Halkigt i Mexiko ocxh Gutierrez som väntat klar för Haas…

Mercedes Nico Rosberg toppade efter den första dagen inför Mexikos GP

Mercedes Nico Rosberg toppade efter den första dagen inför Mexikos GP

Det blev en intressant första dag inför Mexikos GP, sällan har man sett Formel 1 bilar halka runt på det sättet som igår. Senaste gången jag kan minnas var i Austin första året man körde där, delvis också i Sotji förra säsongen. Inget konstigt med detta då asfalten är extremt slät och ny, det blir liksom ingen energi i däcken och därmed väldigt svårt att få upp däcktrycket och något grepp.

Som många redan känner till kan vi dessutom lägga till den tunna luften där det faktiskt körs med Monzaspec på t ex bakvingen och ändå nådde vi toppfarter på drygt 360 km/tim, d v s snabbare än på Monza tidigare i år. Luftmotståndet är så pass mycket lägre på denna höjd och jag tror faktiskt vi får ett nytt hastighetsrekord för Formel 1-bil denna helg. Det tidigare rekordet är 371,7 km/tim, på Monza, och med tanke på hur mycket snabbare det brukar gå på lördagen, främst i kval, jämfört med fredagarnas träningar så är det upplagt för en putsning av detta rekord.

Alla förarna hade alla samma kommentar kring det låga greppet där Felipe Massa lite skämtsamt tyckte alla som går i mål på söndag är värda en speciell pokal. Riktigt så illa tror jag inte det kommer att vara men Marcus Ericsson beskrev det verkligen som att köra på regn trots att banan var helt torr vilket säger en hel del.

Marcus Ericsson hade en tuff första dag i Mexiko

Marcus Ericsson hade en tuff första dag i Mexiko

Marcus Ericsson hade ingen riktigt bra dag, hade svårt att hitta den rätta känslan. Delvis var det graining men främst var det känslan under inbromsning som inte ville infinna sig. Det visade sig bero på att det gick så fort i förhållande till de valda inställningarna att bilen trycktes ner mer än väntat under inbromsning så att underredet tog i med låsta däck som följd. Detta korrigerades dock till de längre stintarna med upptankad bil och då kändes det betydligt bättre. Låt oss hoppas att det också fungerar i kvalet så att Marcus åtminstone kan klara sig vidare från Q1. Att det också ska räcka för Q3 håller jag för osannolikt, det är utan vidare sju team som är snabbare och kampen ut ur Q1 kommer att så mellan Sauber och Mclaren. Mclaren såg visserligen skapliga ut igår men precis som de själva säger så tror jag de kommer åka bakåt när alla börjar optimera mer. Framförallt har Mclaren-Honda en stor nackdel när det gäller toppfart på den här banan, igår skilde det över 20 km/tim mot bästa noteringen.

Mexikanen Esteban Gutierrez blir som väntat Romain Grosjeans teamkamrat i nya Haas F1 nästa säsong

Mexikanen Esteban Gutierrez blir som väntat Romain Grosjeans teamkamrat i nya Haas F1 nästa säsong

I går avslöjades den sämst bevarade hemligheten i Formel 1, att Esteban Gutierrez blir teamkollega med Romain Grosjean i Haas F1 nästa säsong. På ett museum inne i Mexiko city hölls igår kväll en presskonferens där mexikanaren presenterades som förare i teamet 2016. Detta var som sagt ingen skräll då Gene Haas närmast bekräftade detta för oss i Austin för en vecka sedan. I mina ögon blir Gutierrez lite back up-förare till Romain Grosjean som ändå får anses vara det starka kortet i Hass-uppställningen. Stark ändå av Guti att ta sig tillbaka till Formel 1, inte lätt att hitta en plats igen då man en gång åkt ut. Nu har detta givetvis mycket att göra med backningen från Mexikanskt närningsliv och främst Telmex med Carlos Slim Domit i spetsen, men icke desto mindre är det bra jobbat.

Nu laddar vi för FP3 som drar igång 16.55 svensk tid på Viasat Motor med efterföljande kval med sändningstart 19.45