Dagens F1-motorer – de kraftigaste som byggts.

Fernando Alonso i en Renault-bil utrustad med V10.

Fernando Alonso i en Renault-bil utrustad med V10.

Läser idag braskande artiklar om att Formel 1-förarnas löner nu är avslöjade och det är lika roligt varje gång en sådan redovisning görs då siffrorna är rent ”hittepå” eller möjligen en uppskattning, det är nämligen inga offentliga uppgifter. Visst kan man kanske få reda på vad någon förare tjänar/har i lön (två skilda saker f ö) men att hela startfältet skulle kunna redovisas är rent lurendrejeri. Men klickvänligt är det och vad folk tjänar har alltid varit intressant för många.

Mer intressanta siffror stötte jag då på i en artikel på motorsport.com där frågan ställdes om Formel 1 närmar sig den magiska siffran på 1000 hästkrafter från de nuvarande motorerna. Det verkar åtminstone inte vara så långt bort, dagens ”power units” har ca 900 hk och utvecklingen går hela tiden framåt. Dessa 900 ska jämföras med ungefär samma output från de värsta V10:orna och ca 750hk från V8:orna. Bara själva V6-motorn, utan ERS, levererar samma effekt som de gamla V8:orna.

Lewis Hamilton i en Mercedes utrustad med den kraftfullaste motor som Mercedes hittills byggt

Lewis Hamilton i en Mercedes utrustad med den kraftfullaste motor som Mercedes hittills byggt

Det intressanta för mig var dock inte den jämförelsen hästkraftsmässigt, jag har länge vetat att de nuvarande motorerna är effektstarka, det som var riktigt intressant var att när V10:orna tog ut sina ca 900 hk så gjorde man det med ett bränsleflöde på 194kg/tim jämfört med 100kg/tim idag. Samma effekt med nästan en halvering i bränsleflöde, en makalös siffra om du frågar mig och detta är vad Formel 1 ska handla om tycker jag. Att det var på detta sätt var en nyhet för mig och för många andra gissar jag och det får mig att undra varför inte de ansvariga inom Formel 1 varit bättre på att förmedla just detta budskap, då kanske de negativa tongångarna inte blivit lika starka och förståelsen för den nya tekniken varit större.

Dereck Warwick en en Renault-bil med turbo från 1984

Dereck Warwick en en Renault-bil med turbo från 1984

Många har även lyft fram de extremt effektstarka turbomotorer som användes på 80-talet och menar att dagens version av V6 turbo med hybrid är för klen. Samma artikel, där Mercedes motoransvarige, Andy Cowell, uttalar sig, menar att det är många frågetecken kring hur länge en sådan turbomotor, på 80-talet, verkligen hade dessa fantomsiffror när det gäller effekt i verkligheten, en annan skillnad mot dagens motorer som levererar samma siffror i stort sett hela tiden.

En annan faktor som man måste ha i beräkningen, hur hade effektuttaget sett ut om inte motorerna idag måste räcka minst fem racehelger plus lite träningstimmar? Jag gissar att det innebär ganska stora marginaler för att klara dessa krav. Andy Cowell säger också att de nuvarande motorerna som Mercedes bygger är de mest effektstarka man hittills byggt.

Sammanfattningsvis så bör inte Formel 1 vara så långt borta från de magiska 1000 hästkrafterna, som i och för sig mest är viktigt ur marknadsföringssynpunkt snarare än för hur fort bilarna går på banan.

Hela artikeln med Andy Cowell kan du läsa HÄR