Nya kvalformatet – ett antiklimax

Lewis Hamilton tog idag sin 50:e pole position i karriären, bara Ayrton Senna och Michael Schumacher har fler

Lewis Hamilton tog idag sin 50:e pole position i karriären, bara Ayrton Senna och Michael Schumacher har fler

Då har säsongen första kval körts och med det nya formatet. Tyvärr blev det som många befarat på förhand, mest tydligt blev det i Q3 när allt var avgjort med fem minuter kvar vilket snuvade oss på en riktig fight om pole position.

En annan sak som blir direkt orättvis är att alla som når 90 sekundersekvensen och ligger sist på listan åker ut oberoende av var man är på banan utom den som är kvar när de sista 90 sekunderna startar i resp kvalrunda, den föraren får avsluta sitt varv, vilket idag kostade Marcus Ericsson avancemang till Q2 till fördel för Jolyon Palmer. Jag förstår varför man gjort så då man vill att de två som är kvar sist i Q3 ska kunna påbörja de avgörande varven innan målflagg och sedan kunna slutföra dem, problemet är att formatet i övrigt gör att ingen har däck till det mot slutet, som idag. Detta är en rejäl tankevurpa enligt mig och behöver justeras omgående, jag tycker att man på kort sikt ska ändra tillbaka till det gamla formatet i Q3 så vi verkligen får en riktig fight om pole igen. Det man också skulle kunna göra är att belöna de två som är sist kvar med ett extra set mjuka däck att köra om pole position på, enbart för det sista försöket, då får vi åtminstone en kamp om platserna i första startled även om det oftast kommer vara mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg.

TV-produktionen blev också lidande av det nya formatet då man aldrig hann se några snabba varv, allt handlade om att istället följa klockan och försöka hålla reda på var alla befann sig på banan när klockan tickade ner mot noll. Det var inte bara vi vid tv:n som hade svårt att följa med, flera av teamen missade också ganska grovt timingen med att skicka ut sina förare, att sända ut föraren i rätt tid blir också väldigt mycket ett lotteri då ingen kan förutse vad konkurrenterna gör och helt plötsligt kan man, efter att ha haft rätt gott om tid, halka ner i listan och bli utslagen mitt under ett pågående varv.

Rent prestandamässigt så var det ganska väntade resultat idag där Mercedes dominerade fullständigt före Ferrari och tidsavståndet var dessutom väldigt stort. Bakom imponerade Toro Rosso stort med Max Verstappen på en femteplats, före båda Williamsbilarna. Carlos Sainz var något längre ner en dryg tiondel bakom Felipe Massa som var bästa Willams.

Mclaren visade att man tagit rejäla kliv framåt prestandamässigt i dagens kval till Australiens GP

Mclaren visade att man tagit rejäla kliv framåt prestandamässigt i dagens kval till Australiens GP

Ett annat team som tagit stora kliv mot fjolåret är Mclaren som var 12:a och 13:e med Fernando Alonso och Jenson Button, frågan kvarstår dock om de har farten även i racetrim, över ett varv har man kunnat kräma ur bra fart även under fjolåret. Men det är tydligt att man gjort stora framsteg med motorn och dess ERS.

Marcus Ericsson gjorde en mycket stabil insats och tog ut det som fanns i Sauberbilen men som både han och Fernando Alonso var inne på gör det nya kvalformatet att man måste köra alla sina däck redan i Q1 och då minskar möjligheterna att överraska drastiskt. Internt i Sauber var det dock inget snack om saken där Ericsson hade ett klart övertag redan i FP3 vilket hängde med till kvalet. Lite snöpligt var det dock att missa avancemang till Q2 till Jolyon Palmer på det sättet som skedde (läs ovan) men det hade ändå bara blivit någon enstaka plats upp på startgridden. Vi får nog vänja oss vid att teamen lite längre bak kör ett ”eget” kval om plats 16 och neråt där man helt förbrukar sina däck för så bra startposition som möjligt, skulle man till äventyrs ta sig vidare till Q2 så har man ändå inga däck att åka på. För dem som är allra längst bak, troligen oftast Manor, så är det egentligen ingen idé att kvala alls och man gjorde idag bara 3 varv innan man körde i depån och någon brist på däck kommer Manor inte ha i racet trots ett lite annorlunda val när det gäller vilka däckblandningar man tänkt sig att köra på.

Marcus Ericsson hade 16:e tid i dagens kval till Australiens GP

Marcus Ericsson hade 16:e tid i dagens kval till Australiens GP

Finns mycket att fundera på kring det nya formatet och de tankar jag nu skrivit ner kanske inte täcker alla eventualiteter men det var de som kom först. Nu får vi istället ladda för race som förhoppningsvis har spänning genom hela loppet, på alla nivåer. Kanske kan Ferrari utmana Mercedes till att tvingas ta en annorlunda strategi och som Lewis Hamilton sa under presskonferensen får inte teamen längre meddela föraren om man t ex ändrar sin taktik vilket säkert kan bli lite knepigt att hantera. Bakom toppteamen kan det också bli många härliga fighter då fältet är tätt samlat tidsmässigt, faktiskt hela vägen ner till Manor. På förhand känns det svårt för Sauber att köra om poängen, man får som tidigare försöka vara beredd att ta de chanser som bjuds av egen kraft räcker Sauber inte till just nu.

Resultat kval Australiens GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m23.837s -
2 Nico Rosberg Mercedes 1m24.197s 0.360s
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m24.675s 0.838s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m25.033s 1.196s
5 Max Verstappen Toro Rosso/Ferrari 1m25.434s 1.597s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m25.458s 1.621s
7 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m25.582s 1.745s
8 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m25.589s 1.752s
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m25.753s -
10 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m25.865s -
11 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m25.961s -
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m26.125s -
13 Jenson Button McLaren/Honda 1m26.304s -
14 Jolyon Palmer Renault 1m27.601s -
15 Kevin Magnussen Renault 1m27.742s -
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m27.435s -
17 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m27.958s -
18 Daniil Kvyat Red Bull/TAG Heuer 1m28.006s -
19 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m28.322s -
20 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m29.606s -
21 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m29.642s -
22 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m29.627s