”Bästa föraruppställningen genom tiderna”

Sauber meddelade idag att man förlänger kontraktet med sina förare Marcus Ericsson och Felipe Nasr

Sauber meddelade idag att man förlänger kontraktet med sina förare Marcus Ericsson och Felipe Nasr

Som de flesta redan känner till bekräftade idag Sauber Felipe Nasr och Marcus Ericsson som teamets förare även 2016. Sauber är därmed först med att offentliggöra sin uppställning och ger därmed sig själva och förarna lite arbetsro inför den andra halvan av säsongen, en lyx som man ska vara glad över att kunna unna sig.

Att redan nu ha bestämt sig är inte bara bra för förarna mentalt, att de redan nu kan slappna av lite utan att behöva oroa sig för den närmaste framtiden (de kommande 18 månaderna), det ger även teamet en bra möjlighet att på ett effektivare sätt designa en bil som är till de båda förarnas önskemål, åtminstone i den mån det går.

Sauber är mycket nöjda med Nasr/Ericsson-kombinationen och har faktiskt gått så långt att man anser detta vara det bästa paret (observera PAR) man haft genom tiderna. Det är många duktiga förare som kört för Sauber genom åren men uppenbart anser man inte att det tidigare har varit ett så komplett par som man har just nu och under nästa säsong.

Apropå Sauber så minns säkert de flesta Malaysias GP där Marcus Ericsson gjorde en så bra helg fram till racet startade men som slutade i sandfållan i ett tidigt skede efter ett försök att köra om Nico Hülkenberg in i kurva 1. Från en säker källa har jag fått reda på att Marcus troligen skulle ha klarat den omkörningen om inte han fått stora skador på bilen efter kontakt med Max Verstappen på det första varvet. Det var bl a golv och diffuser som fick sig en törn vilket gjorde att en ansenlig mängd downforce saknades på bilen när Marcus försökte sig på sin omkörning. En hel bil hade troligen klarat kurvan, dock inte säkert att omkörningen för den skull gått att genomföra men något besök i sandfållan hade det troligen inte blivit. Inte bara golvet var skadat, även hjulupphängningen var trasig vilket hade lett till att Marcus Ericsson fått bryta oavsett om han kört förbi Hülkenberg eller inte.

Valtteri Bottas får den enda nya framvingen på sin Williamsbil denna helg

Valtteri Bottas får den enda nya framvingen på sin Williamsbil denna helg

Williams kommer denna helg med en ny framvinge, men bara med en och den kommer att sitta på Valtteri Bottas bil av den enkla anledningen att han har flest poäng i mästerskapet. Williams tror själva att bilen kommer att fungera bra här i Ungern men senast det kördes på en så pass långsam bana, i Monaco, så gick det inget vidare alls. Om någon ska kunna utmana Mercedes denna helg så tror jag det är Ferrari. Extrem värme väntas, upp mot 40 grader på lördag, och senast vi hade ett så varmt race vet vi ju hur det gick. Mercedes är ändå, i mina ögon, skyhöga favoriter på söndag men en lite brasklapp för vad vädret kan ställa till med. Idag kom en mycket kraftig regnskur vid 16.30-tiden och prognoserna talar om liknande väder hela helgen men åska och kraftigt regn till och från.

Avslutningsvis så har det givetvis varit mycket fokus på det faktum att Jules Bianchi avled häromdagen till följd av de allvarliga skador han ådrog sig under Japans GP förra året. Idag kom uppgifter som sa att Bianchi utsattes för över 250g vid kollisionen med traktorn vilket är obeskrivligt mycket och dessutom i en smäll där det tog tvärstopp vilket är mycket värre än om man utsätts för höga G-krafter där energin ebbar ut efter en stund utan att stanna tvärt.

Det kommer att bli en känslosam helg för förarna som alla kommer att ha dekalen #JB17 på sina hjälmar och där det ska hållas en tyst minut till minne av Jules Bianchi 15 minuter före starten av formationsvarvet.

Till sist en uppmaning att lyssna på den senaste F1-podden. Veckans gäst är Alex Elgh, personlig tränare och assistent till Marcus Ericsson. Mycket intressant att höra om det arbete som görs för att förbereda Marcus och alla de andra förarna för den uppgift de har i bilarna.