Manor fortsätter anställa rutinerat folk…

Pat Fry ,(t h) här tillsammans med James Allison under sin tid i Ferrari, är den senaste av rutinerad personal som Manor anställt inför årets säsong

Pat Fry ,(t h) här tillsammans med James Allison under sin tid i Ferrari, är den senaste av rutinerad personal som Manor anställt inför årets säsong

Manor fortsätter att anställa personal inför säsongen, den senaste i raden att ansluta är Ferraris förre tekniske direktör Pat Fry. Tidigare har Manor gjort klart med förre sportdirektören hos Mclaren Dave Ryan som Racing director och Nicholas Tombazis, även han med förflutet i Mclaren men senast hos Ferrari, har anslutit som ansvarig för aerodynamiken på bilen där han rapporterar direkt till tekniske direktören John MQuilliam.

Som ni märker är det inga ungdomar som Manor lutar sig mot inför 2016 efter att den tidigare teamledningen sa upp sig i slutet av förra säsongen, samtidigt är det mycket kunskap som ansluter och det ser åtminstone på pappret väldigt bra ut.

Vilka som ska köra för Manor är fortfarande inte bestämt men namn som nämnts är indonesiern Rio Haryanto, med hjälp av ekonomiskt stöd från den egna regeringen. Med i diskussionen är även regerande DTM-mästaren för Mercedes Pascal Wehrlein även om Mercedes, som levererar motorer till Manor kommande säsong, har hintat om att prislappen på ca 150 miljoner kronor är på tok för hög. Det är väl inte heller en vild gissning att fjolårsförarna Will Stevens och Alexander Rossi också för diskussioner med teamet om en körning kommande säsong. Det bör inte dröja för länge innan besked kommer om vilka man väljer, testerna är ju bara drygt 3 veckor bort och det är ju bra om någon kör bilarna.

Lobbyverksamheten kring vilken riktning som reglerna för 2017-års bilar ska ta fortsätter, senast i raden är GPDA:s (förarnas egen organisation) ordförande Alex Wurz som säger att alla förarna vill ha däck som går att köra max med hela tiden. Wurz menar att förarna är missnöjda med hur dagens Pirellidäck fungerar, däck som kräver delikat hantering långa delar av loppen. Anledningen till att Pirelli byggt denna typ av däck var ju som bekant att Formel 1 ville göra racingen bättre vilket man också, till stora delar, lyckats med. Men nu vill alltså förarna ha en ändring på detta då man inte tycker sig kunna utnyttja bilarnas och sin egen potential fullt ut. Förarna har också, genom Wurz, framfört önskemål om att skynda på processen med att förbättra skydd kring förarnas huvud och den lösning som man fastnat för så här långt är den s k Halos-varianten som ger klart ökat skydd men inte heltäckande.

Denna lösning på förbättrat skydd kring huvudet är F1-förarnas eget favoritförslag och något man vill ska införas så snart som möjligt

Denna lösning på förbättrat skydd kring huvudet är F1-förarnas eget favoritförslag och något man vill ska införas så snart som möjligt

Angående säkerheten så kan jag verkligen förstå förarnas synpunkt, samtidigt är det en delikat fråga som måste tänkas igenom noga och jag kan själv inte svara på om det gjorts ett tillräckligt grundligt arbete på den fronten. Varje förslag har sina för- och nackdelar och det är inte lätt att värdera vilket förslag som har minst nackdelar och samtidigt erbjuder ett acceptabelt skydd.

När det gäller däcken så är det också lätt att förstå vad förarna är ute efter, frågan är bara om det verkligen är rätt väg att gå underhållningsmässigt. Jag är rädd för att den typen av däck skulle göra skillnaderna mellan teamen och bilarna ännu tydligare och därmed är risken stor att den ”tighta racing” som de flesta efterfrågar försvinner.

Stoffel Vandoorne "in action" på Paul Ricard under Pirellis regndäckstest

Stoffel Vandoorne ”in action” på Paul Ricard under Pirellis regndäckstest

Apropå däck så har Pirellis regndäckstest på Paul Ricard iFrankrike dragit igång med bilar från Ferrari, Mclaren och Red Bull på banan så på ett sätt kan vi faktiskt säga att säsongen nu dragit igång.