Ferrari utmanar Mercedes i Österrike…

Sebastian Vettel var snabbast den första dagen inför Österrikes GP

Sebastian Vettel var snabbast den första dagen inför Österrikes GP

Kanske är det så att Mercedes får lite motstånd denna helg i Österrike. At döma av vad vi såg under den första dagens körning så ser det onekligen ut som om Ferrari är närmare Mercedes än någon gång tidigare under årets säsong på träning. Nu är självklart träning en sak och kval och race något helt annat men det går inte att bortse från att Sebastian Vettel var snabbast på supersoft och att Kimi Räikkönen gjorde mycket konkurrenskraftiga tider över längre stint jämfört med Nico Rosberg på samma däcktyp.

Dagens snabbaste förare, Sebastian Vettel, hade annars en stökig dag med tranmissionsbekymmer i första passet redan efter fyra varv och nya bekymmer med växellådan mot slutet av det andra. Lewis Hamilton såg inte heller helt bekväm ut med uppenbara balansproblem med ett flertal missar, främst på den mjukare gummiblandningen. Upplagt för en spännande fight om pole position i morgon – hoppas jag. Med detta sagt så brukar Mercedes ha marginal när vi väl kommer till kval och det ska trots allt mycket till för att Ferrari ska kunna utmana på allvar. Söndagen däremot kan bli en annan historia, Ferrari är oftast starkare på söndagarna än vad man är lördagarna och kan man hänga med fram till depåstoppen så kan allt hända.

Att få däcken att fungera är som vanligt väldigt viktigt. När bilarna gjorde sina utvärderingar av däcken under FP2 var det ganska tydligt att det inte är någon större skillnad mellan supersoft och soft. En liten fördel de inledande varven på det mjukaste gummit men det planade ut tämligen omgående då de på supersoft började få graining. Det mesta talar dock för en enstoppare och nycken till att få den taktiken att fungera blir att få ut tillräckligt många varv ur de mjukaste däcken utan att tappa för mycket tid. Tror annars att de som kvalar utanför topp-10, som kan välja vilka däck man startar på, kan ha en fördel av att kunna köra soft länge och avsluta racet på en kortare stint supersoft när banan är greppigare och med mindre bensin i bilen. Samtidigt vet vi att greppet i banan utvecklas väldigt mycket under en helg vilket gör det väldigt svårt att veta exakt hur racet utvecklar sig. Grainingbekymren kan vara borta lagom till racet och då kan det se helt annorlunda ut. Mycket för ingenjörer och strateger att fundera över nu ikväll när all data från dagen ska analyseras.

Marcus Ericsson var förhållandevis nöjd med dagen och tyckte att det kändes helt ok. Mittenskiktet är otroligt tätt samlat och varje tiondel kommer att göra stor skillnad i startposition i morgondagens kval, precis som vanligt kan det bli allt från 8:e till 16 plats med bara några tiondelars skillnad. Nyckeln blir att sätta ihop ett helt varv vilket de flesta hade stora problem med under dagen idag.

Resultat FP2 Österrikes GP

Pos Driver Car Time Gap Laps
1 Sebastian Vettel Ferrari 1m09.600s - 28
2 Nico Rosberg Mercedes 1m09.611s 0.011s 50
3 Kimi Raikkonen Ferrari 1m09.860s 0.260s 41
4 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m09.914s 0.314s 44
5 Lewis Hamilton Mercedes 1m10.137s 0.537s 49
6 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m10.160s 0.560s 49
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m10.267s 0.667s 38
8 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m10.356s 0.756s 48
9 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m10.495s 0.895s 39
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m10.585s 0.985s 46
11 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m10.631s 1.031s 50
12 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m10.686s 1.086s 48
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m10.744s 1.144s 40
14 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m10.746s 1.146s 34
15 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m11.011s 1.411s 42
16 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m11.517s 1.917s 17
17 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m11.676s 2.076s 38
18 Jenson Button McLaren/Honda 1m11.919s 2.319s 17
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m12.522s 2.922s 34
20 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m13.094s 3.494s 34