Misstag, galning eller geni och konstig taktik…

En bitterljuv seger för Nico Rosberg i Monaco

En bitterljuv seger för Nico Rosberg i Monaco

Så då har man hämtat sig någorlunda efter monstersöndagen med upp mot 8 timmar LIVE-kommentering. Måste erkänna att jag var ordentligt ”racingbakis” igår och rejält sliten. Men nu är det nya tag och har ju även fått en extra dag att reflektera lite över Monacos GP där det, i mina ögon, var tre saker som stack ut lite extra.

Givetvis har jag funderat på hur Mercedes tänkte när man tog Lewis Hamilton från ledning till ett extra depåstopp när säkerhetsbilen kom ut med lite drygt tio varv kvar att köra. Den enda förklaringen jag kan tänka mig är att Lewis sida av garaget tog för givet att även Rosberg och Sebastian Vettel skulle göra samma sak. Anledningen skulle då troligen ha varit att man var livrädd för att tvingas köra de avslutande varven på gamla däck medan värsta konkurrenterna gick in och la på nya mjuka.

Nu var det bara Hamilton som kom in och han gav därmed bort banposition för nya däck och med svårigheten att köra om i Monaco så blev det en tredjeplats i mål. Att teamet skulle ha räknat fel på avståndet ner till Rosberg och Vettel i tron att man skulle hinna med service på bilen och ändå komma ut längst fram känns osannolikt men är givetvis en möjlighet. Skulle det vara på det viset borde faktiskt någon få en annan arbetsuppgift i fortsättningen. På den här nivån kan man inte ha personal som gör den typen av enkla missar, för mycket står på spel. Lewis Hamilton tappade nu 17 poäng på Rosberg och det kan absolut bli poäng som fäller avgörandet i slutet av säsongen.

Det finns ju även de konspiratoriska som tror att Mercedes gjorde detta med flit av någon anledning, att man på något sätt hellre föredrog att Nico Rosberg vann sin tredje raka vinst i Monaco än att Lewis Hamilton fortsätter att dominera. Detta håller jag som helt osannolikt, min teori är att det blev ett missförstånd där Hamilton sida av garaget missbedömde situationen. Jag tror nämligen inte det är en helt transparent situation mellan de båda förarnas respektive ingenjörer, det vore konstigt om det var så eftersom de trots allt kämpar om samma VM-titel, och att Hamiltons ingenjör blev osäker på vad Nico och Vettel hade för plan.

Nu påstår Mercedes att saken ska undersökas ordentligt, varför man gjorde detta misstag kring Hamiltons strategi men att det samtidigt inte kan bli tal om att korrigera detta i kommande race genom att be Rosberg lämna över ledningen om han skulle befinna sig i den situationen i något av de kommande loppen. Nu ska ju dessutom Nico Rosberg klara av att vara före Hamilton också vilket inte visa sig vara så lätt så här långt under säsongen.

Formel 1: GP von Monaco 2015 - Sonntag

Det andra som stack ut var Max Verstappens körning i Monaco. Den unge holländaren har, efter kraschen senast, av vissa, fått namnet ”Mad Max” vilket jag tycker är en aning orättvist. Killen är en extrem talang som gång på gång visar att han är riktigt snabb och de omkörningar han gjorde innan kraschen var imponerande och kanske framförallt hur han lyckades tajma att ligga bakom Sebastian Vettel och därmed dra nytta av de blåflaggor som de förare Vettel var på väg att varva fick. Som Eje Elgh sa i sändning, kanske inte så svårt att komma på men svårt att utföra.

Själva kraschen var en missbedömning, Max blev lite väl ivrig och bromsade helt enkelt för sent. Det kommer aldrig att vara ok att köra in i någon bakifrån så hur man än ser på saken var han vållande och fick också straff för det med fem platsers nerflyttning i Kanada och straffpoäng på sin licens. Romain Grosjean, som var den som blev påkörd, var givetvis inte imponerad och även Felipe Massa har uttryckt viss kritik mot Verstappen och med all rätt – för den isolerade situationen. Sedan kan man alltid hävda att en förare inte har rätt att kritisera en annan om man ”varit likadan själv”. Men där håller jag inte med, man måste se varje situation för sig och även om både Massa och Grosjean emellanåt varit lite för vilda själva och orsakat många mindre bra situationer (minns Grosjean 2012 när han t o m blev avstängd ett lopp) så betyder det inte att man dels lärt sig med tiden och att man inte får tycka saker om andra förare. Sedan är det upp till varje förare att göra bedömningen vad som är klokt att framföra offentligt, men då handlar det bara om hur man uppfattas av publiken och inget annat.

Max Verstappen kommer säkert även i fortsättningen att pendla mellan geni och galning men om vi ska vara ärliga så har genidelen varit kraftigt övervägande så här långt. Men han är bara 17 år och rutinen saknas och några VM-poäng blir det inte när man kör på kollegor bakifrån.

Marcus Ericsson här före Carlos Sainz - Men inte vid målgång, kanske beroende på en märklig taktik?

Marcus Ericsson här före Carlos Sainz – Men inte vid målgång, kanske beroende på en märklig taktik?

Avslutningsvis några ord också om Marcus Ericssons lopp i Monaco. Som vanligt riktigt bra fart (förhållandevis) på söndagen och resultatet i mål är inte mycket att säga om sett till den startposition han hade. Däremot upplever jag att teamet tar konstiga strategiska beslut som åtminstone jag har svårt att förstå. En trestoppare i Monaco är inget man tar några placeringar med, visst du har fräschare däck oftare men vad ska du med detta till när det ändå inte går att köra om. Långa stunder hade Marcus Ericsson Carlos Sainz bakom sig och med tanke på att Sainz gick i mål som tia kan man undra lite vad som hänt om man koncentrerat sig på att ha honom bakom sig hela racet vilket inte var någon omöjlighet sett till banans karaktär. Nu finns det säkert anledningar till Saubers beslut kring Marcus strategi som inte jag känner till och som mycket väl kan visa att man i själva verket tog rätt beslut men utifrån sett är det svårt att förstå den taktik som valdes.