Första gången för Hamilton i Monaco…

Lewis Hamilton tog idag sin 43 pole position men blott sin första i Monaco

Lewis Hamilton tog idag sin 43 pole position men blott sin första i Monaco

Lewis Hamilton visade klass när han idag tog sin 43:e pole i karriären, dock hans första här i Monaco. Som han själv sa på presskonferensen så var det 2006 i GP2 som han senast startade längst fram i Monaco.

Såg annars lite småstruligt ut för Hamilton under delar av kvalet. Inställningarna på framvingen, däck som inte fungerade och trafik bidrog till att han inte riktigt fick till det i Q1 och Q2, men när det skulle avgöras mot slutet så visade han vilken skicklig förare han är. Samtidigt hade Nico Rosberg ett kval som var raka motsatsen, började starkt men avslutade mindre bra med en rejäl upplåsning på sitt avgörande försök i Q3.

Detta gör Lewis Hamilton till favorit att vinna morgondagens lopp men som han själv sa det kan fortfarande hända mycket, inte minst när det gäller säkerhetsbil eller virtuell säkerhetsbil som faktiskt använts tre gånger i de två GP2-racen som körts denna helg och som fick stor påverkan på resultatet i GP2:s featurerace. Dessutom bör nämnas att båda starterna i GP2 tagits av den förare som startat från ruta två, d v s på utsidan ner mot första kurvan. Kan tänkas att greppet är något bättre därute och jag gissar att Nico Rosberg studerat detta inför morgondagen.

Närmast bakom Mercedes var det ”som vanligt” Sebastian Vettel som återigen är klart vassare än sin teamkollega Kimi Räikkönen i kval. Det verkar ha gått troll i detta med att kvala för Kimi som idag inte bara körde in i räcket på träningen, i Q3 var han också mot räcket en aning och tvingades in i depå i förtid för en kontroll av bilen vilket fick till följd att han fick trafik på sitt snabbaste försök i den avslutande kvalrundan. Känns inte riktigt som att Kimi Räikkönen är riktigt på topp för närvarande, tycker man kan förvänta sig mer än vad han presterar just nu, främst på lördagarna.

Riktigt dåligt kval för Williams Valtteri Bottas, utslagen redan i Q1

Riktigt dåligt kval för Williams Valtteri Bottas, utslagen redan i Q1

Två andra team får också klart underkänt idag. Williams har varit tredje bästa team så här långt under säsongen men idag var man långt efter. Så långt efter att Valtteri Bottas åkte ut redan i Q1 och där Felipe Massa visserligen tog sig till Q2 men fick nöja sig med 13:e startposition. Nu var det väntat att Williamsbilen inte passa för banan i Monaco men så långt efter trodde jag inte att man skulle vara.

Samma historia för Sauber och tyvärr ljuger inte statistiken internt i teamet. Marcus Ericsson är just nu för långsam över ett varv för att kunna utmana Felipe Nasr i kval. Det står nu 5-1 till brasilianaren i den interna kvalstatistiken vilket är siffror som inte ljuger. Detta trots att man jobbat på just detta på den test som kördes i Barcelona efter loppet senast. Oroande tendens som Marcus och hans ingenjör måste komma tillrätta med. På söndagarna har det sett betydligt bättre ut men det hjälper ju inte när startpositionen är så pass viktig som den är, inte bara här i Monaco. Sauberbilen har stora problem att få upp temperaturen i däcken i Monaco även på den mjuka gummiblandningen något som egentligen alla klagade över i någon utsträckning. Ingen riktig succé för Pirellis ”nya” supersoftdäck som körts för första gången denna helg.

Sent inkommen nyhet är också att Carlos Sainz tvingas starta från depån i morgon efter att ha missat att sin bil under kvalet.

Nu blir det hem och ladda för en galen söndag där jag nog kommer att slå personligt rekord i kommentering. Dagen börjar med World Series 11.05 följt av Formel 1 13.00 med en hel timmes uppsnack inför Monacos GP och avslutas med Indy 500 där vi börjar uppsnacket i studio direkt efter Formel 1-loppet och där starten går 18.20. Fram mot 21.30 bör det väl vara klart med gissningsvis ömma stämband. Känns kul att få göra Indy 500 med Fredrik Ekblom, det var med Fredrik som bisittare jag började kommentera Formel 1 1997 och vi har inte jobbat ihop sedan 2000 men det ska säkert gå bra.

Nu talförbud!