”Jagar Formel 1 sin egen svans eller ett spöke som inte finns?”

Designexperten Giorgio Piolas version av hur en Formel 1 bil 2017 kan komma att se ut.. Kanske behöver han göra vissa justeringar?

Designexperten Giorgio Piolas version av hur en Formel 1 bil 2017 kan komma att se ut.. Kanske behöver han göra vissa justeringar?

Vi har i dagarna nåtts av rapporter om att de förändringar som är planerade för 2017 och som enligt uppgift skulle göra bilarna 5-6 sekunder snabbare, de snabbaste Formel 1-bilarna i historien, har stött på patrull. Det visar sig nämligen att den typ av däck som Pirelli ska bygga inte klarar av de påfrestningar som den ökade downforcenivån ger, inte utan att dramatiskt höja nivån för lägsta däcktryck. Detta skulle i sin tur få påverkan på fartprestandan från däcken, kanske så mycket att det äter upp fartökningen av ökad downforce. Något förenklat skulle man kunna uttrycka det så och vad skulle då meningen med att t ex införa större diffuser och ökad frihet aerodynamiskt runt sidepods vara om det enda som händer att däcken ändå begränsar.

Givetvis skulle Pirelli kunna bygga ett däck som klarar både fart och downforce men inte på de premisser som man nu gjort upp om rent ekonomiskt, en sådan förändring på struktur av däck skulle innebära större kostnader för Pirelli, kostnader man inte kalkylerat för. Så vad händer nu? Ja, som det verkar är man i ett läge där downforcenivåerna för 2016 står fast även 2017 och där tidsvinsten för ”historiens snabbaste Formel 1-bilar” enbart kommer från snabbare däck, ca 2-3 sekunder per varv. För mig känns det som att Formel 1 jagar sin egen svans eller ett spöke som inte finns. Går det verkligen att bygga bilar som slår varvrekord och samtidigt bjuder på bra racing med många omkörningar, helst hela tiden. Förarna vill kunna köra ”flat out” och utsättas för påfrestningar som aldrig förr medan publiken vill att det ska vara bra racing med många omkörningar annars är det ”tråkigt att titta”. Går detta verkligen ihop eller jagar man något ouppnåeligt?

Stefan Johansson är en i raden av personer som säger sig ha en lösning på Formel 1:s "problem"

Stefan Johansson är en i raden av personer som säger sig ha en lösning på Formel 1:s ”problem”

Att det är en svår fråga att svara på är uppenbart, det finns lika många åsikter om vad som är den rätta vägen som det finns individer som följer sporten där alla tycks ha den ultimata lösningen. Den senaste i raden är Stefan Johansson som på siten motorsport.com ger sin analys om vad som är fel på Formel 1. Just att det fel på Formel 1 är lite intressant och något som Eje Elgh uppmärksammade mig på och som går att läsa på autosport.com (åtminstone om man har råd att abonnera på plusvarianten) där Gary Anderson får svara på läsarnas frågor där han skrev så här:

”I remember Eddie Jordan, Bernie and myself having a chat on the way back from a race and Eddie, as usual, was complaining about everything.

Bernie turned around to him and said, ”Jordan your problem is that you know everything that’s wrong and nothing that’s right”.

Ett rätt talande citat för Formel 1 just nu och attityden rent allmänt, det är väldigt många som pekar på vad som är fel men otroligt få som har möjlighet att se det som är bra. En stor anledning till den negativa attityden just nu ligger hos de ansvariga för sporten själva där alla mest går runt och gnäller och har man ingen anledning att gnälla för att det går bra så försöker man bara behålla sin position genom att motarbeta alla förslag på förändringar som kommer upp.

En viktig sak som Formel 1 måste vara försiktig med är att lyssna för mycket på fansen, det kan ställa till mer än det gör nytta. Hur mycket vi fans och journalister än tror oss kunna om Formel 1 så är det oerhört begränsat i jämförelse med de som jobbar inom sporten, i teamen. Det är självklart bra att göra kundundersökningar för att se vad som efterfrågas men sporten måste börja lita mer på sin egen förmåga och istället lära sig att förmedla vad som är möjligt ett bättre sätt. Det kanske inte går att få bra racing med varvrekord från bilarna och samtidigt fem omkörningar per varv, någonstans måste man bestämma sig. Det senaste försöket till regeländringar för 2017 är väl ett extremt bra exempel på detta där man både ska ha begränsande däck och snabba bilar vilket slutar i nytt kaos och allt inför öppen ridå för oss som följer sporten.

Är Pastor Maldonados plats i Renault kommande säsong i fara?

Är Pastor Maldonados plats i Renault kommande säsong i fara?

Till något helt annat men kanske också kaos där Pastor Maldonados framtid i Formel 1 verkar vara i fara. Tydligen så är representanter från Renault på plats i Venezuela för att förhandla med det statliga oljebolaget PDVSA om betalning för Maldonados tjänster kommande säsong. Vissa medier påstår att Renault saknar en betalning på 50 miljoner dollar vilket säkert kan stämma men det intressanta är hur läget är i Venezuela överhuvudtaget. Hur viktigt tycker man det är att spendera den typen av pengar för en förare i Formel 1 med tanke på hur det politiska läget är i hemlandet där det, i det närmaste, råder kaos efter det senaste valet. Skulle Pastor Maldonado behöva flytta på sig så har Kevin Magnussen dykt upp på någon slags reservlista och dansken har enligt uppgift varit i Enstone hos Renault på besök. Magnussen är ett bra alternativ då han är ledig och obunden som jag förstått det, lätt att signera. En annan som borde vara aktuell är Jean Eric Vergne, just nu anställd av Ferrari men det kontraktet kan han troligen komma ur om han blir erbjuden en styrning, borde ha en sådan klausul i kontraktet kan man tycka. En fransman i Renault känns väl inte alltför långsökt.