Honda och Sauber – Ett långskott!

Mercedes var ostoppbara även i säsongsavslutningen,  detta gällde även Nico Rosberg

Mercedes var ostoppbara även i säsongsavslutningen, detta gällde även Nico Rosberg

Säsongen är slut och jag tog mig faktiskt en extra dag att fundera lite på den avslutande deltävlingen i Abu Dhabi. Det blev en ganska väntad utgång på racet där Mercedes var ohotade längst fram och där Nico Rosberg fortsatte att visa att han är den snabbaste i teamet mot slutet av säsongen, oavsett anledning så var inte Hamilton på samma nivå mot när VM-titeln redan var säkrad och inget konstigt med det.

Det känns som om säsongsfinalens placeringar, med små avvikelser, ganska väl representerade hur de olika teamen ligger till och vad man har att jobba utifrån under vintern. Sergio Perez fortsatte att imponera även under söndagen och Force India har verkligen slagit sig in i kampen närmast bakom Mercedes och Ferrari med Williams och Red Bull och flera gånger varit det starkaste teamet i den kampen.

Force India blev femma i konstruktörs-VM, en mycket imponerande insats sett till de tillgängliga resurserna

Force India blev femma i konstruktörs-VM, en mycket imponerande insats sett till de tillgängliga resurserna

Är grymt imponerad av Force India och deras satsning i år med ett smart upplägg där en försiktig start gick över i ett aggressivt uppdateringsprogram från ungefär halvvägs in i säsongen, ett program som dessutom visade sig fungera väldigt bra. Nu hoppas jag bara att man inte tog sig vatten över huvudet ekonomiskt, rapporterna angående Force India innan säsongen talade om att man hade pengar fram till midsommar men att det sedan var slut i kassan. På något sätt lyckades man lösa detta och det var snarast runt midsommar man, med det nya chassit, började prestera på riktigt allvar. Force India var det första teamet att be Bernie om förskott på utbetalningen av FOM-pengar, som egentligen ska starta i februari året efter och sedan betalas ut 1/10 varje månad fram till säsongens slut. Detta har man givetvis gjort för att klara vintern och är en åtgärd som har blivit ganska vanlig bland privatteamen. Sauber och Manor har följt Force Indias exempel och troligen behöver Lotus göra det också om man överlever överhuvudtaget.

Sista helgen med gänget i Lotus var det för Romain Grosjean i Abu Dhabi. Frågan är om detta även gäller övrig personal?

Sista helgen med gänget i Lotus var det för Romain Grosjean i Abu Dhabi. Frågan är om detta även gäller övrig personal?

Renault övertagande av Lotus fortsätter att dra ut på tiden och det sägs bero på att man inte kommer överens med Bernie Ecclestone om nivån på återbäringen från Formel 1:s intäkter där Renault vill ha mer än vad Lotus tidigare haft rätt till. Börjar verkligen bli ont om tid men det är svårt inte att tolka de kommentarer som kommit på slutet från diverse håll som att affären är nära förestående. Både Cyril Abiteboul (ansvarig för Renaul i Formel) och Gerhard Lopez (ägare av Genii Capital och storägare i Lotus F1) antydde att affären är nära men inte helt klar och att beslutet ligger på Charles Ghosn (Renaults högste chef) som ännu inte satt pennan på pappret. Tidpunkten när Lotus måste göra rätt för sig hos de brittiska skattemyndigheterna närmar sig snabbt och riskerar att försätta teamet i konkurs om de inte betalas. Detta har redan skjutits på flera gånger och jag tror inte att High Court i England kommer att gå med på någon mer förhalning.

Jenson Button var före båda Sauberbilarna i Abu Dhabi

Jenson Button var före båda Sauberbilarna i Abu Dhabi

Sauber hade ingen bra avslutning på säsongen och Abu Dhabi var inget undantag där båda bilarna t ex hamnade bakom Jenson Button som var den av Mclaren Honda-bilarna som vi kan jämföra med. Fernando Alonsos race var ju över redan innan det började med incidenten på första varvet. Det har under andra halvan av säsongen varit Mclaren och Sauber som slagits om de sista platserna framför Manor. Vilken säsong som helst hade jag tagit att Sauber krigar med just Mclaren, men i år har det varit smärtsamt att se det numera f d storteamets problem och därför är det knappast en merit att Sauber, i mina ögon, hade en sämre bil än Mclaren mot slutet av året. Det var dock bra och viktigt att Marcus Ericssons slog Nasr i det avslutande racet och faktiskt lite kul att det blev några varv på slutet av finalracet där de med i stort sett lika förutsättningar fick göra upp om det på riktigt, man mot man. I det stora hela betyder det givetvis inget vem av Nasr och Ericsson som var först i mål, speciellt som det handlade om 14:e och 15 plats men jag tror inte man ska underskatta det mentalt viktiga i att vinna en sådan kamp.

På tal om Mclaren Honda och Sauber så har siten motorsport.com en artikel idag som menar att Ron Dennis gärna ser att Sauber blir ett andra Honda-team från 2017, information som skulle ha kommit till journalistens kännedom från källor nära Mclaren. Detta väckte ju även mitt intresse men efter lite efterforskning kan vi nog avskriva detta som en slags försäljningstaktik från Ron Dennis om det överhuvudtaget var tänkt för offentligt bruk. Inga specifika diskussioner med Honda eller Mclaren har förts även om det alltid pågår en slags sondering av marknaden när kontrakt är på väg att gå ut.

Att bli ett andra team med Honda-motor från 2017 kan låta lite löjeväckande med tanke på hur dåliga Honda varit i år men om vi får anta att man får ordning på tekniken under sitt andra år i Formel 1 så kan ett byte till Honda 2017 kanske bli ett lyckat drag för vilket team den än blir. Att Sauber skulle vara utvalda av Mclaren och Ron Dennis får stå för honom i övrigt är det ett långskott just nu