, om jag vill gå så långt vet jag inte men inte har det varit speciellt positivt.

Om vi börjar med kvalet så var det ju som bekant ingen succé, en illa genomförd ändring som egentligen inte behövdes. Å andra sidan har vi ju ändrat kvalformat förr och haft lite inkörningsproblem innan det fungerat till 100% och man borde kanske ge det en chans till.

Det som hände direkt efter kvalet i Australien var att alla teamchefer/teamrepresentanter träffades på söndag förmiddag där alla var eniga om att gå tillbaka till det gamla formatet, omröstningarna i F1-kommissionen och World Motorsport council sa bara vara en formalitet. Nu visade det sig att detta inte var så enkelt som alla trott, efter lite eftertanke igen började några att tvivla, Williams och Force India var inte helt övertygade om att gå tillbaka till det gamla formatet, istället ville de köra en variant där Q1 och Q2 kördes enligt det nya formatet men där Q3 kördes som förr. Att få igenom någon förändring överhuvudtaget kräver att samtliga röstar ja och nu fanns alltså två förslag och på gammalt F1-manér så kom man inte överens vilket betyder att man nu, enligt reglerna, tvingas köra HELA det nya formatet en helg till. Efter Bahrain ska en ny utvärdering göras för att se om man kan göra några justeringar, men om jag får gissa får vi nog köra med det nya formatet resten av den här säsongen då jag ser små möjligheter att få alla att rösta ja på ett och samma förslag vilket krävs i reglerna när det är på så kort varsel.

Hela den här röran är rätt talande för hur stämningen i Formel 1 är just nu vilket även fick förarna att ryta till, eller i alla fall räcka upp handen och be om ordet. I ett rätt intetsägande öppet brev till de styrande i Formel 1 ville man markera att man inte heller på förarsidan är nöjd med hur sporten sköts just nu. Några konkreta förändringsåtgärder hade dock förarna inte men om jag förstått saken rätt så var detta öppna brev ett första steg i lite mer konkret kommunikation från förarna och deras organisation GPDA framöver.

Här är hela brevet i sin helhet:

Dear Formula 1 stakeholders, followers and fans,

The Grand Prix drivers would like to state our following position: We drivers love our sport! Since childhood, we dreamed of racing the fastest race cars from the top teams on the coolest tracks against the best drivers in the world. We seek competition and love F1 almost unconditionally, which makes us most probably the people with the purest interest for Formula 1, beside our fans.

Formula 1 is currently challenged by a difficult global economic environment, a swift change in fan and consumer behaviour, and a decisive shift in the TV and media landscape. This makes it fundamental that the sport’s leaders make smart and well considered adjustments.

We feel that some recent rule changes – on both the sporting and technical side, and including some business directions – are disruptive, do not address the bigger issues our sport is facing and in some cases could jeopardise its future success. We know that among the leaders of the sport – be it the owners, their representatives, the governing body, the teams or other stakeholders – every individual acts with the very best intentions.

Therefore, the drivers have come to the conclusion that the decision-making process in the sport is obsolete and ill -structured and prevents progress being made. Indeed, it can sometimes lead to just the opposite, a gridlock. This reflects negatively on our sport, prevents it being fit for the next generation of fans and compromises further global growth.

We would like to request and urge the owners and all stakeholders of Formula 1 to consider restructuring its own governance. The future directions and decisions of F1, be they short or long term, sporting, technical or business orientated should be based on a clear master plan. Such plan should reflect the principles and core values of Formula 1.

We need to ensure that F1 remains a sport, a closely-fought competition between the best drivers in extraordinary machines on the coolest race tracks. F1 should be home only to the best teams, drivers and circuits, with partners and suppliers fit for such an elite championship.

Formula 1 has undoubtedly established itself as the pinnacle of motorsport and as such one of the most viewed and popular sports around the world. We drivers stand united, offer our help and support for F1 to keep it as such, and further to make it fit and exciting for many years and generations to come.

It is important to state that this open letter is intended in the best interests of all and should not be seen as blind and disrespectful attack. Thank you for your attention and granting us the liberty to put our thoughts into words.

Best regards, Jenson Button, Sebastian Vettel, Alex Wurz, on behalf of the Grand Prix Drivers

Jag fick igår också tag i Marcus Ericsson, på plats i Dubai, och frågade givetvis hur han ser på den uppkomna situationen med framförallt kvalet. Hans generella uppfattning är att det nya formatet gör det närmast omöjligt för något av de mindre teamen att kunna ”skrälla”. De som krigar för att ta sig ur Q1 tvingas ta de däck man har redan i första kvalrundan, ett ev avancemang till Q2, utan fler nya däck, betyder att man inte har en chans att nå Q3. I övrigt var Marcus givetvis besviken över att Sauberbilen inte var mer konkurrenskraftig i Melbourne, däremot var han helt klart nöjd med sin egen insats med stabilt övertag på Felipe Nasr både på träningen, kvalet och inledningen på racet, så länge bilen fungerade. Nu ser han dock fram mot att få köra några ”riktiga” banor några helger med, förhoppningsvis, mer körning under fredagen för att få ett bättre kvitto på var man står jämfört med teamen närmast runt omkring.

Lyssna gärna på senaste F1-podden som ligger uppe nu där jag och Viasat Motors producent Erik Stenborg diskuterar situationen i Formel 1 just nu där vi båda slås av hur mycket utrymme det negativa får trots att sporten, enligt vår uppfattning, till 90% är mycket bra.