Budgetmotor i Formel 1? Nej tack!

Bernie Ecclestone och Jean Todt vill införa ett billigare motoralternativ i Formel 1

Bernie Ecclestone och Jean Todt vill införa ett billigare motoralternativ i Formel 1

Idag tisdag håller Formel 1:s strategigrupp möte i Paris, ett möte där det stora på agendan är om man ska gå vidare med den föreslagna budgetmotorn som FIA och Bernie Ecclestone vill få till. Det är en dryg vecka sedan FIA meddelade att man ville ha in offerter från motortillverkare som är intresserade av att bygga denna betydligt billigare version av motor. Sedan dess har det framkommit att två företag vill vara med och tävla om uppdraget, brittiska AER (som bl a byggt motorer åt GP3 och sportvagnar) och Illmor (som bl a byggt årets version av Chevroletmotor i Indycar) med Mario Illien i spetsen.

Personligen tycker jag det är olyckligt om Formel 1 får två olika motorreglementen, att det kommer in privata motorleverantörer, obundna till större biltillverkare är däremot väldigt positivt. Om vi nu från 2017 får två olika varianter av motorer så står sporten inför en massa problem som måste lösas; Till att börja med kommer någonsin en budgetmotor tillåtas vinna race? Jag tror inte det skulle ses på med blida ögon om t ex en bil med Illmormotor slog en fabriksmercedes, d v s när man gör utvärderingen och utjämningen av prestanda på de olika motortyperna kan vi vara säkra på att budgetalternativet hålls nere lite extra, enbart av politiska skäl. Sätt er i Bernies eller Jean Todts situation när Mercedes hotar att dra sig ur, då blir det ett enkelt beslut.

Illmore är ett av företagen som visat intresse för att bygga det nya budgetalterantivet, delvis baserat på den framgångsrika motor som Illmor byggt till Indycar

Illmore är ett av företagen som visat intresse för att bygga det nya budgetalterantivet, delvis baserat på den framgångsrika motor som Illmor byggt till Indycar

Bortsett från det politiska med två olika motortyper så har vi det jag nyss berörde, hur man rättvist ska kunna göra motorerna likvärdiga prestandamässigt. Jag kan överhuvudtaget inte gå in på hur det skulle gå till, kan helt enkelt inget om detta men jag gissar att det inte blir lätt. Senast vi hade olika motortyper var säsongen 2006 då Toro Rosso tilläts köra en extra säsong med Cosworth V10 på 3 liter, helt enkelt för att slippa den stora kostnaden för att bygga om bilen för att passa den nya V8:an på 2,4 liter. För att inte få någon fördel av detta fick V10-motorn en varvtals- och luftintagsbegränsning, dessbättre varade detta enbart en säsong innan även Toro Rosso gick över till V8 säsongen 2007

I det stora hela är det bara att konstatera att de nya motorerna som infördes till säsongen 2014 visserligen är helt i tiden och dessutom är extremt kraftfulla men tyvärr alldeles för dyra. Samtidigt måste alla komma ihåg att det närmast var ett krav från de tillverkare som är med att den nya tekniken infördes, detta för att intresset att vara kvar i Formel 1 skulle finnas kvar. Prislappen och det faktum att tillverkarna fått väldigt knappt om tid att göra något åt eventuella brister i motorn har gjort att det knorrats en hel del bland teamen och motortillverkarna. Man kan ju undra om det är speciellt bra reklam för Formel 1 att se t ex en Mclaren med Hondamotor gång på gång gå sönder eller bli passerad som om det vore ett möte, Mclaren är trots allt ett av sportens stora varumärken. Eller hur bra har det för sporten varit att vi länge kunnat läsa om hur dåliga Red Bull tyckt att Renault är. Samtidigt har t ex Mercedes visat att det går att bygga en motor som fungerar på den korta tid man haft på sig och Ferrari har också visat att det går att fixa eventuella brister.

Jag förstår att en budgetmotor lockar för vissa men jag är tveksam till om det är rätt väg att gå, nu har detta delvis tvingats fram av Ferrari som satte stopp för ett tak på hur mycket motortillverkarna får ta betalt där FIA ville ha en begränsning vid 12 miljoner € mot de 20 miljoner € som tros vara prislappen i år. Man borde istället för att erbjuda ett billigare motoralternativ jobba för en utjämning av intäkterna så att alla har råd att köpa de motorer som nu används, av två mindre bra alternativ känns ändå det sistnämnda som det minst dåliga just nu.