Suzuka – banan alla älskar!

Suzukabanan är verkligen allas favorit...

Suzukabanan är verkligen allas favorit…

Vaken mitt i natten för andra dygnet i rad, jet lag är inte att leka med. Men vad passar då bättre än att skriva av sig lite på bloggen.

Det är första gången som jag besöker Japan och Suzuka och jag måste säga att banan lever verkligen upp till alla lovord som den får av förarna. Härliga svängar som går i varandra med omväxlande plus- och minusbankning, svåra tekniska kurvor blandat med högfartspartier av sällan skådat slag, banan är helt enkelt magnifik.

Världens mest hängivna fans finns i Japan och på Suzuka

Världens mest hängivna fans finns i Japan och på Suzuka

Min egen guide igår när jag körde runt banan, Eje Elgh, är sällan en man av stora ord men det syns på honom att Japans GP verkligen är en höjdpunkt under året, inte så konstigt kanske med den historia Eje har av att tävla i just Japan. Även förarna är förtjusta i Suzuka, Sebastian Vettel och Marcus Ericsson hade nästan identiska kommentarer om t ex den första sektorn med S:en där sväng går i sväng och förarna får kasta bilen fram och tillbaka. Det formligen lyste i ögonen på Vettel när han beskrev hur det är att köra genom den sektionen, Marcus hade exakt samma känsla men sa samtidigt att det är ett otroligt svårt parti också där du grundlägger passagen genom 5-6 kurvor redan i ingången. Blir det fel där så hänger det med ända upp mot Degner 1 och 2. På söndag, inför racet, ser ni ett reportage där Eje och jag åkt igenom banans olika partier för att försöka ge en bild av vad som är så speciellt med just Suzuka, missa inte det!

Gapande tom hospitality där Lotus normalt ska hålla till

Gapande tom hospitality där Lotus normalt ska hålla till

Att Lotus har det tufft ekonomiskt just nu är ingen hemlighet. Igår blev det än mer påtagligt när teamet inte fick tillgång till sin utrustning inför helgen. Teamets hospitalitybyggnad gapade tom medan mekarna stod bakom garaget och sökte skydd mot regnet och det såg faktiskt lite ovärdigt ut när de till slut fick tillgång till ett utrymme i en mindre byggnad så de åtminstone kunde få lite mat i magen. Fram på eftermiddagen började det dyka upp lite containrar med utrustning och arbetet med att sätta ihop bilarna inför helgen kunde börja. När jag lämnade banan igår kväll vid 18.30-tiden hade man fortfarande inte fått tillgång till sin hospitality (Den byggnad som teamen använder istället för de motorhomes som finns under Europasäsongen).

Allt detta handlar förstås om att räkningar har legat obetalda, gissningsvis var det lite krissamtal och snabba inbetalningar till bl a DHL Shipping som gjorde att det som gått med båt från Singapore åtminstone frigjordes. I veckan blev Pastor Maldonado bekräftad för Lotus även nästa säsong och när jag hörde detta fick jag känslan att det var för att kunna skicka iväg den väntande fakturan på, enligt uppgift, 50 milj dollar till PVDSA, det Venezulanska oljebolaget som står för merparten av Maldonados sponsorpengar, och på så sätt frigöra kapital för att kunna slutföra säsongen.

Parallellt med den, på kort sikt, likvida krisen hos Lotus pågår fortfarande diskussioner med Renault om att ta över hela verksamheten. Käpphästen är nog inte längre mellan Lotus och Renault utan mellan Renault och Bernie Ecclestone om ersättningen från de s k FOM-pengarna. Renault vill upp på någorlunda samma nivå som de övriga stora teamen (Ferrari, Mercedes, Mclaren och Red Bull) problemet är bara att det finns ett gällande avtal med nuvarande Lotus om vilken ersättning som ska utgå och det ändrar du inte på hur som helst då det även påverkar de övriga teamen i Formel 1 som också har gällande avtal med Bernie och CVC.

Jag kan alldeles för lite om denna del av Formel 1 för att gå in i detalj kring alla turer men så mycket har jag förstått att det inte bara är för Renault att köpa Lotus och sedan är allt frid och fröjd, det är betydligt mer komplicerat än så. Samtidigt står ett helt raceteam som från dag till dag inte vet om det finns något jobb att gå till. Vilken roll den nuvarande ägaren Gerhard Lopez har i allt detta vet jag inte exakt men jag tycker mig känna igen ett visst mönster kring hur Caterham sköttes förra säsongen. En ägare som inte var villig att spendera några pengar och en köpare som inte är speciellt sugen på att ta över en massa skulder, under tiden gick teamet i administration och försvann så småningom helt.

Jag ska försöka att reda ut en del av allt detta i veckans F1-podd, gäst är nämligen Dieter Rencken, mångårig F1-journalist med politiken och ekonomin i denna sport som lite av ett specialområde. Podden kommer upp via de vanliga kanalerna under fredagen svensk tid.