Vapenskrammel från Ferrari – allt är ungefär som vanligt alltså

Äntligen lite snö utanför kontorsfönstret.

Äntligen lite snö utanför kontorsfönstret.

God fortsättning, hoppas julen varit bra. För egen del blev det en någorlunda stillsam historia med familjen, så stillsamt det går att ha det inför och under julhelgen. Äntligen har det också kommit lite snö vilket piggar upp..

När man läser runt lite för Formel 1-nyheter kan jag konstatera att det fortsätter att vara ett ganska tydligt ställningskrig mellan FIA/Bernie E och motortillverkarna. Det hela bottnar i att motortillverkarna inte vill ha ett tak på hur mycket de får ta betalt för sina motorer vilket FIA försökt få igenom utan att lyckas så här långt. Motmedlet mot framför allt Ferraris ovilja att pruta blev då att Bernie Ecclestone och Jean Todt tog fram ett förslag för en budgetmotor, klart billigare än det ordinarie alternativet. Som upplagt för konflikt med andra ord och även om det inte varit några öppna stridigheter så märks det tydligt i varje uttalande som kommer från båda sidor att frågan är infekterad.

Nye Ferrari-presidenten Sergio Marchionne följer en gammal god tradition med hot om avhopp från Formel 1

Nye Ferrari-presidenten Sergio Marchionne följer en gammal god tradition med hot om avhopp från Formel 1

För mig är det rätt tydligt att ingen egentligen vill ha några budgetmotorer, men för att ha något påtryckningsmedel så har FIA och Bernie gått vidare med sin idé och fick även ökat mandat att ta tag i viktiga frågor, t ex motorkostnaden, i Formel 1 vilket givetvis stör de befintliga tillverkarna som ogillar att tvingas till en lägre prislapp.

Som alltid är Ferrari tydliga i sina uttalanden, förr om åren var det Luca Di Montezemolo som nu efterträtts av Sergio Marchionne, retoriken är dock densamma – Får vi inte som vi vill så lämnar vi Formel 1.

Många hävdar att Ferrari måste vara i Formel 1 för att kunna marknadsföra sig på bästa sätt vilket Ferraripresidenten Marchionne inte alls håller med om, tvärtom menar Marchionne att Ferrari lätt skulle kunna hitta andra sätt att marknadsföra sitt varumärke. Nu tror inte jag att sannolikheten för att Ferrari lämnar Formel 1 är speciellt stor om den existerar överhuvudtaget och den som följt Formel 1 över lite längre tid vet att lite vapenskrammel från de röda hör ”off season” till.

Vilken sida man väljer att stödja i den här frågan är naturligtvis upp till var och en, för egen del tycker jag FIA:s taktik är ett smart sätt att sätta lite press på tillverkarna, samtidigt är det valfritt att tävla i F1 och vill man vara med bör man betala vad det kostar. Som jag skrivit så många gånger förr så är min uppfattning att problemet ligger på intäktssidan och där är Ferrari också, i allra högsta grad, inblandat i den skeva fördelningen av pengar. Att, som Ferrari, streta emot i båda ändar gör mig dock lite förbryllad, man kan ju inte både ha och äta kakan.

Nu brukar den här typen av frågor ändå lösa sig till slut och jag är inte speciellt orolig denna gång heller. Hur det än är så behövs ett hälsosammare mästerskap framöver vilket de flesta också är medvetna om, men vägen dit är inte alla helt överens om. Jag kan absolut förstå vikten av att bevaka sina intressen, oavsett vilken sida man befinner sig på, och det är väl just så man får se på Ferrari-presidenten Marchionne senaste uttalande, en officiell markering om dess ståndpunkt.

Renault betalade enbart 1 £ för 90 procent av aktierna i Lotus F1

Renault betalade enbart 1 £ för 90 procent av aktierna i Lotus F1

Apropå tillverkare i Formel 1 så kunde vi igår läsa oss till att det blev en ”billig” affär för Renault att köpa Lotus, enligt uppgift köptes 90 procenten av aktierna för enbart 1 pund. Nu är ju detta givetvis en sanning med stor modifikation, det var inte själva köpet som kostade utan att lösa de stora skulder som fanns. Renault äger nu Lotus-teamet genom ett företag som heter Grigny, samma företag som ägde teamet förra gången man körde i Formel 1 under Renaultflagg, det var även Grigny som ägde teamet när det hette Benetton mellan 1979-2000. Grigny ägs idag till 100 procent av Renault Development Industriel et Commercial eller RDCI.

Själva övertagandet av Lotus slutfördes i början av december och vilka planer som finns, vem som teamchef etc kommer att meddelas vid en presskonferens i början av nästa år. Mycket pekar dock på att det blir Frederic Vasseur som får rollen som teamchef, det sägs också att man säkrat upp en budget som väl matchar de största i Formel 1. Att det skulle bli framgångar redan nästa säsong är enligt Renaults högste chef Charles Ghosn orimliga krav, snarare är det en tre-årsperiod man tittar på innan några resultat att snacka om är aktuella. Det som även är bekräftat är att Pastor Maldonado och Jolyon Palmer blir Renaults förare kommande säsong.