”Radiotrafiken i Formel 1 borde inte sändas i TV”

Fernando Alonso hamnade i händelsernas centrum efter i sin tuffa kritik mot Honda under Japans GP

Fernando Alonso hamnade i händelsernas centrum efter i sin tuffa kritik mot Honda under Japans GP

Som vanligt mediadag för Formel 1 igår torsdag och några givna snackisar där Fernando Alonso fick många frågor om sitt ”utbrott” på Honda i Japan där han kallade Honda-motorn för GP2-motor i sin frustration över att sakna effekt. När jag frågade honom vad han fått för reaktioner i efterhand sa han att allt är frid och fröjd, att alla fortsätter att vara positiva och att man fortsätter att tro på detta nya, unga projekt. Alonso menade också, angående radiotrafiken, att Formel 1 är unikt i det avseendet att de har en mikrofon i hjälmen och att delar av konversationen med depån också går i direktsändning. Han drog parallellen med andra sporter där det säkert också sägs ett och annat i stridens hetta men som aldrig når allmänheten.

Har även läst mig till att Fernando Alonso inte tycker radiotrafiken bör gå ut till tittarna men fick där mothugg av Kimi Räikkönen minsann. Kimi menar att alla vet vad som gäller och att det faktiskt förhöjer tittarupplevelsen. Lite oväntat att just Kimi har den åsikten men han har rätt, självklart ska vi som tittar, i viss utsträckning, ha tillgång till det som sägs över radion. Kom ihåg att radiotrafiken sänds ut med viss fördröjning så att produktionen hinner välja ut sådant som är lämpligt för TV-sändningen.

Max Verstappen är inte orolig över sin egen eller Toro Rossos framtid i Formel 1

Max Verstappen är inte orolig över sin egen eller Toro Rossos framtid i Formel 1

Den andra stora snackisen så här långt är förstås Red Bull och Toro Rossos fortsatta medverkan i Formel 1 där frågan om vem som ska leverera motorer till de båda teamen fortfarande är obesvarad. Nu har jag från säker källa ändå fått reda på att Toro Rosso har tackat ja till att köra Ferrari-motor med 2015 spec och att även Red Bull har fått samma erbjudande. Huvudteamet vill som bekant ha den senaste versionen men Ferrari tvekar. Vad jag förstår har Sergio Marcchione och Dietrich Mateschitz träffats i veckan för att diskutera saken vidare, men vi vet sedan tidigare att Ferraris raceteam försöker övertyga Marcchione om att inte leverera 2016-motorer till Red Bull. Samtidigt kan det vara en bra affär för Ferrari att få Red Bull som kund och jag kan tänka mig att det hela kan sluta med att Red Bull kan får 2016-spec på motor men till ett väldigt högt pris. Hur som helst så tolkar jag det som att om Toro Rosso kör nästa år så borde rimligen Red Bull göra samma sak.

Avslutningsvis lite reklam för den senaste F1-podden där jag igår fick en pratstund med belgaren Stoffel Vandoorne, ledaren av GP2-mästerskapet och som med största sannolikhet säkrar titeln denna helg. Vandoorne är som bekant också kontrakterad av Mclaren som dock inte kan erbjuda honom en plats i Formel 1 nästa säsong. Vad detta innebär för Stoffel Vandoorne försöker jag få svar på och Eje Elgh gästar även podden med intressanta synpunkter kring att tillhöra ett stort team i Formel 1 eller förarprogram typ Red Bulls.