Intervju Marcus Ericsson: Två veckor i Thailand – den perfekta uppladdningen.

Marcus Ericsson och Felipe Nasr på besök i Sauberfabriken för s k seatfitting för ett tag sedan.

Marcus Ericsson och Felipe Nasr på besök i Sauberfabriken för s k seatfitting för ett tag sedan, idag går fluget mot Thailand istället

Så här ganska precis en månad före de första försäsongstesterna tog jag bilen och åkte mot Örebro för en lunchdate med Marcus Ericsson, lite nyfiken på hur han känns så här in på det nya året. Årets säsong blir Marcus Ericssons tredje i Formel 1 och är enligt honom själv ett nyckelår för honom personligen då många förarkontrakt går ut efter 2016 med ett antal i det äldre gardet på väg att lägga hjälmen på hyllan. Med andra ord läge att ta nästa steg i karriären för det sticker Ericsson inte under stolen med, ambitionen är absolut att få mer konkurrenskraftigt material för att kunna jaga vidare mot pallplatser och segrar även om det fortfarande är en bit fram till sådana resultat.

Vi träffas inne på Stora Örebro Kök & Bar i centrala Örebro och man anar att det inte är Marcus första besök där, personalen hejar glatt och jag frågar om han har något specialbord han sitter vid på sitt stamhak, men det hade han inte. Att det äts en del ute har sin förklaring då köket i Ericssons nya lägenhet inte är riktigt klart ännu och då är det givetvis enklast att äta ute. Att Marcus köpt lägenhet i centrala Örebro kan man ju undra lite över, varför inte göra som många andra förare och flytta utomlands, inte minst för klimatet.

- Nej jag gillar Örebro, min familj och alla mina kompisar bor här. Hur mycket jag än ogillar vinter och kyla så överväger det faktiskt att ha de man känner på nära håll.

Du verkar vara lite av en ”hemmakatt”?

-  Jo det stämmer nog men sedan får du inte glömma att jag har någonstans kring 250 resdagar om året och då spelar det faktiskt inte så stor roll var ”hemma” är när man väl är ledig. Det mesta av tiden under året spenderas på hotell och då känns det viktigt att jag har mitt hem där jag verkligen trivs.

Ok, köper detta resonemang fullt ut, dessutom har han köpt sig en fin lägenhet som i det närmaste är färdigrenoverad förutom köket då, men det ska vara klart inom ett par veckor.

Just dessa två veckor spenderas inte i Sverige utan i Thailand dit flyget går idag fredag. Marcus Ericsson har tillsammans med sin tränare Alex Elgh hittat det perfekta stället för sin försäsongsträning på en resort som heter Thanyapura Sportsresort i Phuket som specialiserar sig på träning för elitidrottare. Det är allt från världens bästa triathleter till Holländska landslaget i simning men också några av förarna i Formel 1, bl a då Marcus Ericsson men också Jenson Button och Carlos Sainz.

Jenson Button brukar göra Marcus Ericsson sällskap på Thanyapura Sports resort, här i simbassängen inför Singapores GP

Jenson Button brukar göra Marcus Ericsson sällskap på Thanyapura Sports resort, här i simbassängen inför Singapores GP

-  Det är perfekt och träna där med tanke på klimatet men också att träna blir en så naturlig del av vardagen. Alla som bor där gör ju samma sak, det vore skillnad om man åkte med några kompisar och medan de ligger på beachen eller tar sovmorgon så ska man själv bedriva högkvalitativ träning. Nu går man istället upp tidigt, käkar frukost och sedan t ex upp på cykeln två-tre timmar innan det blir för varmt. Därefter några timmar på stranden eller vid poolen innan ett nytt pass, då på gymmet eller vad det kan bli på mot eftermiddagen/kvällen. Helt enkelt perfekt och något som blivit extremt lyckat när vi förbereder oss för säsongen fysiskt.

Just fysiken är det enda som förarna i Formel kan jobba med under försäsongen för så speciellt mycket körning blir det inte och i år ännu mindre än tidigare med bara två fyra-dagars tester innan premiären i Melbourne. För Marcus Ericsson och hans Sauber är det klart sedan ett tag att det inte blir någon körning med den nya bilen vid den första testen, den debuterar först till den andra. De fyra första dagarna blir det alltså körning med den gamla bilen och man kan ju undra hur stor nackdel detta blir?

- Det klart att det inte är optimalt men vi kan faktiskt få en del arbete gjort trots allt, inte minst samla data från däcken men också testa lite nya komponenter och inställningar. Sedan är det också bra för oss förare, vi kör ju som bekant inte så mycket. Helst hade jag ju kört den nya bilen redan från första testen men nu är det som är och inte mycket att göra åt.

Att det inte nödvändigtvis behöver betyda någon större nackdel såg vi på Force India förra säsongen som missade en test helt och hållet och sedan fick köra med den gamla bilen något modifierad under inledningen av året. Sauber gjorde 2015 ganska precis tvärt om, man såg till att ha en bil klar till testerna och under inledningen av säsongen men valde därefter att inte göra några större uppdateringar under året. Hur ser det ut inför årets säsong?

- Vi kommer inte att ha några monsterresurser men det blir en lite annan inställning under 2016 där vi kommer att ha en deadline för när fokus måste flytta mot 2017 och det nya reglementet som är planerat, fram till dess kommer vi att försöka få på så mycket nya grejer som möjligt. Vi bör inte halka efter på samma sätt i år som vi gjorde under 2015.

Det har kommit positiva tongångar från Ferrari om deras nya motor inför året och med tanke på att Sauber också får tillgång till den så blir man lite nyfiken på vad detta kan betyda. Vad har du hört om den nya motorn?

- Jag vet inte så mycket mer än det som vi alla kunnat läsa oss till men visst har även jag hört att Ferrariteknikerna är väldigt nöjda med de siffror man sett så här långt.

Vad jag förstått så kan den nya motorn inte köras på det gamla chassit vilket innebär att du får vänta med att känna på den till de avslutande fyra dagarna av försäongstesterna. Är du oroad över så lite körtid med tanke på tillförlitligheten?

-  Förhoppningsvis har både Ferrari och Haas sorterat ut eventuella barnsjukdomar så jag är inte speciellt oroad. Dessutom hade ju Ferrari extremt bra ordning på sina motorer förra säsongen och jag vet att man lagt stort fokus på detta även till i år.

När det gäller motorerna för samtliga förare under 2016 så får man ju faktiskt tillgång till en femte motor då säsongen överstiger 20 race, sådana är reglerna.