Mercedes tillbaka på toppen i Japan…

Lewis Hamilton tillbaka som vinnare igen.

Lewis Hamilton tillbaka som vinnare igen.

Lewis Hamilton var idag tillbaka i vinnande form efter bakslaget i Singapore förra helgen. Hamilton tog över ledningen, från andra startrutan, direkt efter start när han tryckte sig förbi Nico Rosberg i utgången av kurva 1, en tuff manöver nära gränsen till det tillåtna. Efter detta var racet över i kampen om vinst, Hamilton från spets med årets Mercedes är helt enkelt för bra.

Nico Rosberg känns mer och mer som slagen i kampen om VM-titeln, verkar inte ha det lilla extra som krävs i de avgörande ögonblicken. Bra gjort ändå att komma tillbaka upp på andra plats efter att halkat ner till fjärde när Hamilton körde förbi i starten, men att bränna denna gyllene chans att knappa in ytterligare duger inte och det lär bli en andra plats i mästerskapet i år också.

Sebastian Vettel visar återigen att han har kommandot i Ferrari, idag återigen klart före Kimi Räikkönen. Kimi gör inget dåligt race, tvärtom, men han har helt enkelt inte samma fart som Vettel och blir lite back up på samma sätt som Rosberg i Mercedes. Ferrari tog dock ett stadigt grepp om andra platsen i kontruktörsmästerskapet med 3:e och 4:e plats idag.

Fernando Alonso krigade till sig en 11:e plats i Japans GP

Fernando Alonso krigade till sig en 11:e plats i Japans GP

Längre bak var det kul att följa Fernando Alonso som i inledningen av racet var chanslös och bil efter bil passerade med lätthet. Över radion hördes frustrerade kommentarer om att han körde med en GP2-motor och att han tyckte det var pinsamt att bli passerad av t ex Marcus Ericsson på det sättet som skedde idag. Det troliga var dock att Honda var oroliga för bränsleförbrukningen och inte gav Alonso full effekt i början, men efter ett meddelande över radion typ ”Drinks are ready after the race, drink drink” började det gå fortare igen (inte ok att coacha förarna under loppen längre och därför lite kodspråk). Helt klart fick han med ca 15 varv eller så kvar av racet (minns inte exakt) klartecken att ösa på då förbrukningen var under kontroll och då gick det betydligt fortare, det räckte till slut till en 11:e plats i mål. Ron Dennis sa i vår intervju efter loppet att han kan kontrollera sina förare för det mesta men inte när de sitter i bilen och menade på att visserligen var onödigt att klaga offentligt över radion på Hondas hemmaplan, med flera viktiga Honda-potentater på plats, men att det nog inte var någon fara ändå. Dennis sa även att både Alonso och Button har kontrakt med teamet även nästa säsong och indikerade därmed att det blir oförändrad line up 2016. Uppfattar dock att beslutet ligger hos Button som har en möjlighet att kliva av om han vill om han känner att motivationen inte finns.

Marcus Ericsson hade mycket att stå i under Japans GP

Marcus Ericsson hade mycket att stå i under Japans GP

Marcus Ericsson hade en eftermiddag som var lite upp och ner. Det började bra med en bra start och, efter några omkörningar, en 10:e plats inför det första depåstoppet. Då såg allt väldigt bra ut för att åtminstone kunna utmana om den sista poängen. Tyvärr blev det en ny snurrning i Spoon corner och istället för ett race med luft både bakåt och framåt så hamnade han i ett läge där han hade istället fick hantera trafik. Han tappade 8 sekunder på snurrningen och ytterligare 4 sekunder när han nästan kraschade med Pastor Maldonado i 130R precis innan det första depåstoppet. Maldonado bestämde sig för att han skulle förbi där och det var enbart tur att Marcus var med på noterna och undvek därmed en krasch. Under andra stinten fastnade Marcus istället bakom Jenson Button, han var vid ett par tillfällen nära att gå förbi men lyckades inte riktigt. Teamet tog därför beslutet att försöka göra en ”undercut” väl medvetna om att det skulle bli på marginalen med däcken mot slutet. Taktiken fungerade så till vida att han tog sig förbi Button men under de avslutande varven hamnade han, med slitna däck, i ett getingbo av jagande förare med Sergio Perez som anförare. Perez försökte gång på gång köra förbi utan att lyckas och var t o m ute på radion och klagade på att Ericsson bytte spår i bromszonen, en numera ganska vanlig taktik att klaga offentligt över radion för att påverka domarna. Efter loppet pratade jag dock med Emanuelle Pirro (förarrepresentant i domarrummet) som sa att Marcus inte på något sätt gjort något fel och att Perez gnällt förgäves. När Marcus däck till slut började ge upp tog sig Mexikanen förbi och blev 12:a i mål.

Det var överlag en stökig avslutning på loppet för Marcus Ericsson som omväxlande hade bilar som skulle varva honom och bilar han slogs om position med bakom sig och när Kimi Räikkönen kom ikapp så passade även Kvyat på att gå förbi. Jag tyckte i sändningen att Marcus kanske borde väntat med att släppa Räikkönen till ut på rakan men jag fick ge mig i efterhand. Kimi hade redan bestämt sig för att gå om in i chikanen och då hade Ericsson inget att välja på än att hålla undan och då smet Kvyat med.

Marcus Ericsson var givetvis lite sur på sig själv över snurrningen men menade samtidigt att han var tvungen att vara aggressiv för att kunna slåss om poäng och med den bil Sauber har just nu kan då ett misstag likt dagens inträffa. Marcus trodde inte att poäng hade varit möjligt även om han inte snurrat men kände absolut att 11:e plats, före Alonso, hade varit inom räckhåll. Nya tag i Ryssland om två veckor.