Nico Rosberg knappar in på Hamilton – Nattsvart för Ericsson.

Nico Rosberg tog starten och dominerade därefter Österrikes GP

Nico Rosberg tog starten och dominerade därefter Österrikes GP

Tillbaka i vår mysiga lägenhet i Knittelfeld och konstaterar att allt verkligen rullat på bra denna helg. Vi har bott nära och banan allt runt omkring har gjort det extremt lättjobbat, inga köer och en perfekt kommentatorshytt. Red Bull ring är en toppenanläggning helt enkelt där man även löst transportlogistiken för oss som jobbar på ett lysande sätt.

Jag tror dock att det finns några som är av en annan uppfattning efter årets besök här i Österrike. Mclarens helg gick från ”bad to worse”. Efter ett dåligt kval och mängder av bestraffningar och teknikproblem rent generellt så tog det slut för Fernando Alonso redan på det första varvet vid incidenten med Kimi Räikkönen. En märklig historia där spanjoren till slut hamnade uppe på Kimis bil, dessbättre utan några personskador. Vi fick inga bra reprisbilder på det som hände men efter att ha hört flera vittnesmål så verkar Kimi ha fått ordentligt med hjulspinn ut ur kurva två vilket fick till följd att han sladdade till, först åt ena hållet och sedan åt andra där det till slut blev touch med Alonsos bil. Jenson Button i den andra Mclaren-bilen klarade sig förbi den situationen men tvingades kort därefter bryta med mer tekniska problem.

Nattsvart för Marcus Ericsson med tjuvstart och tekniska problem

Nattsvart för Marcus Ericsson med tjuvstart och tekniska problem

Nattsvart var det också för Marcus Ericsson som först var lite ”het på avtryckaren” i starten, fick skador på bilen när han körde in i bråten efter Kimi/Alonso-smällen och tvingades i depå för byte av nos följt av en ”drive through” för tjuvstarten. Som grädde på moset trilskades bilen med elektroniken vilket gjorde att den bara dog vid inte mindre än två tillfällen under racet. Jag var inne på att teamet borde ha tagit in honom för att spara på materialet men med facit i hand så var det nog klokt att fortsätta, några till som tvingats bryta och det hade funnits chans till en ströpoäng. Rent generellt hängde Sauber inte med här i Österrike, Felipe Nasr startade 8:a men var 11:a i mål utan några tillsynes stora bekymmer. Han klagade visserligen över att bromsarna var dåliga men jag tvivlar på att det ändå hade räckt för poäng idag.

Pastor Maldonado tog poäng för Lotus men hade några riktigt "håriga" situationer under loppet

Pastor Maldonado tog poäng för Lotus men hade några riktigt ”håriga” situationer under loppet

Säga vad man vill om Pastor Maldonado men sevärd är han, inte många får bredsladd på en raksträcka med det klarar ”Pastorn”, inte bara en gång utan två. Andra gången var det riktigt nära att gå illa när han försökte hitta en lucka förbi Max Verstappen. Båda förarna var precis på gränsen med sina däck och in i kurva 1 såg det ut som om Maldonado hade bestämt sig för att gå på insidan när Verstappen plötsligt bytte spår för att täcka upp med en kraftig gir tillbaka från Pastor som blev till en rejäl sladd i upp mot 300 km/t. Skickligt gjort att reda ut den situationen som hade kunnat sluta riktigt illa.

Framme i täten blev det en relativt enkel resa för Nico Rosberg när han väl tagit ledningen i starten, han fick dessutom lite extra hjälp av att Lewis Hamilton körde över den vita linjen på väg ut ur depån och drog på sig ett fem sekunders tidstillägg. Bra kamp om tredjeplatsen blev det däremot där Felipe Massa stod pall för Sebastian Vettels attacker mot slutet. Vettel tappade sista pallplatsen i depåstoppet när mekanikerna hade stora problem att få fast höger bakhjul, Vettel försökte komma tillbaka men Felipe Massa hade tillräckligt med fart för att tysken bakom sig.

Vill också ge extra beröm till Nico Hülkenberg idag, 6:a i mål efter att ha startat 5:a. Riktigt bra fart hela helgen och med en mer eller mindre ny bil på gång för Force India, kanske redan till Silverstone, kan det bli en riktig bra andra halva av säsongen för både teamet och ”Hulken”.

Nu blir det en sista wienerschnitzel innan vi drar hemåt igen i morgon – ev någon pilsner också…

Resultat Österrikes GP

Pos Driver Car Gap
1 Nico Rosberg Mercedes 1h30m16.930s
2 Lewis Hamilton Mercedes 8.800s
3 Felipe Massa Williams/Mercedes 17.573s
4 Sebastian Vettel Ferrari 18.181s
5 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 53.604s
6 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m04.075s
7 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1 Lap
8 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1 Lap
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 Lap
10 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1 Lap
11 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1 Lap
12 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1 Lap
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2 Laps
14 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 3 Laps
- Romain Grosjean Lotus/Mercedes Retirement
- Carlos Sainz Toro Rosso/Renault Retirement
- Jenson Button McLaren/Honda Retirement
- Will Stevens Marussia/Ferrari Retirement
- Kimi Raikkonen Ferrari Collision
- Fernando Alonso McLaren/Honda Collision

DRIVERS’ STANDINGS:

Pos Driver Points
1 Lewis Hamilton 169
2 Nico Rosberg 159
3 Sebastian Vettel 120
4 Kimi Raikkonen 72
5 Valtteri Bottas 67
6 Felipe Massa 62
7 Daniel Ricciardo 36
8 Daniil Kvyat 19
9 Nico Hulkenberg 18
10 Romain Grosjean 17
11 Felipe Nasr 16
12 Sergio Perez 13
13 Pastor Maldonado 12
14 Max Verstappen 10
15 Carlos Sainz 9
16 Marcus Ericsson 5
17 Jenson Button 4
18 Fernando Alonso 0
19 Roberto Merhi 0
20 Will Stevens 0

CONSTRUCTORS’ STANDINGS:

Pos Constructor Points
1 Mercedes 328
2 Ferrari 192
3 Williams/Mercedes 129
4 Red Bull/Renault 55
5 Force India/Mercedes 31
6 Lotus/Mercedes 29
7 Sauber/Ferrari 21
8 Toro Rosso/Renault 19
9 McLaren/Honda 4
10 Marussia/Ferrari 0