Ferrari young driver academy – på riktigt eller för syns skull?

Sedan 2009 har Ferrari haft sin plantskola för unga racingtalanger

Sedan 2009 har Ferrari haft sin egen plantskola för unga racingtalanger

Det var lite intressant häromdagen när jag och Eje (Elgh) snackade på telefon om ditten och datten, bl a om Renault och dess ev intåg som fabriksteam igen. Då kom vi att prata om Ferrari young Driver Academy som vi båda var rätt överens om inte riktigt håller måttet när det gäller produktion av unga talanger.

FDA har funnits sedan 2009 och just nu tillhör Raffaele Marciello (GP2), Antonio Fuoco (GP3), Lance Stroll (F3) och kinesen Guan Yu Shou (F4) programmet och utan att ha sett kinesen alls så är det ingen av de övriga som imponerat speciellt, dom har jag sett desto mer.

Med förare som Sergio Perez och Jules Bianchi, som båda tillhört akademin, så kan man argumentera att programmet fostrat verkligt duktiga förare hela vägen till Formel 1. Ingen av dem kör/har kört/kommer dock att köra för Ferrari och jämför vi med t ex Red Bull så är man ingenstans när det gäller förare som sedan når representationsteamet.

Nyligen bortgångne fransmannen Jules Bianchi tillhörde FDA och spåddes bli den första som gick hela vägen till Ferraris huvudteam i Formel 1

Nyligen bortgångne fransmannen Jules Bianchi tillhörde FDA och spåddes bli den första som gick hela vägen till Ferraris huvudteam i Formel 1

Och det är just här jag inte riktigt får kläm på vad Ferrari vill. Varje gång det ska väljas förare till huvudteamet så går man för erfarna, redan väl etablerade, förare som fått lära sig branschen någon annanstans. Inget problem med det även om det många gånger är extremt dyra lösningar, det har varit Ferraris ställningstagande så länge jag följt Formel 1, att välja redan klara stjärnor före unga, ev egna, talanger som måste få en eller ett par säsonger att köra in sig på. Men varför har man då ett juniorprogram om ambitionen att hitta en förare i de egna leden ändå inte finns, det känns liksom inte helhjärtat? Nu vet inte jag vilket ekonomiskt stöd Ferraris juniorer har idag och det kanske är så att de pengar t ex Red Bull spenderar på sina ca 10-15 juniorer i slutändan är lika mycket som de Ferrari måste hosta upp varje gång de ska lösa en förare från ett annat team.

Italienaren Raffaele Marciello är närmast Formel 1 av de nuvarande förarna i FDA men kommer sannolikt inte att få tävla för Ferrari

Italienaren Raffaele Marciello är närmast Formel 1 av de nuvarande förarna i FDA men kommer sannolikt inte att få tävla för Ferrari

Se bara på surret som är kring vem som ska ersätta Kimi Räikkönen, inte är det någon av de egna talangerna. Mycket beror givetvis det på den tragiska bortgången av Jules Bianchi, han hade nog varit den naturliga ersättaren om han inte råkat ut för den otäcka kraschen i Japan förra säsongen. Men bakom honom finns ingenting. Att Raffaele Marciello skull vara aktuell finns inte, varken på banan i GP2 eller som testförare i Sauber har han fått speciellt goda vitsord och om jag förstått saken rätt så kommer han inte köra GP2 nästa säsong och då är den stora frågan var han tar vägen sedan. Antonio Fuoco har inte heller rosat marknaden i GP3 och Lance Stroll har mest kraschat i Formel 3.

Så vad gör Ferrari då? Jo man kollar om det är möjligt att lösa Red Bulls supertalang Max Verstappen från Toro Rosso till 2017 och vill man (känner att man har råd även om Max säkerligen blir väldigt dyr att lösa) så kommer givetvis detta att ordna sig på något sätt.

Jag tror att Ferrari behöver bestämma sig för vad deras juniorprogram ska ha för funktion framöver och sett till de rykten som kommit upp om att det hela ev läggs ner så är det fler som tycker lika. Gissar att en rejäl utvärdering kommer att göras efter säsongen och efter detta vet vi vilka talanger, om några överhuvudtaget, kör under Ferrariflagg nästa säsong.

Hela detta med juniorakademin och hur den levererat är, i mina ögon, lite signifikativ för hela Ferraris satsning. Många gånger väldigt nära men sällan hela vägen fram.