Ett år till för Kimi…

Ferrari meddelade igår att man utnyttjat den option på Kimi Räikkönen som teamet hade inför 2016. Finländaren blir därmed kvar ett år till

Ferrari meddelade igår att man utnyttjat den option på Kimi Räikkönen som teamet hade inför 2016. Finländaren blir därmed kvar ett år till

Kimi Räikkönen blir kvar i Ferrari även 2016. Vill minnas att jag sa ”hold your horses” när Italiensk media basunerade ut att Valtteri Bottas var klar för Ferrari för en tid sedan. I inlägget lite senare, som summerade situationen kring silly season, så kändes det också mer och mer som att Kimi skulle få behålla sin plats ett år till.

Kimi Räikkönen kör alldeles säkert ett år till för Ferrari på merit, men han gör det också beroende på att alternativen inte har varit tillräckligt tillgängliga. Valtteri Bottas har varit högt/högst upp på önskelistan men samtidigt väldigt dyr att lösa från Williams. När sedan Max Verstappen dök upp på radarn för en tid sedan, men inte tillgänglig förrän tidigast 2017, så klarnade bilden att Kimi Räikkönen trots allt var det bästa alternativet för Ferrari även nästa säsong.

Kimi Räikkönen får ett år till på sig  att visa vad han går för

Kimi Räikkönen får ett år till på sig att visa vad han går för

Jag tycker det är kul att det blir ett år till, samtidigt upplever jag att Kimi har lite att bevisa om han ska kunna lämna den här sporten på topp (det mesta talar för att 2016 blir hans sista i Formel 1). I år har vi sett glimtar av hans storhet men en kombination av brist på egen fart (främst i kval), teknikstrul och teamets egna tillkortakommanden har gjort att resultaten till viss del uteblivit. Låt oss hoppas att både Kimi och Ferrari får till det 2016 så att vi kan få en fin kamp internt med Sebastian Vettel och att Ferrari kan utmana om bägge VM-titlarna.

Efter detta besked bör situationen klarna när det gäller resten av silly season. Man får väl anta att Valtteri Bottas blir kvar hos Williams även nästa säsong även om hans manager, Didier Coton, igår bekräftade att man inte har gjort klart något ännu. Coton berättade också att förhandlingarna med Williams har pågått ett tag, samtidigt som ett besked från Ferrari dröjde, och att det ser lovande ut för att en deal inom kort ska bli klar. En stor fråga som återstår nu är vem som ska köra för Ferraris nya juniorteam Haas F1. Enligt teamet själva så är 10 förare aktuella, bl a Nico Hülkenberg. Har dock svårt att se Hulken gå till detta nya, oprövade team, speciellt som han enligt uppgift har ett sockrat förslag från Porsche i WEC att överväga. Jag tror faktiskt att möjligheten att Hülkenberg lämnar Formel 1 efter denna säsong är ganska stor.

Chanserna att få se Renault tävla i sina egna färger igen i  Formel 1 ser ut att minska

Chanserna att få se Renault tävla i sina egna färger igen i Formel 1 ser ut att minska

Tyska Auto Motor und Sport skrev igår att Renaults beslut om huruvida de ska driva team i egen regi eller inte också har väldigt mycket att göra med hur resten av silly season utvecklar sig. Men jag börjar känna att tiden rinner iväg för den franska tillverkaren om de ska köpa upp Lotus och bli eget team redan 2016. Att så här sent på året börja rodda med en helt ny organisation och design av egen bil känns lite tight och för mig verkar det mer och mer som att Renault avvaktar och istället väljer att fortsätta leverera motorer till Red Bull och Toro Rosso enligt gällande kontrakt. När jag pratade med Eje Elgh om det igår så höll han med och han hade dessutom haft kontakt med personer som vet mer om denna affär som också var inne på samma tankegångar. Som jag ser kan Renault, med någorlunda framgång, dra igång ett team först till 2017 och det är säkert så att Renault representanter depån vill gå ”all in” redan nu men beslutet tas i styrelserummet och där kanske tongångarna är helt annorlunda.