Mclaren: ”Vi har inte råd med en liknande säsong ett år till”

Hondas problemfyllda motor under 2015 väntas bli betydligt bättre under 2016.. inte minst med hjälp av en regeljusteringar

Hondas problemfyllda motor under 2015 väntas bli betydligt bättre under 2016.. inte minst med hjälp av en regeljustering

Formel 1 går in på sitt tredje år med nuvarande reglemente, vilket brukar vara ungefär halvvägs in men med en större förändring på gång till 2017 så är detta sista säsongen för denna typ av bilar. Detta betyder i sin tur, som jag skrivit förr, att det inte blir några dramatiska ändringar på bilarna.

Något som faktiskt kan få lite påverkan är reglerna kring utveckling av motorn, från början var det ju tänkt att antalet ”tokens” eller uppdateringspoäng (totalt 66 på hela motorn) skulle minska i antal varje år fram till 2019. Förra året hade varje tillverkare, utom Honda, tillgång till 32 tokens och där var ju tanken att dessa skulle vara utnyttjade innan säsongen startade. Nu hittade bl a Ferrari ett kryphål i reglementet som gjorde att man fick möjlighet att sprida ut uppdateringarna under hela säsongen vilket blir tillåtet även 2016. Dessutom har det bestämts att antalet tokens inte minskar till 25 enligt den ursprungliga planen utan blir kvar på samma nivå som 2015 (32, knappt 50 % av tillgängliga tokens). En ganska viktig regeljustering som jag tror motortillverkarna är rätt nöjda över med relativt stort utrymme för förbättringar på motorn under året. 2016 får ju även Honda samma möjligheter att justera sin motor som konkurrenterna, eftersom man kom in i Formel 1 året efter det nya motorreglementet infördes så fick Honda enbart ett genomsnitt på vad de tre övriga tillverkarna hade kvar att utnyttja när säsongen drog igång vilket var 9. Med ett år ”under bältet” för Honda och massor av erfarenheter insamlade så tror jag faktiskt att de har något bra på gång för årets säsong och de 32 tokens som Honda nu får tillgång till räcker sannolikt gott och väl för att förbättra motorn på de områden som den brast under 2015 (turbo och MGU-H). Det som dessutom talar för stora framsteg för Honda jämfört med konkurrenterna är att deras utvecklingskurva rimligen är betydligt brantare än framförallt Mercedes och Ferrari. Renault däremot har gissningsvis en hel del kvar innan man har nått max av sin potential, åtminstone hoppas man ju det.

Om det nu är så att man håller detta motorreglemente intakt, åtminstone fram till 2020, så hoppas jag att det görs någon form av avstämning och balansering av prestanda. Det är inte bra för sporten när enbart motorn betyder så stor del av resultaten. Givetvis ska motorn vara viktig men, i mina ögon, inte så pass avgörande som den är nu. Inte ens på värsta V10-tiden var motorerna så viktiga för resultaten som de är nu och då ska ni veta att det spenderades miljoner och åter miljoner på varje tiotal hästkrafter som på banan kanske gav max en tiondel på varvtiden.

Eric Boullier tillsammans med Hondas Yasuhisa Arai har båda stor press på sig för att inte tappa förtroendet från förarna under 2016

Eric Boullier tillsammans med Hondas Yasuhisa Arai har båda stor press på sig för att inte tappa förtroendet från förarna under 2016

Att Mclaren och Honda måste ha gjort stora förbättringar redan till första testen är något som även teamets Racing Director Eric Boullier håller med om, inte minst för att hålla humöret uppe på sina båda förare. Boullier säger till motorsport.com att enda anledningen till att Fernando Alonso och Jenson Button accepterat situationen under 2015 är att man hela tiden varit helt öppen med hur saker och ting sett ut, men Boullier erkänner att man knappast har råd med liknande säsong ett år till.

Har fått lite frågor om bloggen kommer att vara på plats även på Paul Ricard för den regndäckstest som Pirelli ska genomföra där 25-26 januari. Det ska jag/den inte och det är bara tre team som kommer att delta i den testen, Ferrari, Red Bull och Mclaren där vart och ett av teamen kör varsin bil, troligen fjolårets modell då jag knappast tror någon hinner klart med den nya bilen till dess. Ska möjligen vara Haas F1 som är klara med sin nya bil, enligt Gene Haas själv så är man på tidtabell med råge och med tid över. Häromdagen meddelades också att Haas bil var först med att klara de obligatoriska kraschtesterna vilket är ett krav för alla team om bilen i fråga ska delta vid försäsongstesterna som drar igång den 22 februari i Barcelona och då är bloggen på plats.