Tightare i toppen än vad det ser ut i Abu Dhabi…

Ferrari ser ut att bli en verklig utmanare till Mercedes i Abu Dhabi

Ferrari ser ut att bli en verklig utmanare till Mercedes i Abu Dhabi

Gårdagens träningar i Abu Dhabi gav åtminstone mig en bild av att det kan bli rätt så intressant denna helg. För det första ser det ut som om Ferrari är ganska nära Mercedes i racefart, på båda gummiblandningarna. På supersoft var faktiskt Ferrari t o m snabbare än Mercedes över den stint på knappt 8 varv som de flesta gjorde på den mjukaste gummiblandningen. Faktum är att jag upplevde att Mercedes hade större problem med graining på supersoft än sina konkurrenter, däremot såg det betydligt bättre ut på soft där framförallt Nico Rosberg såg stark ut några tiondelar snabbare än Vettel. Problemen med graining var inget isolerat problem, många av förarna klagade på samma sak, att höger framdäcks yta började rulla av och ganska snabbt kraftigt försämrade varvtider.

När det gäller farten över ett varv så såg Ferrari lite blekare ut men där tror jag faktiskt skenet bedrar, vi har sett samma fenomen förr och har med vilken vikt på bilen man väljer att köra sin ”kvalsim” med. 20 kg extra bensin är 6-7 tiondelar extra ivarvtid och då är man plötsligt så långt efter Mercedes som var fallet igår. Tror nu ändå inte att Vettel och Räikkönen ska kunna utmana om första startled men bör definitivt ha chans att ta hand om det andra. Främsta utmanare om andra startled blir Red Bull som ser ut att gilla den här banan ganska så bra, framförallt den avslutande sektorn med sina många, korta kurvor men hård acceleration och stort behov av traction. Det intressanta är också att Red Bull stod sig bra i konkurrensen sektor 2 på banan som i princip bara innehåller två raksträckor, självklart lider man av att ha en svagare motor men ändå helt ok, det tar man igen med råge i sektor 3.

Fernando Alonso visade bra fart igår men lider fortfarande av en för svag motor

Fernando Alonso visade bra fart igår men lider fortfarande av en för svag motor

Fernando Alonso imponerade igår med en 9:e bästa tid efter fullfartskörningen på supersoft, vilket visar att bilen är riktigt bra när den är någorlunda optimerad för ett varv. Nu läste jag dock att både Button och Alonso förväntar sig bli chanslösa på raksträckorna när deras ineffektiva ERS inte räcker till. Tänk om Hondamotorn varit någorlunda konkurrenskraftig, då tror jag faktiskt Mclaren varit ett team för åtminstone topp-5 placeringar, kanske bättre än så.

Ingen bra fredag för Marcus Ericsson på Yas Marina Circuit

Ingen bra fredag för Marcus Ericsson på Yas Marina Circuit

Marcus Ericsson hade en rätt miserabel dag, 17:e och 18:e plats i de båda träningspassen och klart slagen av Felipe Nasr. Att Sauber har ett tight fönster när bilen jobbar däcken rätt har vi vetat länge och vi har dessutom sett hos båda förarna, under året, vad som händer när man ”ramlar ur” detta fönster. Igår var det en sådan dag för Ericsson som inte alls fick däcken att fungera vilket också syntes tydligt när teamet analyserade saker och ting igår kväll. Enligt Marcus själv ska detta inte innebära några problem idag då det är, som jag förstått det, relativt lätt korrigerat med set up. Givetvis såg man tecknen redan under pågående träning igår och många undrar kanske varför inte teamet agerade redan då. Svaret är att det gjorde man, så gott det gick, men det går inte göra fullt ut medan bilen ska köras på träningen och därför blev det en kompromiss som inte fungerade. Idag ska det som sagt vara åtgärdat och förhoppningsvis lite bättre fart

Upp till bevis är det för samtliga, inklusive Marcus Ericsson, om en liten stund. Vi startar sändningen från FP3 10.55 på Viasat Motor och Viaplay och kvalsändningen drar igång 13.45 då även i TV10