Rosenqvist i slagläge i Macau…

Nya Zeeländaren Mitch Evans vann dagens sprintrace i GP2 i Bahrain, ett lopp som präglades väldigt mycket av att hantera däck

Nya Zeeländaren Mitch Evans vann dagens sprintrace i GP2 i Bahrain, ett lopp som präglades väldigt mycket av att hantera däck

Precis klar med GP2 race 2 från Bahrain och vad som slår mig med väldigt stor tydlighet är hur olika racing kan vara. Har ju denna morgon även kommenterat kvalracet i Macau som bjöd på en helt annan utmaning än den både GP3 och GP2 stod inför i Bahrain. Jag pratar då inte bara om banan som givetvis är helt annorlunda i Macau mot Bahrain utan främst om hur olika racing det blir när däcken måste hanteras varsamt. I Macau (och i F3 generellt) klarar däcken i princip vilket behandling som helst utan att tappa mer än några enstaka tiondelar medan man i Bahrain och åtminstone GP2 kunde se tidstapp från dem som var för vårdslösa på uppemot 3 sekunder per varv.

Fick ett tweet från en person som tyckte det vi såg i Bahrain var parodi på racing med så stora skillnader i hur man fick däcken att hålla och det kan man självklart tycka, samtidigt visade några förare att det går alldeles utmärkt att köra snabbt hela distansen om man är lite smart. Den stora frågan är vilket som utvecklar en förare? Jag skulle vilja påstå att väldigt många kan köra ”flat out” medan väldigt få klarar däckshantering av det slag vi såg i både GP3 och GP2 denna helg i Bahrain. Sen kommer vi till nästa fråga, vad publiken vill se? Då börjar det bli knepigt på riktigt för jag tror alla gillar ett race med tight racing och fina kamper på banan, samtidigt vill många även se vem som verkligen är snabbast. Tyvärr är det väldigt svårt att sammanföra dessa båda saker då det ena motverkar det andra hela tiden.

Det är denna svåra ekvation som Pirelli stått inför sedan man kom in i Formel 1 med ett tydligt önskemål från FIA och teamen att göra racingen mer intressant. Det har verkligen inte varit enkelt att få till och från publikt håll så räcker det med ett enstaka lopp där det inte är ”tillräckligt med action” för att många ska döma ut Formel 1 som det tråkigaste man sett.

Om vi pratar Formel 1 så föredrar jag definitivt långsammare, mer svårhanterade däck om det innebär mer underhållande lopp, ingen tvekan, samtidigt ser även jag risken med att Formel 1 blir ”för långsamt” och tappar för mycket av de fysiska påfrestningarna.

Till 2017 är det nu föreslaget en massa förändringar på bilarna för att de ska bli 5-6 sekunder snabbare per varv och jag har hela tiden hävdat att det skulle räcka med att bygga snabbare däck för att hitta minst hälften av detta. Pirelli själva säger nu att man relativt enkelt kan hitta mer tid än så, kanske så mycket som 4 sekunder i snabbare däck och då behövs inte speciellt mycket andra, säkerligen dyra, lösningar för att Formel 1 ska bli så snabbt som sporten själv önskar. Jag skulle gissa att dagens bilar, med däck som motsvarar de som t ex kördes under rekordsäsongen 2004, skulle krossa alla varvrekord som finns. Så mycket potential finns i dagens reglemente där bilarna ändå är nästan 100 kg tyngre än de man körde på den tiden.

Om snabbare däck kommer att göra Formel 1 roligare att titta på är svårare att svara på, jag är tveksam. Blir däcken för bra så kommer vi att mista dynamiken i loppen och därmed betydligt mer statisk racing, det är fartskillnader och olika strategier som ger spännande och underhållande lopp. En översyn av det aerodynamiska reglementet behövs givetvis också och det är ju faktiskt på gång.

Apropå aerodynamik så var det faktiskt lite roligt och höra Lewis Hamiltons frustration över att inte kunna ligga tillräckligt nära för att attackera Rosberg senast i Brasilien. Här har han kört en hel säsong och troligen varit rätt nöjd med att Nico inte kunnat attackera men nu när han fått följa bakom några race är det fel på reglementet. Welcome to the real world Mr Hamilton. Det är klart som sjutton att det är svårt att köra om en bil som är exakt lika bra och snabb som den du kör själv. Det skiljer kanske någon enstaka tiondel mellan Hamilton och Rosberg i fart och då kan du glömma att köra förbi på banan. Nu försökte Hamilton istället påverka teamet till en alternativ strategi men det vore att verkligen underskatta ingenjörerna som har betydligt bättre koll än föraren på det snabbaste sättet att köra ett race. Någon föreslog att man skulle skippa teamens involvering i racen helt och hållet och låta det vara helt upp till föraren att bestämma strategin. Jag skulle verkligen vilja se hur det skulle bli, gissar på totalt kaos men kanske något som skulle krydda anrättningen.

Noterar att Adrian Newey ska stötta upp hos Holländska Van Amersfort i Formel 3 kommande säsong, ska vi gissa att det har en del att göra med att Max Verstappen körde där förra säsongen. Formel 3 är ett av få mästerskap där det faktiskt är tillåtet med utveckling av chassit på samma sätt som i Formel 1, givetvis inom ett specificerat reglemente och jag skulle vilja säga att Van Amersfort Racing gjort den verkliga drömvärvningen.

Felix Rosenqvist var tvåa i mål men vann ändå.

Felix Rosenqvist var tvåa i mål men vann ändå.

Apropå Formel 3 så gjorde Felix Rosenqvist en förväntat stark körning i kvalracet i Macau. Tappade visserligen ledningen efter omstarten och gjorde också en liten miss i hårnålen på sista varvet men gick ändå över mållinjen som tvåa bakom Antonio Giovanazzi med Charles Leclerc närmast bakom. Nu blev det seger ändå för Rosenqvist då Giovanazzi fick en drivethrough i efterhand för att ha orsakat kollisionen med Dani Juncadella på första varvet. Italienaren fick 20 sekunder pålagt på sin sluttid och slutade därmed 10:a vilket blir hans startposition i morgondagens huvudrace.

Gustav Malja körde sin andra helg i GP2 i Bahrain och gjorde en ok insats sett till hur lite tid han haft både på den specifika banan och i GP2-bilen. Igår blev han 16:e efter att ha startat 23:a och idag P13 från 16:e rutan. Bättre placering i mål än startpositionen i båda racen får anses godkänt, gissningsvis har det varit en väldigt lärorik helg för Gustav som får ta med sig den lärdomen till Abu Dhabi nästa helg.

Jimmy Eriksson i GP3 har också gjort en stabil insats Bahrain i helgen. P5 i gårdagens lite längre race från 9:e startrutan. Idag blev det en 7:e plats efter start i andra led men då efter att fått väldigt brysk behandling in i kurva 2 av Jann Mardenborough som kostade ett antal placeringar. Det kändes som om Eriksson hade fart för att utmana om pallen idag, kanske t o m segern men tyvärr blev incidenten efter start lite för kostsam.