Fredag sista dagen att välja däckblandningar inför Australiens GP…

Australiens GP 2016 är en bit bort fortfarande men vilka däck som teamen ska köra på måste vara bestämt redan på fredag

Australiens GP 2016 är en bit bort fortfarande men vilka däck som teamen ska köra på måste vara bestämt redan på fredag

Nästa års Formel 1-säsong närmar sig, redan nu på fredag går deadline ut för vilka däckval som varje team och förare ska göra inför Australiens GP. Pirelli har enligt de nya däckreglerna begärt 14 veckors förvarning för att hinna producera rätt antal av varje gummiblandning som teamen beställt. En kort repetition av vad som gäller är att varje förare har 13 set tillgängliga varje helg där tre set väljs ut av Pirelli varav ett set är den mjukaste blandningen avsett för Q3 och två set, som inte behöver överensstämma med vad teamen valt, där åtminstone ett av dem måste köras i racet. Teamen väljer sedan vilka gummiblandningar man vill ha för de återstående 10 set däck som finns tillgängliga. Jag har ännu inte lyckats lista ut hur man får välja om det ska vara jämnt antal av varje gummiblandning där teamen väljer 5 av varje eller om det är möjligt att välja 2-8, 3-7 eller t ex 6-4. Gissningsvis väljer man jämnt antal av respektive däcktyp men om någon läst hur det ligger till är jag mer än mottaglig för den informationen. Hur som helst ska valen för Australiens GP vara gjorda nu på fredag och sedan rullar det på i princip varje vecka med de val som görs för respektive race nästa säsong. Det kan ju tyckas vara lite konstigt att teamen måste välja av däck som man har mycket begränsad kunskap kring samtidigt som nästa års bilar inte kommer att rulla ut förrän vid försäsongstesterna i Barcelona, vi får väl se vilka som gissat mest rätt i början av säsongen.

Mer testning tillgänglig för Pirelli under 2016

Mer testning tillgänglig för Pirelli under 2016

Apropå däck. I det nya sportsliga reglementet skriver FIA att man, efter konsultation med teamen och Pirelli, kan besluta om upp till sex två-dagars tester enbart till för att testa däck. Främst är denna regel framtagen för den nya typ att bredare däck som är planerade för 2017 och framåt.

Har i veckan läst om den senaste spionskandalen i Formel 1 med en anställd hos Mercedes F1 som sagt upp sig för att eventuellt börja hos Ferrari och hur han på ett otillåtet sätt försökt ladda ner information som han egentligen inte skulle ha tillgång till. Den Mercedesanställde har nu stämts av sin arbetsgivare och har troligen gjort sina sista arbetstimmar i Formel 1. Detta fall visar om inte annat hur knepigt det är för teknikföretag att skydda sina tillgångar. Visst finns det en mängd regler och åtgärder för hur det ska gå till när en anställd på en nyckelposition ska lämna sin arbetsplats men jag förstår samtidigt att frestelsen kan bli väldigt stor att försöka smyga med lite data till sin nya arbetsgivare, saker som man själv varit med och utvecklat. Kan t o m vara så att en anställd som väljer att sluta tycker han/hon har rätt till den informationen man försöker smuggla med. Nu är det tyvärr inte så enkelt och alla som jobbar på företag typ Mercdedes AMG High Perfomance Powertrains vet exakt vilka regler som gäller och försöker man ändå smuggla med information eller data får man vackert ta konsekvensen.

Mercedes har stämt en av sina anställda för att otillbörligt försökt ladda ner hemlig information efter att att bestämt sig för att lämna sin tjänst och företaget.

Mercedes har stämt en av sina anställda för att otillbörligt försökt ladda ner hemlig information efter att att bestämt sig för att lämna sin tjänst och företaget.

I mitt förra inlägg skrev jag att Renault inte på pappret besitter den starkaste föraruppställningen inför 2016 och jag frågade bl a Eje Elgh vad han trodde, ifall Maldonado och Palmer sitter säkert. ”Det tror jag inte, det som kan rädda dem är att 2016 blir ett mellanår” blev svaret. Och så känns det väl, Renault skulle få svårt att hitta förare som är ett bättre alternativ så här sent på året och nära nästa års säsong. Tror dessutom att 2016 kan bli en svår säsong för Renault som ligger efter med det mesta då det dröjt så länge med att få affären genomförd. Det blir som sagt mer spännande och se vad som händer inför 2017.