”Första flygbiljetterna och hotellen är bokade”

Romain Grosjean, här tillsammans med Günther Steiner (t v) och Gene Haas

Romain Grosjean, här tillsammans med Günther Steiner (t v) och Gene Haas

Gott nytt år på er alla! Nytt år betyder att nästa F1-säsong kommer allt närmare och de första flygbiljetterna och hotellen är bokade. Knappt 50 dagar kvar till första testen i Barcelona då vi får se de nya bilarna för första gången. Körs visserligen en regndäckstest på Paul Ricard i slutet på januari men knappast med några nya bilar som jag inte tror är färdiga till dess. Jag själv och bloggen är självklart på plats i Barcelona den 22:a Februari när bilarna rullar ut för den första försäsongstesten.

Extra spännande blir det i år med ett helt nytt team till start, amerikanska Haas F1 är redan väldigt uppskrivna och man spär på detta själva med att sikta på poäng redan i premiären. Givetvis ska man sikta högt men det är rätt många hinder som ska passeras innan dess. Först och främst ska bilen fungera rent tekniskt och det blir en större utmaning i år än tidigare med bara 8 testdagar totalt. Tidigare fanns en första test i Jerez att använda för systemkontroller med de två kommande testerna i Barcelona tillgängliga för att finslipa. Vill det sig illa för t ex Haas F1, som är helt nya, blir det en del inkörningsproblem som gör att första testen går åt till att få bilen att fungera och sedan bara fyra dagar att lära sig hur bilen ska ställas in. Vill inte alls ”måla fan på väggen” men detta har hänt förr och kan få stora konsekvenser för inledningen på säsongen för Haas F1.

Det andra jag är väldigt spänd på är hur Mclaren använt sin vinter, eller ska vi säga Honda för det var ju trots allt på motorsidan problemen fanns under fjolåret. Där tycker jag vi kan kräva rätt stora framsteg redan på en gång om det ska bli något av 2016 för Fernando Alonso och Jenson Button.

Gianluca Minardi och Paul Stoddart med en väldigt ung Fernando Alonso i Minardis Formel 1-bil inför säsongen 2001

Gianluca Minardi och Paul Stoddart med en väldigt ung Fernando Alonso i Minardis Formel 1-bil inför säsongen 2001

När jag i tidigare inlägg skrev om att det nu var klart med Renault tillbaka som fabriksteam så skojade jag lite mot slutet och undrade hur länge det skulle dröja innan de första ryktena om Fernando Alonso och Renault dök upp. Det tog bara någon vecka innan förre Minardichefen, Giancarlo Minardi, hävdade att Renaults högste chef, Charles Ghosn, jobbade stenhårt på att värva spanjoren från Mclaren. Det är nästan lite komiskt hur Alonso nästan alltid figurerar när det gäller den här typen av rykten och ibland får jag för mig att hans eget management planterar grejer för att ”hålla brasan vid liv”. Jag har givetvis inget belägg för detta och det mycket väl vara någon annan som drar igång liknande rykten men ibland får det mig att fundera i de banorna. Med tanke på att Renault själva har typ en treårsplan för att blir riktigt framgångsrika igen så hinner väl Fernando Alonso bli 40 innan det är dags för en flytt.

Som ni vet är det inte några stora ändringar i det tekniska reglementet till nästa säsong men en större förändring på gång till 2017. Detta betyder att vi inte kommer att se några dramatiska designnyheter till 2016. Visst har Williams sagt att deras bil kommer att se annorlunda ut mot förra årets och Sauber har också varit tydliga med ett nytt designkoncept för 2016 men till största delen blir det bara smärre ändringar och vidareutveckling redan färdiga designidéer. Mest fokus kommer det att vara kring bilarnas lösning kring avgasröret och hur man fått till detta med ”scream pipe” på bilen. Nytt för nästa säsong, för att förändra (skriver förändra snarare än förbättra innan jag hört det med egna öron) ljudet från motorerna är att ett extra avgasrör från motorns ”waste gate” för att försöka få lite bättre ljudåtergivning från de nya turbomotorerna. Det befintliga ljudet har varit en stor diskussionspunkt så här långt där många menar att Formel 1:s själ försvann när de högvarviga sugmotorerna ersattes av de nya turbomotorerna med hybridsystem. Italienske teknikexperten Giorgio Piola har gjort en video som visar hur det skulle kunna se ut med ett extra avgasrör – Hur det låter får vi avvakta med ett tag till.