Listor och åter listor…

Alla förarna som av FIA tilldelats pris för sina insatser under året. Flera av dem finns på Autosports 50-bästa lista över världens racingförare

Alla förarna som av FIA tilldelats pris för sina insatser under året. Flera av dem finns på Autosports 50-bästa lista över världens racingförare

Det är tiden på året för listor. Vem var snabbast, vilket var det bästa racet och vem är bäst i hela världen?

Autosport kör just nu sin 50-bästa lista över världens förare oavsett kategori och braskar hårt med denna lista som även av förarna används som marknadsföring på diverse social medier. Personligen är jag inte speciellt imponerad av listor av den här typen, jag tycker inte att det finns tillräckligt med underlag för att göra riktiga bedömningar och vem kan t ex egentligen ställa en Nascarförare mot en GT-förare och därefter bestämma vem som gjort det bästa jobbet under säsongen.

När det gäller just Autosports lista så vet jag att redaktionen inte är stor nog för att ha resurser att göra alla dessa bedömningar om varje förare och jag tror ännu mindre på att man på ett rättvist sätt lyckas rangordna förarna korrekt när alla kategorier ställs mot varandra.

Som ett exempel kan man med svenska ögon konstatera att det är otroligt roligt med Felix Rosenqvist på denna lista som 38:a, men när man samtidigt ser att World Series-mästaren Oliver Rowland hamnar på 11:e plats blir just detta faktum, att rangordningen blir knas, väldigt tydlig. Jag vill inte på något sätt hålla ner Rowlands insats, men är den 27 platser bättre än Rosenqvists? Nej inte i min värld, ju mer jag läser igenom listan desto mer förundrad blir jag över hur man kommit fram till rangordningen.

Ett annat exempel är att Jenson Button blir 35:a medan Fernando Alonso hamnar på plats 13, visst var Alonso den något starkare av dem tv å men 22 platser? Går Mclarenförarna överhuvudtaget att bedöma med den bil de kört i år? Vi kan även ta Carlos Sainz som ståtar med plats 39 och där jag anar att Max Verstappen dyker upp som topp 5. Det finns liksom ingen rim och reson i hur förarna placeras. Platserna 10-1 kommer i morgon och det är väl ingen vild gissning att Lewis Hamilton kommer att toppa listan.

Mitt råd är att se denna lista mer som ett uppskattat inslag bland många läsare, för det är den, men knappast en lista som stämmer med verkligheten när det gäller rangordningen. Den är mest ett bra verktyg för att sälja tidningen och abonnemang för hemsidan.

Jag får också då och då önskemål om att göra en lista på vad det nu kan vara eller sätta betyg på förare och jag är lika obekväm med detta varje gång. I den position jag har blir jag ju lite opinionsbildande, för att inte tala om Autosports lista som många håller som ett slags facit, och därför ligger ett mycket stort ansvar på den som gör listan eller sätter betyget. Eftersom jag vet hur stort underlag som behövs för att göra en korrekt bedömning så känns det inte alltid bra.

En annan sådan betygsättning som verkligen måste tas med en nypa salt är den ranking som görs efter varje F1-lopp av diverse publikationer. Ibland när man läser dessa undrar man hur betygsättaren haft tid att se varje förare för ett korrekt betyg. Oftast är det en person som gör denna ranking och då förstår alla att det varit omöjligt att samla in tillräckligt underlag för något betyg överhuvudtaget. Men återigen är förarrankningen efter varje lopp något som väldigt många använder som något slags facit och det ska man verkligen passa sig för.