En ny tung helg för Fernando Alonso…

Fernando Alonso har en ny tuff helg framför sig i Österrike

Fernando Alonso har en ny tuff helg framför sig i Österrike

På plats i Österrike, första gången för mig faktiskt. Så här långt är jag glatt överraskad, mycket fin anläggning, modern. Dagen har spenderats med det vanliga en torsdag, förarintervjuer (bl a en längre sittning med Carlos Sainz som vi sänder ut nu i helgen) och podcastinspelning.

Fernando Alonso var en av sex förare med på dagens presskonferens och han fick givetvis frågor om den troliga bestraffning som har framför sig på söndag. Honda har gjort ett flertal uppdateringar på motorn för att försöka få lite tillförlitlighet och den motorn ska Alonso ta redan denna helg, mycket beroende på att spanjoren kör med det uppdateringspaket (bl a en ny kortare nos) som Mclaren har tagit med till Österrike, dock bara delar för en av bilarna. Förra gången teamet hade nya grejer till bilen för första gången, i Kina, var det Jenson Button som fick dem. Alonso ska dessutom köra en av testdagarna direkt efter Österrikes GP, vilket Button inte ska, och får då förhoppningsvis fyra dagar med de nya delarna på bilen utan större tekniska problem.

Red Bull har också pratat om att ev ta en femte motor i bruk denna helg dock inget som är bekräftat ännu. Red Bull vill, när det passar bäst, få in en femte tillförlitlighetsuppdaterad (långt ordJ) motor från Renault som man tror kommer att ha bra livslängd framöver. Om detta sker här i Österrike eller någon av de kommande helgerna återstår att se. Beslut om detta ska tas under kvällen här i Österrike

Marcus Ericsson, här under Kanadas GP på Supersoft från Pirelli.

Marcus Ericsson, här under Kanadas GP på Supersoft från Pirelli.

Har givetvis också pratat en stund med Marcus Ericsson som kommer hit till Österrike med lite stärkt självförtroende efter en helg i kanada där han var klart snabbare än Felipe Nasr. Behövs fler sådana helger nu och varför inte redan här på Red Bull Ring. Att Pirelli har valt supersoft och soft är ingen nackdel och Marcus själv tror att det arbete som gjordes under testen i Barcelona kring känslan i bilen, främst i kval (bl a på hjulupphängningen bak och annat bromsmaterial), kan göra nytta denna helg också. På frågan om Sauber har några uppdateringar här i Österrike så svarande han med ett leende  - ”nya teamkläder”. En längre intervju med Marcus Ericsson ser du i vårt F1-magasin som kommer upp på viasatsport.se senare ikväll.

Michelin har bestämt sig för att, under vissa villkor, lämna in en offert om att bli ensam däckleverantör till Formel 1 från 2017. Som jag skrivit tidigare vill Michelin bl a köra med större hjul än de som används idag, 18” istället för dagens 13” hjul. Detta är dock inte teamen så intresserade av just nu då ett större hjul blir avsevärt mycket tyngre och dessutom kräver stora justeringar på hjulupphängningar och fjädring. Men framförallt vill Michelin att Formel 1 ska ha däck som går att pressa hårdare, man vill bort från den typen av körning som de betydligt känsligare Pirellidäcken kräver.

Just nu känns det inte som att Michelin är speciellt nära en återkomst till Formel 1 men låt oss vänta och se. Jag personligen har som bekant också samma uppfattning att däcken behöver bli snabbare men inte nödvändigtvis mer hållbara. Det som däremot behövs är ett däck som tål att köa hårt med genom hela stinten vilket inte är fallet med Pirellis dito just nu. Tycker även att ni ska läsa artikeln på motorsport.com där Williams technical director Pat Symonds ger sin syn på vad som behöver göra i Formel 1 just nu. Symonds är en mycket trovärdig person som har extremt god insyn i sporten från det tekniska perspektivet. Jag skriver under på det mesta som han säger i den artikeln.

Som jag skrev i början har jag spelat in en ny pod idag och veckans gäst är ingen mindre än Radiosportens korrespondent i depån, Fredrik Af Petersens. Fredrik har närmare 600 lopp på plats i depån under bältet och är en facinerande person på många sätt, mycket nöje