Force India fortsätter undersöka problemet på Sergio Perez bil…

Force Indias Sergio Perez råkade ut för en vådlig krasch på träningen inför Ungerns GP

Force Indias Sergio Perez råkade ut för en vådlig krasch på träningen inför Ungerns GP

Det blev en lite märklig första dag inför Ungerns GP på Hungaroring med ett par annorlunda incidenter. Den mest spektakulära förstås med Sergio Perez när han tappade kontrollen på sin bil ut ur kurva 11 och gick i räcket på insidan innan bilen slog runt och hamnade upp och ner. Dessbättre klarade sig Perez utan personskador men var rejält uppskakad över det som hänt. Han sa själv att själva smällen inte var så farlig men när bilen väl slog runt blev han faktiskt lite rädd. Efter rätt mycket besvär lyckades han krypa ur cockpit och händelsen kastar verkligen ljus på frågan om täckta cockpits. Det är inte helt lätt att veta vad som är rätt väg att gå med just detta och det krävs en noggrann funderare på om det ska införas någon gång i framtiden.

På videobilderna syntes ganska tydligt att något gick sönder i hjulupphängningen på höger bak vilket föranledde Force India att hålla båda bilarna i garaget under FP2 och göra en noggrann undersökning kring vad som gick fel, en undersökning som fortsätter nu under kvällen. Förhoppningsvis finner man svaret och kan delta i resten av denna helgs körning

Den andra incidenten som ådrog sig viss uppmärksamhet var när Kimi Räikkönen, i relativt låg fart, blev av med framvingen som gled in under bilen och punkterade vänster framdäck. Även här oroande att den gav med sig så lätt även om det är svårt att dra några riktiga slutsatser innan hela bilden klarnat.

Red Bulls Daniel Ricciardo var väldigt nöjd med hur bilen kändes efter den första dagen i Ungern

Red Bulls Daniel Ricciardo var väldigt nöjd med hur bilen kändes efter den första dagen i Ungern

Rent körmässigt såg det svårt ut för de flesta att få till balansen i bilen. Bilarna halkade omkring på Pirellidäcken vilket i sin tur ledde till överhettning av slitbanan. Mest fart hade Lewis Hamilton som såg mycket imponerande ut, främst över ett varv. Närmaste utmanare ser faktiskt Red Bull ut att vara med både Daniil Kvyat och Daniel Ricciardo före den andra Mercedesbilen med Nico Rosberg. Jag tror absolut att även Rosberg hade kapacitet att vara före Red Bull men ingen annan. Både Ferrari och Williams såg svagare ut än väntat men Kimi Räikkönen antydde att hans team valt ett tämligen annorlunda upplägg för dagens träningar vilket kan förklara bristen på fart. Finländaren var annars relativt nöjd med balansen och hur det kändes, bara varvtiden som saknas och det brukar betyda att man kört med en tyngre bil.

För Marcus Ericsson så var det ingen lysande dag även om det första passet kändes helt ok. Till FP2 steg dock temperaturen i asfalten mer än förväntat och allt grepp var som bortblåst. Mot slutet av FP2 dök det även upp ett problem med BBW-systemet (Brake by Wire) vilket gjorde att teamet avbröt körning något i förtid.

Blir nu lite att fundera på för teamen då det ska peaka med värmen i morgon (upp mot 40 grader) för betydligt mer human temperatur (strax under 30) på söndag vilket kan göra valet av set up lite vanskligt. När det gäller däcken så verkar det mjuka däcket vara det som kommer att användas mest. Både hållbarheten och skillnaden i fart mot det hårda (ca 1,8 sekunder) tyder på det och det blir spännande och se hur de olika teamen väljer att göra med när det långsammare, mediumhårda, däcket ska användas på söndag.

Resultat FP2 Ungerns GP

Pos Driver Car Gap Laps
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m23.949s 36
2 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 0.351s 29
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 0.502s 16
4 Nico Rosberg Mercedes 0.719s 34
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1.185s 30
6 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1.650s 37
7 Sebastian Vettel Ferrari 1.711s 26
8 Fernando Alonso McLaren/Honda 1.803s 31
9 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1.932s 35
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1.971s 31
11 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1.986s 19
12 Jenson Button McLaren/Honda 2.045s 32
13 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 2.141s 36
14 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 2.430s 36
15 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 2.493s 39
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2.882s 29
17 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 5.164s 29
18 Will Stevens Marussia/Ferrari 5.166s 28