Struligt kval i Japan…

Topp trion efter kvalet till Japans GP

Topp trion efter kvalet till Japans GP

Kvalet till Japans GP blev en knepig historia för alla inblandade med mycket begränsad körning i torrt inför. Enbart en timme att köra något som liknade långstintar för att förbereda inför race och några bara något enstaka varv för att känna på bilen i kvaltrim.

Själva kvalet blev också lite annorlunda där Max Verstappen till att börja med fick elfel på bilen inför de sista försöken i Q1, bilen bara stannade och Verstappen hamnade väldigt tokigt till precis efter hårnålen med dubbel gul flagg som följd (Max Verstappen har fått tre platser nerflyttning för en potentiellt farlig parkering av sin bil). Detta ställde givetvis till det för samtliga som ville försöka/måste förbättra sin tid, inte minst för Marcus Ericsson som inte hade någon tid alls. När Q1 var klart hade Marcus dock lyckats slutföra sitt varv och dessutom på en tid som var före Felipe Nasr i den andra Sauberbilen men först som 17:e bil. Vi trodde i sändningen att Marcus skulle få något straff för att ha gjort sitt kvalvarv med gulflagg på banan. Marcus Ericsson kallades givetvis upp till domarna men kunde där visa att han kört en halv sekund långsammare förbi den kurvan än på föregående varv och klarade sig därmed från något straff. En halv sekund bättre tid på det varvet hade med stor sannolikhet räckt för en plats i Q2, även Nasr, som också var ute för sitt sista försök, hade ett bra varv på gång.

Marcus Ericsson hade ingen lyckad dag på Suzuka

Marcus Ericsson hade ingen lyckad dag på Suzuka

Nu blev det dock som det blev och Saubers båda bilar startar i morgon från 17:e och 18:e startposition och man kan konstatera att det nya uppdateringspaketet inte direkt levererat så här långt vilket både teamet och de båda förarna besviket kunnat konstatera också. Samtidigt så har man i ärlighetens namn inte fått någon riktig chans att börja jobba med de nya delarna, siffror är en sak och även om de visar att downforcenivåerna är högre nu så är det trots allt på banan som det måste märkas. Med så lite tester att mäta ifrån är det givetvis ett stort avbräck när två 90 minuter pass på fredagen regnar bort som de gjorde igår. Teamet får helt enkelt ha lite mer tålamod innan man vet exakt vad som behöver justeras även om det är frustrerande och se att avståndet fram till konkurrenterna nu verkar större än innan det nya aeropaketet togs i bruk i Singapore. Alla uppdateringar som görs måste också ställas i relation till vad konkurrenterna gör och det kan mycket väl vara så att man varit ännu längre efter utan dem. Att Marcus Ericsson hamnade i en situation där han tvingades lita till sitt absolut sista kvalvarv i Q1 berodde på en rätt grov miss in i Spoon Corner där han la höger hjulpar litegrann för långt ut till höger. När han började bromsa snodde bilen runt och Marcus ska vara glad att det är så stor avstånd till barriären, annars hade kvalet varit över redan där. Suzuka är ingen bana som tillåter några misstag vilket fler än Ericsson fick känna på.

Avslutningen blev något av ett antiklimax, precis när alla åkte ut för de avslutande kvalvarven så kraschade Daniil Kvyat i högern innan hårnålen. Givetvis rödflagg och med endast drygt 30 sekunder kvar i det läget så stod sig ställningen som gällde innan de avslutande försöken. Själva kraschen för Kvyat blev väldigt spektakulär och kom sig av att Ryssen placerade bilen lite för långt ut till vänster i ingången till kurva 10, han fick sladd och en retur som han inte hann häva och gick med hög fart rakt in i barriären. Bilen blev ordentligt sönderslagen och det blir en lång natt för Red Bulls mekaniker med att bygga en ny bil åt Daniil Kvyat för racet i morgon.

I pole position startar, för andra året i rad, Nico Rosberg före teamkollegan Lewis Hamilton som för andra helgen i följd missar första startpositionen. Trea var Valtteri Bottas, finländaren gjorde en otroligt stark insats och var efteråt mycklet nöjd med att vinna den interna kampen mellan Williams, Ferrari och Red Bull.

Fernando Alonso gjorde kanske karriärens bästa varv runt Suzuka under kvalet till Japans GP

Fernando Alonso gjorde kanske karriärens bästa varv runt Suzuka under kvalet till Japans GP

Avslutningsvis måste Fernando Alonso lyftas fram, enligt honom själv gjorde han idag sitt bästa varv hittills I karriären på Suzuka och det vill inte säga lite. Alonso sa att inte ens om han fick 100 nya set däck skulle han kunna köra årets Mclaren Honda snabbare runt banan här i Japan än vad han gjorde idag. Samtidigt, som Eje Elgh sa efteråt, kan man konstatera att han också är en mästare på att utnyttja dagens prestation massmedialt. Givetvis kommer alla att haka på hans kommentar och vem kan ifrågasätta vad han känner. Jag tror det är otroligt viktigt att visa lite extra fighting spirit just denna helg, på Hondas hemmaplan.