Sebastian Vettel kung i Singapore

Ingen rådde på Sebastian Vettel i Singapore

Ingen rådde på Sebastian Vettel i Singapore

Singapores GP blev precis så bra som jag hade hoppats och trott på förhand. Inte den där tighta fighten om segern, Sebastian Vettel var lite för stark för det även om Daniel Ricciardo gjorde vad han kunde för att sätta press.

Det går aldrig att bortse från att det blir säkerhetsbil på en stadsbana och kvällens race var inget undantag. Precis som vanligt slår det lite olika förarna hur mycket flyt respektive oflyt man har, men framme i täten gjorde den inte någon större skillnad även om jag tror, precis som Daniel Ricciardo sa efteråt, att det han hade varit närmare, med chans till en ”undercut” utan den första. Nu blev det inte så och Vettel tog det väldigt lugnt långa stunder under den andra stinten för att igen höja tempot, denna gång i andra ändan av stinten, mot slutet istället för i början som gjorde direkt efter start. Överlag var Sebastian Vettel den starkaste föraren idag och vann, inte ohotad men till slut tämligen klart.

Mästerskapsledande Lewis Hamilton tvingades bryta efter problem med att ge full gas och detta gör att Nico Rosberg, med sin fjärde plats idag knappar in tolv poäng i sammandraget till 41 poäng bakom Hamilton.

Toro Rossos Max Verstappen gjorde kanske racets körning genom att gå i mål som 8:a efter att ha kört motorstopp på gridden och under en period varit så långt bak som ett och ett halvt varv. Nu hade holländaren lite tur vid den första säkerhetsbilsperioden då han fick komma tillbaka på ledarvarvet, men efter det var det verkligen full gas. Sista stinten, över 20 varv på supersoft, blev sevärd där han jagade ikapp och körde förbi bil efter bil, tätt följd av sin teamkamrat Carlos Sainz. Väl framme vid Sergio Perez tog det dock stopp, och med några få varv kvar ville teamet att Sainz skulle få gå förbi för att göra ett försök på Mexikanen men Verstappen vägrade och det blir nog ett litet samtal om att lyda order nu efter loppet. Oavsett det så gjorde han ett grymt race där han aldrig gav upp och hade dessutom en bil som tillät den typen av körning som vi bjöds på de sista ca 15 varven – sevärt!

Marcus Ericsson hade ingen bra dag, gick tidigt i depå för sitt första depåstopp men hade oflyt med SC:n med tidpunkten när den kom ut. Inte blev det bättre när teamet glömde att påminna honom om den funktion man använder i depåstoppen som ger mer bromsbalans bak för att hjälpa till att få stopp vid depårutan, den ska kopplas ur när föraren kommer ut på banan igen och normalt procedur är att föraren får en påminnelse om detta, vilket alltså inte skedde. Detta fick till följd att han snurrade på andra varvet efter det första stoppet vilket kostade 10 sekunder, efter det var det svårt att riktigt vara på samma nivå som konkurrenterna även om han fick en gratischans när säkerhetsbilen kom ut en andra gång. Tyvärr körde han slut på däcken och höll med nöd och näppe 11:e platsen i mål medan Felipe Nasr tog den sista poängplatsen. Kan säga att den radiotrafik som gick från Marcus Ericsson tillbaka till teamet efter snurrningen inte var för sändbart bruk, om jag uttrycker mig så.

Avslutningsvis kan man också undra hur det är möjligt för en person att bara vandra ut på banan. Personen i fråga verkade inte direkt stressad över att gå bland bilar som for fram i 300 km/tim. Tror han var ute och tog lite instagrambilder, hoppas han får några nya följare så att det var värt en natt i fängelse

Singapores GP blev bra, och var framförallt bra för mästerskapet där vi för en gång skull inte hade totaldominans av Mercedes. Risken/chansen är dock stor att Hamilton och Rosberg är tillbaka i gammalt gott slag redan om en vecka då vi kör på Suzuka och Japans GP.

# Förare Team Varv Avstånd
1 Sebastian Vettel Ferrari 61 2h01m22.118s
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 61 1.478s
3 Kimi Raikkonen Ferrari 61 17.154s
4 Nico Rosberg Mercedes 61 24.720s
5 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 61 34.204s
6 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 61 35.508s
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 61 50.836s
8 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 61 51.450s
9 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 61 52.860s
10 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 61 1m30.045s
11 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 61 1m37.507s
12 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 61 1m37.718s
13 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 59 Not running
14 Alexander Rossi Marussia/Ferrari 59 2 varv
15 Will Stevens Marussia/Ferrari 59 2 varv
- Jenson Button McLaren/Honda 52 Gearbox
- Fernando Alonso McLaren/Honda 33 Retirement
- Lewis Hamilton Mercedes 32 Power Unit
- Felipe Massa Williams/Mercedes 30 Power Unit
- Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 12 Collision