Knepiga däckval för Marcus Ericsson och se upp för Mclaren-Honda 2016

Bättre fart på Mclaren Honda nästa säsong?

Bättre fart på Mclaren Honda nästa säsong?

Alla som hoppas att Mclaren-Honda ska få lite snurr på saker och ting till nästa säsong kanske får som man vill, i alla fall om vi får tro Adrian Newey som till motorsport.com säger att Mclaren-Honda kan bli ett allvarligt hot nästa säsong. Adrian Newey menar att Honda har en riktigt bra motor medan de problem man haft med återvinningen haft stor påverkan på prestandan. De problem som Honda haft med en för underdimensionerad MGU-H och Turbo, menar Newey, är relativt enkla saker att åtgärda över vintern och därför ser han Mclaren-Honda som ett seriöst hot under 2016. För egen del och för Red Bull tror han däremot att det kan bli ytterligare en säsong med brist på effekt medan fabriksteamen flyttar fram sina positioner allt mer. Adrian Newey tror även att Toro Rosso kan göra stora framsteg jämfört med moderteamet då man 2016 kör med årets version av Ferrarimotor, en klart bättre power-unit än Renaults enligt Newey.

Om detta nu är maskhållning eller fakta återstår att se, personligen har jag större tilltro på Renault än vad Red Bulldesignern verkar ha. Finns ingen anledning och tro att Renault inte kan göra förbättringar över vintern även om jag samtidigt förstår hans oro. Det vore däremot väldigt kul och spännande är om Honda verkligen kan få fart på sin motor till nästa säsong. Vi såg under året glimtar av riktigt bra fart när man lyckades få ur all tillgänglig effekt ur motor något enstaka varv. Att dimensionera om vissa delar på motorenheten är nog inga större problem, frågan är bara vad det får för påverkan på designen av bilen i övrigt. Det var mycket beroende på Mclarens väldigt speciella önskemål om tight paketering som Hondamotorn fick det utseende den har och det blir nog för dem som ritar nästa års bil att kompromissa lite.

Marcus Ericsson, här under Abus Dhabis GP, njuter av lite ledighet runt jul och nyår innan det drar igång på allvar igen

Marcus Ericsson, här under Abu Dhabis GP, njuter av lite ledighet runt jul och nyår innan det drar igång på allvar igen

Så här några dagar före jul passade jag även på att prata lite kort med Marcus Ericsson som f n är hemma i Sverige för att fira jul med familj och vänner. Marcus har annars, efter avslutad säsong, bl a kört däcktesten i Abu Dhabi för Pirellis räkning, varit i Kina tillsammans med Formula Medicine och besökt Sauberfabriken för lite möten och jul-avslutning. Vi har den senaste tiden hört Felipe Nasr vara ganska tydlig med att Sauber ska vara tämligen aggressiva med designen på nästa års bil, hur är egentligen med den saken?

- Det är helt klart så att Sauber tänker lite annorlunda kring designen på nästa års bil, främst handlar det om att få till en bil med bättre ”ride”, en bil som klarar att köra över t ex kerbs på ett bättre sätt och som samtidigt kan få bättre traction ut ur långsammare kurvor något som har varit ett ganska stort problem med årets bil.

- Hur åstadkommer man det?

- Främst genom att bygga en bil som går att köra med mer ”rake”, högre i bak än i fram. På det viset får man bl a större fjädringsväg bak vilket hjälper till när man försöker få en bil som klarar kerbs och ojämnheter bättre, problemet är bara att du samtidigt gör bilen obalanserad aerodynamiskt och det är just detta som är så svårt att få ordning på och som t ex Red Bull har gjort så bra på sina bilar de senaste åren. Det är svårt att gå in i detalj på vad som görs men att nästa års Sauberbil ska köra med mer ”rake” är helt klart.

- Hur känns det i övrigt inför nästa säsong efter era avslutande möten för året?

- Jag tycker det känns bra, alla är positiva, jobbar hårt och ambitionen är absolut att ta några rejäla kliv framåt i tabellen nästa säsong.

- En sak som jag funderat på är detta med däckvalen till nästa säsong och det nya reglerna kring detta, vad är din spontana reaktion?

- Jag tror denna förändring kan bli bra för oss, det är ingen hemlighet att vi haft svårt att få temperatur i däcken många gånger för att däcken varit för hårda för vår bil. Nu får vi ju faktiskt chansen att vara mer aggressiva med våra val och det tror jag kan gynna oss.

- Känns det inte konstigt att ni måste välja vilka däck ni ska köra på i början av nästa säsong utan att ha kört en meter med den nya bilen och med nästa års typ av däck?

- Självklart är det en märklig situation men det är lika för alla och inget jag fokuserar extra på, som jag sa så tror jag ändå det är en fördel för oss med de nya reglerna och det gäller att utnyttja detta på bästa sätt.

- Du körde ju däcktesten som Pirelli hade i Abu Dhabi efter sista racet, vad är dina första intryck av nästa års däck?

- Först ska sägas att jag aldrig visste vilken gummiblandning som satt på bilen, det var en blindtest helt enkelt men helt klart verkar bakdäcken vara annorlunda. Tål mer och man glider inte lika mycket på asfalten, verkar vara en annan typ av konstruktion i däcken som åtminstone initialt känns som en förbättring.

- Ni har valt däck till de tre första racen redan, har du varit involverad i valen?

- Nej, faktiskt inte.

- Är inte det konstigt?

- Kan man tycka men teamet har bästa kollen på vad som passar och där litar jag helt och fullt på min ingenjör och de som har däck som sitt specialområde.

- Jag antar att du inte kan/får avslöja hur ni valt men kan du säga om ni valt från alla tre blandningar under de tre första loppen nästa säsong?

- Vi har valt däck från alla tre gummiblandningarna till de tre första loppen, så mycket kan jag avslöja men hur många av varje osv är inget för bloggen än så länge.

- Vad händer annars under uppehållet?

- Fira jul med familjen till att börja med och sedan börjar förberedelserna inför nästa säsong tämligen omgående med fysträning av olika slag, fler besök i fabriken osv, business as usual helt enkelt.