Jag hoppas på snabb skilsmässa mellan Renault och Red Bull…

Är samarbetet mellan Renault och Red Bull på väg att ta slut i förtid?

Är samarbetet mellan Renault och Red Bull på väg att ta slut i förtid?

Från vad man kan läsa sig till och höra i kommentarer från berörda parter verkar partnerskapet mellan Renault och Red Bull vara på väg att ta slut. Tyska AMuS skrev häromdagen att Red Bull försöker komma ur sitt kontrakt med Renault redan till nästa säsong och att ersättaren skulle vara Mercedes. Ferrari ska också ha varit ett alternativ men att italienarna kunde bara leverera årets spec till nästa säsong.

Parallellt med detta hör vi också allt starkare rykten om att Lotus kan vara på väg att bli uppköpta av Renault som då skulle göra slag i saken och bli egen tillverkare igen. Den franska tillverkaren med sin VD Cyril Abiteboul i spetsen vill dock varken bekräfta eller dementera dessa rykten men säger samtidigt att en lösning över längre tid är den franska tillverkarens fokus just nu. Renault säger också att man planerar för att leverera motorer till Red Bull även nästa säsong och respektera det kontrakt som man har tillsammans, men frågan är alltså om man behöver det?

Renault som egen tillverkare i Formel 1 igen kan snart bli verklighet

Renault som egen tillverkare i Formel 1 igen kan snart bli verklighet

Personligen tycker jag det låter lite kittlande med Renault som egen tillverkare, med mer kontroll över hur säker och ting fungerar totalt sett. Hittills har man varit helt i händerna på Red Bull och det samarbetet kan man knappast klaga på under V8-tiden men det har ändå funnits vissa synpunkter på att framgångarna med Red Bull inte kom Renault till gagn på det sättet man kanske hade önskat. Än värre blev det ju med det nya reglementet där Renault sas ligga långt framme med den nya tekniken vilket dock visat sig vara precis tvärtom. Red Bull har klagat högljutt och inte dolt sitt missnöje på något sätt, det har t o m gått så långt att Red Bull hotat att lämna Formel 1 p g a Renaults tillkortakommanden.

Den typen av publicitet är givetvis inte acceptabel i Frankrike och för att undvika en PR-katastrof typ Pirellis under 2013 har man några viktiga beslut att ta. Jag tror i o f s att det mesta redan är bestämt men det är så många komplicerade turer med kontrakt till höger och vänster att det dröjer lite innan man kan offentliggöra något.

Lika kittlande skulle det vara om Red Bull fick tillgång till Mercedes motorer redan från nästa säsong. Jag säger inte att det blir en dundersuccé på en gång men det skulle absolut göra läskedryckstillverkarens chanser betydligt större att på allvar vara med och köra om VM-titeln 2016. Bekymret är hur stora ändringar på nästa års design som krävs för att köra Mercedes-motor istället för Renaults dito. Sådant kan givetvis påverka och gör att det får finnas lite tålamod trots allt. Samma sak gör det också extremt viktigt att saker och ting faller på plats så snart som möjligt, ju längre tiden går desto svårare blir omställningen.

Jag hoppas därför att följande blir klart inom kort:

Att Renault köper Lotus (eller åtminstone tar över deras skulder) och blir egen tillverkare igen och på samma gång säkrar detta teams existens i Formel 1.

Att Red Bull och Renault kommer överens om att avsluta sitt kontrakt i förtid och att Mercedes blir tar över istället.

Detta skulle verkligen ge oss en säsong att se fram emot med ytterligare en stor tillverkare och Red Bull med en konkurrenskraftig motor igen.

Lotus reserv och tredjeförare är gäst i veckans F1-Podd

Lotus reserv och tredjeförare är gäst i veckans F1-Podd

Apropå Lotus så kommer här veckans F1-Podd där jag gästas av teamets tredjeförare Jolyon Palmer. Passade på att smita in i Lotus motorhome under helgen i Budapest och fick en rejäl pratstund om Palmers karriär och hans status just nu i jakten på en ordinarie plats i Formel 1 2016.