Gustav Malja klar för inhopp i GP2

Gustav Malja debuterar i GP2 kommande helg i Belgien.

Gustav Malja debuterar i GP2 kommande helg i Belgien.

Pressreleasen om att svenske Gustav Malja debuterar i GP2 kom för en liten stund sedan. Malja, som normalt kör för Strakka racing i World series by Renault, kommer att köra för Italienska Trident tillsammans med italienaren Raffaele Marciello som ersättare för Schweizaren Rene Binder som enligt uppgift är sjuk, mer troligt med svårt avmagrad plånbok.

Hur som helst är det givetvis helt rätt att ta chansen när den dyker upp, i synnerhet när framtiden för World Series by Renault är tämligen osäker med Renaults avhopp till nästa säsong.

Att det blev Trident är tillfällighet, det var helt enkelt där en plats var ledig men jag är imponerad över att man så snabbt kunde göra klart. Hoppas verkligen att det kan bli fler inhopp under andra halvan av säsongen som drar igång nu i Belgien.

Gustav Malja gör sitt inhopp i GP2 för Trident istället för Schweizaren Rene Binder

Gustav Malja gör sitt inhopp i GP2 för Trident istället för Schweizaren Rene Binder

Vilka chanser har då Gustav på SPA? Tror inte vi ska ha några större förhoppningar, det är en av världens tuffaste banor och inkörningstiden i den nya bilen är bara 45 min på fredag lunch innan det är dags att kvala på eftermiddagen. Visserligen har Malja kört en del simulator hos teamet i Italien och därmed fått en möjlighet att bekanta sig med bilens system och sittbrunn. Vi vet dessutom att vädret kan vara mycket nyckfullt och det kommer inte att göra saker och ting enklare. För mig vore en start topp 15-20 ett fullt godkänt resultat, vad som sedan händer i race är omöjligt att spekulera i. Pirellidäcken är som bekant inte helt lätta att hålla liv i och skiljer sig dessutom väldigt mycket från de Michelindäck som används i WSR.

Det finns en annan viktig faktor att väga in med detta inhopp. Som jag skrev tidigare avslutar Renault sin inblandning i World Series till nästa säsong och mycket talar för att GP2 kommer att bli det nya Formel 2-mästerskapet som FIA gett stor betydelse som matarserie till Formel 1 med överlägset flest poäng till en ev superlicens. Skulle World Series läggas ner eller åtminstone tappa ordentligt i status till nästa säsong så blir det många förare om budet att ta en plats i det nya F2/GP2-mästerskapet och kommer ev rookies att få mycket svårt att hitta några platser. All tillgänglig erfarenhet som går att skaffa sig innan detta ev händer är alltså extremt viktig.

Idag är det onsdag, detta betyder ett nytt avsnitt av F1-podden. Denna vecka har jag överlåtit intervjuandet åt producent-Erik, det är nämligen jag själv som är gäst.