Därför blev Ungerns GP en sådan höjdare…

Ferrari grundlade mycket av Sebastian Vettels seger redan i starten.

Ferrari grundlade mycket av Sebastian Vettels seger redan i starten.

Hemma igen efter ett av de bättre racen på länge. Ungerns GP hade många vinnare, inte minst vi som satt på sidan och njöt av underhållningen. Varför just Ungerns GP blev en sådan höjdare hade med lite olika saker att göra men främst en. Till Hungaroring hade Pirelli tagit med sig soft och medium, egentligen inget konstig med detta, den vanligaste kombinationen under säsongen. Att man inte valde supersoft hade nog med den förväntat höga temperaturen att göra och delvis fick Pirelli rätt i detta. Fredag och lördag hade extrem värme med över 50 grader i asfalten, till söndag däremot kom ett väderomslag och betydligt lägre temperatur, både i luften och i asfalten, ca 10 grader svalare.

Livslängden på däcken var som förväntat god men när det visade sig att fartskillnaden mellan medium och soft var så stor så uppstod en situation som jag hoppas vi får se fler gånger denna säsong. Det mjuka däcket var så mycket som 1,5-2 sekunder snabbare än det hårda däcket och detta gav ingenjörerna och de som ansvarar för strategi lite att tänka på. Vid vilket tillfälle skulle man köra de långsamma mediumdäcken, i början, i mitten eller i slutet?

När jag pratade med Marcus Ericsson om det innan loppet var han rätt övertygad om att det skulle bli två stint soft och en avslutande stint på medium när bilen var lättare och banan kanske något snabbare, helt enkelt för att minimera skadorna så att säga.

Red Bull fick båda sina bilar på pallen efter ett mycket händelserikt lopp

Red Bull fick båda sina bilar på pallen efter ett mycket händelserikt lopp

Hur de olika teamen valde är egentligen oviktigt i det stora hela även om det fick stor betydelse för slutresultatet. Det som däremot är intressant är att denna gång var det snabbare att köra två depåstopp eller fler med i princip full attack istället för det vi haft i flera race tidigare i år, att en enstoppare är snabbast men för att klara detta betydligt mer återhållen körning, rent av avvaktande.

Vad detta fick för konsekvenser såg vi vid ett flertal tillfällen under racet, attackvilliga förare som försökte både det ena och det andra istället för att de ”slottade” in bakom och låg och sparade däck. Detta gav flera intressanta situationer med omkörningar som både lyckades och misslyckades på olika sätt, men det viktiga var att det hände saker, detta på en bana som det varit/är notoriskt svårt att köra om på. Lite beroende på vem den som tittar har som favorit så var det naturligtvis lite olika hur mycket man gillade dessa ”tacklingar” och Lasse Österlind, vår svenske domare, som tyckte att helgen varit så lugn fram till racet startade fick äta upp detta med besked (men gjorde ett bra jobb med bedömningarna).

En del har hyllat banan för att det blev ett bra race och det är absolut inget fel på Hungaroring men i ärlighetens namn har jag sett massor med lopp där inget har hänt för att den är så svår att köra om på. Sedan håller jag verkligen med om att dessa ”old school” banor är lite mer intressanta och mindre förlåtande än de betydligt mer moderna med sin gigantiska avåkningszoner.

Så här två dagar efter loppet är det ingen större idé att komma med någon ingående analys men väl några intressanta reflektioner. Marcus Ericsson tränare Alex Elgh står alltid, efter racen, och tar emot nere i Parc Fermé när förarna kommer tillbaka och han berättade att det var roligt och se Fernando Alonso komma in och verkligen inte ha en aning om hur han kunde bli femma ” Vad hände där” var typ hans reaktion.

En annan reflektion var att Mercedes under press, både förarna och teamet, visade svagheter som jag faktiskt är lite förvånad över. Farligt att blir för bekväm där framme att man slutar att ens bry sig om de övriga konkurrenterna och enbart har fokus på varandra. Mercedes och Nico Rosberg förklaring till att man inte valde soft på slutet när säkerhetsbilen kom ut var dålig timing, man hann helt enkelt inte göra klart de mjuka däcken, men det betydde att han ändå skulle kört medium även utan säkerhets bil, detta trots att han till skillnad mot Hamilton kunde välja. M a o han och teamet bedömde det som viktigare att ha samma förutsättningar som Lewis mot slutet och vara ”safe” med däcken än att chansa en aning och gå för seger. Blir man verkligen världsmästare med det sättet att tänka? Det däckvalet fick rätt stora konsekvenser för Nico Rosberg då Ricciardo, som valt soft, kunde köra ikapp och börja attackera med känt resultat för båda.

Ny VM-poäng för Marcus Ericsson efter en mycket stabil helg

Ny VM-poäng för Marcus Ericsson efter en mycket stabil helg

Avslutningsvis några ord också om Marcus Ericsson som verkligen börjar hitta rätt i set up-djungeln. Lugnt och metodiskt jobbar Marcus och hans ingenjör Erik med att få bilen i bästa trim till lördag och söndag och allt detta extra fokus har börja ge resultat. Marcus slog denna helg Felipe Nasr trots att teamet, i mina ögon, inte gjorde det speciellt lätt med strategin. Innan alla nu börjar ifrågasätta hur teamet valde när de gav Nasr förtur som måste vi förstå att vi på sidan inte har alla fakta. Men från sidan såg det lite konstigt ut att Sauber inte tog in Ericsson något varv tidigare vid första stoppet och såg till att komma ut före Felipe Massa. Planen var givetvis att klara detta även med den strategi man valde men det fattades någon sekund och resultatet blev många varv bakom den långsammare Williamsbilen. En annan utgång i den fighten hade kanske gett någon extra VM-poäng i slutändan.

Nu tar Formel 1 ett välbehövligt sommaruppehåll men bloggen tar inte semester. Datorväskan är med hela tiden och håll utkik efter F1-podden som denna vecka är en riktig höjdare, återkommer med vem som är gäst inom kort.