Renault tillbaka i Enstone…

Allt pekar på att Renault flyttar in i sina gamla lokaler i Enstone inom kort

Allt pekar på att Renault flyttar in i sina gamla lokaler i Enstone inom kort

Det verkar mer eller mindre bara vara formalia innan ett offentliggörande om att Renault är tillbaka som fabriksteam i Formel 1 igen, och i sina gamla lokaler i Enstone. Autosport skriver att Renault köper 65 procent av aktierna i Lotus F1 och blir därmed majoritetsägare i teamet med den nuvarande ägaren, Gerhard Lopez, kvar som delägare med 25 procent av aktierna och med Alain Prost som innehavare av de sista 10 procenten.

Det är bra att Renault nu verkar ha bestämt sig så att alla vet vad som kan förväntas framöver både för Lotus, som troligen inte överlevt den här säsongen om man inte blivit uppköpta, och Renaults kunder (Red Bull och Toro Rosso) på motorsidan. Att Renault nu blir fabriksteam kan bara innebära att det nu blir full fart framåt för att få ordning på den problemfyllda V6 TurboHybrid-motor som de båda Red Bull-teamen varit så missnöjda med. Om det i sin tur innebär att Renault släpper Red Bull som kund och låter dem fullfölja planerna på att få bli kund till Mercedes istället låter jag vara osagt, det kan ju finnas en poäng att bli kvar hos Renault om man får lite snurr på motorn. Samtidigt så tror jag inte att Red Bull är intresserat av att bli nr 2 i kedjan när det gäller leverans av motorer då Renault eget team givetvis blir nr 1. Den frågan får vi helt enkelt, återkomma till.

Från senaste det begav sig för Renault som fabriksteam i Formel 1

Från senaste det begav sig för Renault som fabriksteam i Formel 1

Jag spekulerade, i tidigare inlägg, lite i att det började bli i senaste laget att bli eget fabriksteam för Renault redan 2016. Men som affären ser ut att bli av så går man ju faktiskt in och bara ser till att den process som troligen startat inför nästa år kan fortsätta och sedan får övertagandet av verksamheten ske stegvis. Renault behöver liksom inte starta om från noll även om jag gissar att Lotus ligger lite efter inför 2016 p g a stora ekonomiska problem denna säsong. Jag tror inte vi ska räkna med några superframgångar nästa säsong, men ett övertagande redan nu gör att Renault är med på tåget inför 2017 då vi återigen får relativt stora förändringar i reglementet. 2016 får blir lite av ett mellanår där satsningen får sätta sig, lite som Mercedes hade det direkt efter att man köpt upp Brawn GP. Mercedes behövde inte mindre än 4 säsonger för att bli den dominant man är just nu.

Renault som ny ägare av Lotus F1 betyder sannolikt att Pastor Maldonado inte får vara kvar

Renault som ny ägare av Lotus F1 betyder sannolikt att Pastor Maldonado inte får vara kvar

Vad betyder Renault återtåg som fabriksteam för förarna som finns där just nu? Jag pratade lite med Eje Elgh om detta och han var övertygad om att det utan vidare var så att de gällande kontrakten som förarna ev har för nästa säsong går att komma ur på något sätt. Eje trodde också att Pastor Maldonado troligen gjort sitt i det här teamet medan Romain Grosjean närmast får en än starkare position då han är Renaults egen guldkalv och har varit i flera år. Om vi då räknar helt kallt med att Grosjean blir kvar, vem blir då hans teamkollega? Finns egentligen ingen förare, varken inom Formel 1 eller utanför, som har den där klockrena kopplingen till Renault just nu. En fabrikssatsning av detta slag blir givetvis attraktiv på förarmarknaden och jag gissar att många managers kommer att cirkulera runt Cyril Abiteboul (om vi får anta att han blir teamchef) den närmaste tiden.

Jag gissar att vi får veta mer om vad Renault har i kikaren de kommande dagarna eller veckorna.. Förhoppningsvis blir det väl offentligt lagom till nästa helg och Italiens GP.

För er som inte hört den ännu så vill jag puffa lite för den senaste F1-podden. Gäst denna vecka är Expressens Jan-Erik Berggren och vi pratar då naturligt en hel del om kvällstidningarnas bevakning av Formel 1.