Sjätte raka för Hamilton…

Lewis Hamilton var överlägsen i dagens kval till Belgiens GP, klart före sin teamkollega Nico Rosberg

Lewis Hamilton var överlägsen i dagens kval till Belgiens GP, klart före sin teamkollega Nico Rosberg

Kvalet till Belgiens GP blev en Mercedesuppgörelse om pole position, eller kanske inte ens det. Lewis Hamilton är just nu i praktslag över ett varv och tog därför sin sjätte raka pole och har bara missat första startposition en enda gång denna säsong. Det var heller inte med någon lite marginal som han idag tvålade dit Nico Rosberg.

Har extremt svårt att se någon egentlig utmanare till Mercedes i morgon där vi nog får leva med att kampen om segern står mellan Hamilton och Rosberg där Nico får ställa hoppet till att han kan bemästra den nya startproceduren bäst. Är det något som varit Mercedes svaghet på senare tid är det just starterna och med de nya reglerna i bruk för första gången denna helg är detta, en mindre lyckad start, nog det enda som kan skapa lite spänning i morgon.

Som vanligt i Belgien finns dock osäkerheten med vädret och en del prognoser talar om regn som kan komma från tre-tiden i morgon, till att börja med lite lätt men senare ev någon kraftigare åskskur.

Bakom Mercedes var det desto jämnare med bara 28 hundradelar från tredje till nionde plats. Valtteri Bottas startar topp 3 för första gången denna säsong medan teamkollegan Felipe Massas 14 hundradelar sämre varvtid betydde tre(!) platser sämre startposition vilket säger en del om hur tight det var.

Sergio Perez startar fyra i morgondagens race på SPA

Sergio Perez startar fyra i morgondagens race på SPA

Några förare bör få ett extra omnämnande idag och främst av dem måste Sergio Perez hamna. Med en bil inställd för extremt hög toppfart lyckades han även bemästra resten av varvet, förutom sektor 1, på ett mycket bra sätt vilket räckte till femte tid men fjärde startposition. Med den toppfarten tror jag faktiskt han kan titta framåt i racet och Perez själv sätter ribban högt och siktar på en pallplats. Om det räcker så långt är jag mer osäker på men en snabb bil över Kemmelrakan gör inte omkörningar svårare, problemet blir snarare att hänga på framförvarande under resten av varvet för att få möjlighet att utnyttja sin överlägsna toppfart.

Fjärde rutan för Perez blir det eftersom Romain Grosjean, som hade fjärde tid, flyttas ner fem platser efter ett otillåtet växellådsbyte. Givetvis tråkigt för fransmannen när han nu visade imponerande fart men sådana är reglerna. Båda Lotusförarna gjorde f ö ett bra jobb (Pastor Maldonado startar P7), speciellt med tanke på distraktionen kring att teamet höll på att få bilarna beslagtagna i torsdags efter lite rättsliga bekymmer kring kontraktet med teamets förre tredjeförare Charles Pic.

Marcus Ericsson stod för en mycket bra prestation i dagens kval

Marcus Ericsson stod för en mycket bra prestation i dagens kval

Tycker även att Marcus Ericsson bör nämnas i sammanhanget. Vilken scenförändring från början av säsongen när kvalen inte alls fungerade. Nu har Marcus kvalat ut Felipe Nasr fyra av de fem senaste loppen och reducerat den interna kvalkampen till 5-6, Marcus Ericsson utklassade faktiskt Felipe Nasr idag. Jag vet att Marcus och hans tränare Alex Elgh jobbat hårt på att hitta ett sätt att förbereda kvalet rent mentalt, att komma i rätt sinnesstämning, ett arbete som verkligen gett resultat. Borta att de små slarvmissarna och istället ser vi nu prestationer väldigt nära bilens max, och detta när det verkligen gäller. Borta är stressen över att ev vara efter under något träningspass, det är på själva kvalvarvet som varvtiden ska komma. Tilläggas bör också att teamet och främst Marcus ingenjör Erik Schuipens också jobbat hårt med att rent praktiskt förbereda bilen mer efter Marcus Ericssons egna önskemål i kval.

Den typen av grundliga förberedelser är vad som krävs för att kunna få ut max av både bil och förare, speciellt med en bil som har betydligt snävare arbetsfönster än de stora teamen har, starkt gjort! Gissar att det just denna helg, med kraschen på träningen, krävdes lite extra mental förberedelse för att hitta till den där känslan av förtroende i både körning och bil.

Vinnaren i Ungerns GP, Sebastian Vettel, fick inte alls till det på kvalet och hade först 9:e tid. Även här var det småmissar under varvet som blev kostsamma för att inte tala om Kimi Räikkönens missflyt, bilen la av under Q2, precis när jag upplevde att Kimi började se stark ut igen. Tuff söndag för Ferrari att vänta men jag gissar att man ändå kan komma tillbaka starkt i racet. Räkna inte bort vare sig Vettel eller Räikkönen även om de gett sig själva en liten extra uppförsbacke till att börja med.

Ser nu fram mot ett bra Belgiskt GP med massor av action. Vem vet, vi kanske får hjälp av både väder och en chansade Nico Rosberg med att få till lite extra spänning.

Resultat kval Belgiens GP

Pos Driver Car Time Gap
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m47.197s -
2 Nico Rosberg Mercedes 1m47.655s 0.458s
3 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m48.537s 1.340s
4 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m48.599s 1.402s
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m48.639s 1.442s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m48.685s 1.488s
7 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m48.754s 1.557s
8 Sebastian Vettel Ferrari 1m48.825s 1.628s
9 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m48.561s 1.364s
10 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m49.771s 2.574s
11 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m49.121s -
12 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m49.228s -
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m49.586s -
14 Kimi Raikkonen Ferrari - -
15 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m49.952s -
16 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m52.948s -
17 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m53.099s -
18 Max Verstappen Toro Rosso/Renault - -
19 Jenson Button McLaren/Honda 1m50.978s -
20 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m51.420s -