Förarskyddet – en komplicerad fråga

Brittiske racerförearen Justin Wilson avled natten till tisdag av skadorna han ådrog sig efter att ha träffats av bildelar från Sage Karams kraschade bil i Indycar-loppet på Pocono raceway i söndags

Brittiske racerförearen Justin Wilson avled natten till tisdag av skadorna han ådrog sig efter att ha träffats av bildelar från Sage Karams kraschade bil i Indycar-loppet på Pocono raceway i söndags

Säkerheten i Formel-bilsracing har hamnat i blickfånget denna vecka, bara ett antal timmar efter att Sebastian Vettels bakdäck exploderat i hög fart på i söndagens Belgiska GP inträffade en krasch i Indycar-loppet på Pocono som ändade 37-årige britten Justin Wilsons liv.

Om vi börjar i USA och Justin Wilsons ”freak accident”, där han alltså träffades i huvudet av bildelar från Sage Karams bil, så har detta givetvis startat diskussionen om täckt cockpit igen. Om det hade varit ett enkelt beslut hade detta gjorts för länge sedan. De senaste 7-8 åren har vi trots allt haft några riktigt allvarliga olyckor där förare fått saker, som lossnat från en annan bil, i huvudet.

Henry Surtees, här i Formel Renault 2008, avled efter att ha träffats av ett löst flygande däck i ett Formel 2-lopp på Brands Hatch 2009

Henry Surtees, här i Formel Renault 2008, avled efter att ha träffats av ett löst flygande däck i ett Formel 2-lopp på Brands Hatch 2009

Henry Surtees miste livet när han träffades av ett flygande däck i ett Formel 2-lopp på Brands Hatch 2009 medan Felipe Massa dessbättre har återhämtat sig helt från de skador i huvudet han ådrog sig när han träffades av den 800 g tunga/lätta fjäder som lossnat från Rubens Barrichellos Brawn-bil i Ungern 2009. Det finns fler händelser där även Jules Bianchis olycka kan räknas in men den var av lite annan karaktär och det är de två förstnämnda som är mest uppmärksammade och där en täckt cockpit verkligen hade hjälpt. Varför har då inget gjorts, behövde verkligen ytterligare en förare sätta livet till innan en lösning kommer till stånd?

Jag själv har inte kompentens att bedöma detta men det har testats en mängd olika lösningar på detta problem som dock alla förkastats då nackdelarna har funnits vara större än fördelarna. FIA har dock satt fart på arbetet med att hitta en lösning där föraren blir tillfredställande skyddad mot huvudet, utan att kompromissa bort visibiliteten och förmågan att få ur föraren ur cockpit vid t ex en brand eller när bilen hamnat upp och ned. Mercedes har t ex tagit fram en lösning som Charlie Whiting menar helt klart är värd att titta närmare på. Whiting har även sagt att han är övertygad om täckta cockpits kommer att bli verklighet så småningom.

Sebastian Vettel var allt annat än nöjd efter loppet med det han råkade ut för mot slutet av Belgiens GP

Sebastian Vettel var allt annat än nöjd efter loppet med det han råkade ut för mot slutet av Belgiens GP

När det gäller däck som havererar är det en mer komplicerad fråga. Problemet med däck som exploderar är att de sällan är hela nog efteråt för att på allvar kunna göra en bedömning av varför de gick sönder. Under helgen i Belgien var det två bakdäck som, hastigt och utan förvarning, gick sönder men där vet vi samtidigt att farterna och belastningarna är enorma plus att förarna flera gånger under ett varv kör bilen utanför banans vita linjer, dessutom på ställen där det går väldigt fort. Som jag skrev redan i söndags så är det aldrig bra att däck bara ger upp på det sättet det gjorde på Sebastian Vettels Ferrari, om det var p g a slitage så borde prestandan i däcken gjort att Ferrari kallat in Vettel långt innan det går så långt att däcket exploderar, detta var inte fallet på SPA. Samtidigt går det inte att bortse från att det kan ha varit skador på däcket, orsakat av körning vid sidan av banan, som slutligen gjorde att däcket punkterade.

Även när det gäller däcken är det långt utanför mitt kompetensområde för att i en blogg sitta och döma ut den ena eller den andra för att ha gjort något misstag. Utifrån sett tycker jag dock att både Ferrari och Pirelli lite att fundera över där Ferrari försökte sig på en strategi som var långt mer riskfylld än konkurrenternas och där Pirelli-däcken, under en och samma helg, råkade ut för två haverier som däckteknikerna inte riktigt kan förklara.