Ett litet hot fungerar ibland…

Bernie Ecclestone och Jean Todt ville införa ett billigare motoralternativ i Formel 1 men kan blåsa av detta då motortillverkarna kommit överens om ett budgettak till slut

Bernie Ecclestone och Jean Todt ville införa ett billigare motoralternativ i Formel 1 men kan blåsa av detta då motortillverkarna kommit överens om ett budgettak till slut

Ett litet hot var allt som krävdes innan de fyra motortillverkarna kom överens om ett kostnadstak för motorerna i Formel 1. Istället för de ca 20 miljoner € som priset var tidigare så ska ett kundteam inte behöva betala mer än 12 miljoner € framöver, f ö samma summa som FIA-presidenten Jean Todt ville ha som budgettak men som Ferrari la in sitt veto mot. Jean Todt nöjde sig inte med den inställningen från Ferrari och startade tillsammans med Bernie Ecclestone en anbudsprocess för att ta fram en oberoende budgetmotor för den som var intresserad, självklart en idé som de stora tillverkarna inte ville skulle genomföras då det skulle tjäla kunder och öka deras kostnader.

Jag är inte så säker på att varken Bernie E eller Jean Todt egentligen ville har några budgetmotorer, en sådan hade varit förödande för mästerskapet, men de var uppenbarligen beredda att ta till hårdhandskarna för att verkligen få ner priset på motorerna. När det igår visade sig att de fyra tillverkarna kommit överens om en övre gräns för priset på motorerna så kan man konstatera att både Todt och Mr E läst av situationen på ett skickligt sätt, givetvis väl medvetna om hur illa främst Ferrari tyckte om idén. Ett litet hot kan ibland vara väldigt effektivt.

Ferrari-presidenten Sergio Marchionne la tidigare in sitt och Ferraris veto mot ett budgettak på 12 miljoner €, igår kom beskedet att det trots allt blir en maxgräns på detta belopp för vad motorerna får kosta

Ferrari-presidenten Sergio Marchionne la tidigare in sitt och Ferraris veto mot ett budgettak på 12 miljoner €, igår kom beskedet att det trots allt blir en maxgräns på detta belopp för vad motorerna får kosta

En annan anledning till att Ferrari motarbetat idén om budgetmotorer kan även vara att man själva har en riktigt bra motor på gång inför 2016, åtminstone om man får tro Ferrari själva. Hemligheten till denna optimism sägs ligga i ett nytt koncept för förbränningen i motorn och då är vi genast inne på ett område som överstiger min kompetens. Det är lika bra ni får läsa själva och ser mycket ni begriper, här är artikeln som idag publicerats på motorsport.com

Har även själv hört lite viskningar om att årets Ferrarimotor har ganska stora skillnader mot fjolårets och denna artikel stödjer dessa viskningar rätt bra. Denna förändring på motorn gör sannolikt också att den nya motorn inte kan monteras på ett fjolårschassi, kan även tänka mig att det kommer en del lystna blickar från Toro Rosso som alltså inte kommer att få tillgång till 2016-års version av Ferrari-motor.

Generellt tycker jag det vore toppen om Ferrari fick till en riktigt bra motor att utmana Mercedes med i toppen, ponera också att Honda hittar någorlunda rätt och att Renault med sitt nya upplägg kan får lite snurr på grejerna så ser det riktigt lovande ut för stora delar av gridden. Samtidigt har vi genom åren ofta hört Ferrari ösa på om hur snabba de kommer att vara och nästan lika ofta har fansen OCH förarna blivit besvikna över att det mest var tomt prat. Vi får helt enkelt avvakta lite men det gör ju inte att man längtar mindre till första testen i Barcelona direkt.