Större risk men inte farligare – hur går det till?

Red Bull Ring och Österrikes GP under midsommarhelgen

Red Bull Ring och Österrikes GP under midsommarhelgen

En dag kvar innan avresa mot Österrike och Red Bull Ring. Midsommar nere i alperna blir säkert bra, vi får väl ta med lite sill och nubbe helt enkelt, har hänt förr. Av någon anledning så brys sig inte Formel 1 om att det är midsommar denna helg i Sverige.

24 timmarsracing är jobbigt  även för den som inte sitter i tävlingsbilarna - Foto: James Holm

24 timmarsracing är jobbigt även för den som inte sitter i tävlingsbilarna – Foto: James Holm

Den gångna helgen spenderades till stor del på Audiforum i Stockholm där vi som var på plats fick möjlighet att följa hela Le Mans 24h på storbildsskärm. Ett kul initiativ från Audi Sverige att uppmärksamma denna racingklassiker på, speciellt som det är ett lopp som Audi dessutom varit så vinstrika i. I år gick man dock bet, Porsche var för starka och speciellt kul var det att Force Indias Nico Hülkenberg, tillsammans med Earl Bamber och Nick Tandy, lyckades vinna på sitt första försök. Tror inte att Porsche hade störst segerförväntningar på just den bilen där enbart Tandy hade erfarenhet från loppet sedan tidigare, då i GTE Pro-klassen. Det var faktiskt den bilen som Fernando Alonso skulle ha tävlat i om han fått tillåtelse av Honda att göra som Hülkenberg, vilket han inte fick.

Såg att Niki Lauda ställer sig bakom Kimi Räikkönens uttalande om att Formel 1 måste bli farligare igen för att attrahera publiken. Räikkönen vill givetvis inte att någon skadar sig eller så men vill att det ska vara större risker involverat.

Kimi Räikkönen vill att Formel 1 ska bli mer utmanande igen

Kimi Räikkönen vill att Formel 1 ska bli mer utmanande igen

Jag bara undrar hur man gör något farligare, med just större risker involverat? Är blodtörsten hos människor så stor att det verkligen är något vi eftersöker. Samtidigt minns jag allas bedrövade kommentarer när t ex Jules Bianchi kraschade i Japans GP förra året där de flesta var eniga om att ingen racing i världen är värd ett människoliv eller svåra personskador, så hur ska vi då ha det? Ska det jobbas för större säkerhet för förarna med allt säkrare banor, bilar som blir mer och mer stryktåliga och med ett reglemente som hela tiden justeras för att farterna inte ska bli för höga?

Jag själv kan inte riktigt svara på vad som är det riktiga, det är en mycket svår balansgång att hitta den perfekta mixen mellan säkerhet och risker. Samtidigt som FIA har sin kampanj för ”Road safety” så ligger kravet från både förare och publik att göra sporten tillräckligt tilltalande och utmanade för bibehållen attraktionskraft – Ingen lätt uppgift!

Jag köper delvis argumentet att bilarna är lite för kontrollerade, för mycket återhållna av framförallt däcken. Bränslet ser jag inte som ett problem, det ska vara en faktor man måste ta hänsyn till, precis som det alltid varit. Däcken däremot kan man förbättra avsevärt, mer tåliga men inte längre livslängd. Eftersom jag inte är någon däcktekniker så kan jag inte svara på om det jag önskar är möjligt men i min värld borde däcken gå att pusha någorlunda jämnt – och hårt – över 15-20 varv, men inte längre. Idag kan föraren kanske gå på max i 5-6 varv under en stint innan han blir tvungen att backa av. Ju bättre bil desto snabbare går det men det är samma sak för alla förarna där jag är rätt övertygad om att det säkert skulle gå att köra 2-3 sekunder snabbare per varv med däck som gick att pressa utan att behöva göra av med mer bensin. Jag tror faktiskt att det är den enda förändringen man behöver göra för att få tillbaka den utmaning som många förare (främst av det äldre gardet) efterfrågar. Högre kurvhastigheter och bilarna blir genast mer fysiskt krävande och ställer därmed betydligt större krav på föraren, då kanske det även blir så att de banor som många idag upplever som ”målade asfaltsytor” blir tillräckligt utmanande.

Pirelli planerar förändringar  inför 2017

Pirelli planerar förändringar inför 2017

Om det går att bygga sådana däck, som klarar full satsning i max 20 varv, så vill jag att de kommer in i Formel 1 så snart som möjligt. Då får vi klart snabbare bilar utan att reglementet behöver ändras nämnvärt i övrigt. Billigt (åtminstone billigare än många andra förslag) och bra!

Apropå däcken så planerar Pirelli att göra vissa förändringar om man får behålla kontraktet som ensam däckleverantör till Formel 1 även efter 2016 (då det nuvarande kontraktet går ut). Pirelli vill fortsätta att köra med Supersoft, Soft, Medium och Hard men vill att varje blandning har ett uppemot tre underblandningar. Man skulle med en sådan lösning få en större möjlighet att ha däck bättre anpassade för varje bana men menar samtidigt att supersoft är supersoft både i Österrike och Monaco även om däcken inte skulle vara exakt likadana, helt enkelt enklare för publiken att hänga med. Finns, enligt Pirelli, ingen anledning att hitta på fler namn på ett större utbud av gummiblandningar, skulle bara bli förvirrande.

Tycker detta låter som en bra idé då jag har svårt att se hur Pirelli ska kunna bygga däck för alla banor med enbart fyra blandningar.