Hamilton mästare i incidentfyllt race.

Lewis Hamilton säkrade sin andra raka VM-titel i ett dramatiskt race i USA

Lewis Hamilton säkrade sin andra raka VM-titel i ett dramatiskt race i USA

Lewis Hamilton är årets världsmästare, hans tredje titel och den andra i rad. Hamilton är en mycket värdig mästare och för andra gången på tre race visade han sin teamkamrat, Nico Rosberg, att han är beredd att gå ganska långt för sina framgångar.

Ingen missade Nico Rosbergs ansiktsuttryck efter racet igår där han tydligt visade hur besviken han var över att förlora racet på det sätt han gjorde. Främst tror jag dock att behandlingen från Lewis Hamilton i första kurvan kändes mest störande för Rosberg.

Nu må Nico ha haft det tufft i några bataljer med Hamilton men det är inte dessa som avgjort kampen om årets VM-titel. Nico Rosberg har varit steget bakom i stort sett hela säsongen och helt enkelt inte lika snabb som Lewis den här säsongen.

En besviken Nico Rosberg efter målgång

En besviken Nico Rosberg efter målgång

Nico Rosberg var extremt nära att ta över ledningen i mästerskapet under Ungerns GP, rätt signifikativt för den här säsongen blev dock beslutet att inte direkt gå för seger utan istället koncentrera sig på vad Hamilton gjorde. Detta betydde, i slut ändan, lite förenklat, att Hamilton åkte från Budapest med mer poäng än Rosberg trots betydligt sämre förutsättningar efter det första varvet.

Jag har en lite konstig känsla när det nu är klart att Hamilton vinner årets VM-titel. Det har på något sätt varit klart så länge att jag inte riktigt reflekterat över att det igår blev helt klart och även om Mercedes och Lewis firade efter målgång så var det inte riktigt den partystämning som brukar infinna sig när VM-titeln bärgas.

Ferrari har också två förare som ligger på lite olika nivå just nu. Sebastian Vettel gjorde ett starkt race igår och var på vippen att utmana Rosberg om andra platsen medan Kimi Räikkönen körde av och sedermera fick bryta. Skillnaden mellan Kimi och Sebastian är i nuläget väldigt stor och jag undrar hur roligt Kimi verkligen tycker att det är. Kimi sa att avåkningen var hans eget misstag, banan var hal och han tappade bakänden på bilen för ett ögonblick och hamnade i sandfållan. Efter lite bekymmer kom han ut på banan igen men med skadad framvinge, efter ett depåbesök för ny nos och fräscha däck var han tillbaka på banan igen men teamet kallade in finländaren igen då luftintaget till frambromsarna skadats och tävlingen var därmed över.

Kimi Räikkönen hade ingen bra dag i Texas

Kimi Räikkönen hade ingen bra dag i Texas

Kimi var sannerligen inte ensam om att den typen av miss. Det var extremt svårkört precis i skarven mellan regn och torrdäck. Några chansade lite väl tidigt med torrdäck för att de ändå råkat ut för saker som tidigt tvingat dem i depå men dessa fick snabbt tänka om och komma in igen.

Marcus Ericsson var först att komma in för torrdäck när banan faktiskt var snabbare på slicks och började direkt görabättre sektortider. Tyvärr gjorde också han en lite miss tidigt i denna andra stint och bromsade på sig med bromsplattor som en konsekvens och tvingades därför i depå igen. Fortfarande fanns chansen till ett bra resultat men ett antal varv senare stannade bilen på banan då allt bara slocknade, de första indikationerna var att en koppling/kontakt till batteripacket hade gått sönder men vi får nog överlåta den analysen till teknikerna hos Sauber. När jag åkte från banan fanns ingen exakt orsak klarlagd.

Marcus Ericsson fick bryta för andra tävlingen i rad

Marcus Ericsson fick bryta för andra tävlingen i rad

Ni såg säkert också TV-bilderna när Marcus klippte Felipe Nasr framvinge under de inledande varven. Just den incidenten var in i kurva 1 när Nasr antingen missade att det var gulflagg (Båda förarna fick dock info om detta över radion) eller så missbedömde han inbromsningen. Konsekvensen blev i alla fall att Nasr körde in i Marcus vänstra bakdäck och båda ska vara glada att de kunde fortsätta efter detta, som Marcus själv sa till mig – ”Det var ett under att inte hjulupphängningen gick sönder och att jag inte fick punktering”. Felipe Nasr kunde fortsätta mot nya VM-poäng medan Marcus alltså bröt racet. Livet är inte alltid rättvist för i ärlighetens namn var Felipe Nasr inte speciellt snabb denna helg, stora problem i blött och en massa strul i racet och ändå två nya mästerskapspoäng, trots FEM depåstopp.

En, eller egentligen två, som gjorde ett kanonrace var de båda Toro Rossoförarna Max Verstappen och Carlos Sainz. Givetvis blir det mer ljus på Verstappen med sin fjärdeplats men Sainz gjorde också ett kanonjobb som blev sjua i mål efter att ha startat sist. Båda gjorde dock ett stråalnde jobb och visar också med eftertryck vilken bra bil Toro Rosso byggt till dem i år.

Glada miner när Max Verstappen igår gick i mål som fyra

Glada miner när Max Verstappen igår gick i mål som fyra

Max Verstappen fick lite skäll av Kimi Räikkönen under racet när finländaren tyckte Max gick lite över gränsen i sin defensiva körning. Kimi upplevde att han blev tryckt av banan ett flertal tillfällen av Verstappen trots att det ska lämnas en bilbredd även på yttern om man bestämt sig för att täcka upp på insidan. På sedvanligt Kimi-vis så kollade Räikkönen över radion om det var ok att köra så för då kunde han göra likadant själv. Efter loppet sa Kimi att han inte har något problem med hur Verstappen körde så länge domarna är konsekventa med att det är tillåtet.

Måste ta upp Nico Hülkenbergs körning också, riktigt stark i början och bra med i kampen om stora poäng. Men istället för en framskjuten placering fick han bryta efter en väldigt slarvig manöver när han försökte köra om Daniel Ricciardo i kurva 12. Hülkenberg var alldeles för långt bak för att klara inbromsningen och körde in i sidan på Ricciardos bil, som fick skador men kunde fortsätta mot målflagg. Snurrningen på första varvet i Sotji och nu det här rätt klumpiga försöket till omkörning ser inte bra ut, speciellt som han gärna anklagar andra förare för att vara amatörmässiga. Måste säga att jag inte håller med om domarnas bedömning av incidenten, där tysken frias.. Jag såg att framvingen fladdrade lite på reprisbilderna och tydligen kunde Force India visa upp data som bevisade att han därför inte fick stopp, att framvingen var skadad.. I mina ögon var det en dåligt utförd manöver.

Apropå missar så slog väl Daniil Kvyat rekord i misstag igår och det slutade ju också i barriären. Ryssen var alldeles för het i sin körning och lät känslorna ta över. Självklart spännande och se honom utmana Mercedes i början men han var ju överallt på banan och varje gång han försökte ta sig ett steg framåt föll han två tillbaka. Omstart mentalt krävs till nästa tävling som alltså är Mexikos GP och jag flyger dit i morgon. Idag har vi ledigt och det kan tänkas att det blir lite shopping faktiskt.