Tight bakom Mercedes efter den första dagen på Monza…

En, för helgen, nyblonderad Lewis Hamilton snabbast på Monza

En, för helgen, nyblonderad Lewis Hamilton snabbast på Monza

Att Mercedes skulle dominera här på Monza också förvånar knappast någon. Mercedes kommer också hit med en ny uppdaterad motor som man använt sina 7 sista tokens på. Jag gissar att den satt i redan idag men är osäker, skulle ändå gissa att den användes redan idag för att kontrollera att den fungerar problemfritt. I min värld kan vi nog glömma ”Silverpilarna” och låta dem göra upp om segern och istället koncentrera oss på det som händer närmast bakom.

Sebastian Vettel var tredje snabbast 0,7 sekunder bakom Lewis Hamilton men bakom honom var det desto jämnare med 1,6 sekunder ner till 15 plats. Nu är det ofta så att tiderna blir väldigt jämna på Monza, vilket gör Mercedes försprång i täten än mer imponerande, och det visar att varje tiondel i kvalet kan betyda många startpositioner upp eller ner.

De som till slut hamnade topp 10 var de väntade teamen, de som saknas i den mixen verkar vara Toro Rosso som hade svårt att få till tillräckligt bra varvtider. Ingen skräll givetvis på denna motorbana men ändå lite förvånande. Max Verstappen var 14.e och Carlos Sainz 15:e, spanjoren har dessutom 10 platsers nerflyttning efter kvalet och har en tung eftermiddag på söndag framför sig.

Nico Hülkenberg och Force India fortsätter att visa god form

Nico Hülkenberg och Force India fortsätter att visa god form

Force India fortsätter att imponera, både Nico Hülkenberg och Sergio Perez var t ex före Kimi Räikkönen efter fullfartsvarven på mjuka däck, om detta sedan kan omsättas i lika bra fart i racetrim är svårare att svara på, såg åtminstone inte riktigt ut så på FP2. Ferrari känns ändå som teamet närmast bakom Mercedes tillsammans med Williams. Sin vana trogen var det relativt beskedlig fart på deras båda förare Valtteri Bottas och Felipe Massa under fredagen, men de kommer absolut att vara med och slåss med Ferrari om andra startled. Men Ferrari och Williams får se upp med både Force India och Lotus som absolut kan briljera med ett varv i kvalet som kan räcka långt.

Red Bull kan vi räkna bort inför kval, både Daniel Ricciardo och Daniil Kvyat gör dubbla motorbyten denna helg och kommer att starta längst bak. Sannolikt tar man detta beslut för att täcka upp motormässigt för resten av säsongen och tar bestraffningen på den bana man tror sig ha minst chanser på. Även Jenson Button och Fernando Alonso har bestraffningar att vänta, Alonso 10 platser ner och Jenson 5 för byte till en 9:e motor denna säsong. Att det blir 10 platser för Alonso och bara 5 för Jenson beror på att detta var första gången en del av den 9:e motorenheten togs i bruk för Alonso medan Jenson redan fått bestraffning för nyttjande av en första del i sin 9:e motorenhet och nu tar ytterligare en vilket betyder 5 platser. Hänger ni med? Lägger vi även till Carlos Sainz bestraffning så borde detta innebära att Sauber med Felipe Nasr och Marcus Ericsson rimligtvis har goda chanser att, som sämst, få starta 11:a och 12:a (som de även var på träningen idag) med chans på ännu lite bättre om version 2 av Ferrari-motorn, som monteras i till i morgon, ger några tiondelar till.

Dubbla motorbyten för Daniil Kvyat och Daniel Ricciardo på Monza betyder start längst bak på söndag

Dubbla motorbyten för Daniil Kvyat och Daniel Ricciardo på Monza betyder start längst bak på söndag

Ungefär så uppfattar jag på situationen just nu och det ser därmed inte helt tokigt ut för Sauber och, med svenska ögon, främst Marcus Ericsson att plocka någon ytterligare ströpoäng på söndag.

Noterbart från den första dagen var att däcken stod pall för väldigt många varv utan något dramatiskt tidstapp vilket för mig indikerar att teamen ville försöka undersöka möjligheten till en en-stoppare på söndag. Flera förare gjorde upp mot 20 varv på mjuka däck och då är det rimligt att tro att de hårda klarar drygt 30. Förra året körde samtliga en en-stoppare men då var medium och hard som Pirelli nominerat, i år är det ett snäpp mjukare. För racets skull så hoppas jag på fler än ett depåstopp för lite dynamik i racet, annars riskera detta bli ett långt tåg av bilar där ev omplaceringar endast sker i samband med det enda stoppet för nya däck.

Resultat FP2 Italiens GP

Pos Driver Car Gap Laps
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m24.279s 27
2 Nico Rosberg Mercedes 0.021s 35
3 Sebastian Vettel Ferrari 0.759s 36
4 Sergio Perez Force India/Mercedes 0.999s 34
5 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1.046s 43
6 Kimi Raikkonen Ferrari 1.101s 39
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1.218s 41
8 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1.234s 41
9 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1.368s 34
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1.612s 31
11 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1.835s 30
12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1.854s 32
13 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1.943s 27
14 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 2.175s 38
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 2.362s 50
16 Fernando Alonso McLaren/Honda 2.687s 31
17 Will Stevens Marussia/Ferrari 3.922s 29
18 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 4.160s 27
19 Jenson Button McLaren/Honda 4.192s 3
20 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 4.444s 28