Hur många har gjort GPDA:s fanundersökning?

Stoffel Vandoorne fortsätter att dominera i GP2

Stoffel Vandoorne fortsätter att dominera i GP2

Fredag i Monaco betyder körfritt för Formel 1 men väl World Series- och Porscheträning samt GP2 race 1.

GP2-racet blev en ny seger för belgaren Stoffel Vandoorne som fullständigt krossat allt motstånd så här långt. Vi får backa till säsongerna med Bridgestonedäck innan vi såg någon vara så överlägsen. Sedan Pirelli kom in även i GP2 har det varit väldigt svårt för någon förare att dominera på det sätt som Vandoorne gör just nu. Efter 5 körda race har belgaren kört ihop 111 poäng av 127 möjliga vilket är otroligt imponerande. Gissar att det inte dröjer länge innan han har ett kontrakt i Formel 1, frågan är bara var.

Stoffel Vandoorne är Mclaren-Hondas egendom, men om det finns någon plats i det teamet redan nästa säsong är ju högst oklart. Både Jenson Button och Fernando Alonso sitter på flerårskontrakt och kommer inte att lämna sina platser till förfogande i brådrasket.

Skulle dock Honda bli aktuell som motorleverantör till något mer team, nästa säsong, så ser det betydligt ljusare ut. Ser det som självklart att Vandoorne då ingår i en sådan ev motordeal.

Förarorganisationen GPDA har kommit ut med en fan-undersökning

Förarorganisationen GPDA har kommit ut med en fan-undersökning

Hur många har redan gjort förarorganisationen GPDA:s fan-undersökning?

Igår under stort buller och bång så presenterade förarna nyheten om att man vill veta vad fansen önskar av Formel 1 i framtiden. Måste tycka att det är lite märkligt PR-arbete komma med sådan undersökning. Förarna upplever uppenbarligen att man måste visa utåt att man bryr sig om vad fansen tycker, vilket naturligtvis är bra, men samtidigt så säger man ju faktiskt att produkten inte är bra nog, vilket Formel 1 i stort varit bra på nu en längre tid.

Det finns massor med saker som kan behöva justeras till i Formel 1 men att fråga fansen om råd känns fel. Kompentensen att bedöma hur produkten ska utvecklas borde finnas inom sporten och det är verkligen inte upp till fansen att göra Formel 1 attraktivare. Framförallt behöver man skaffa sig en PR-avdelning som vet hur man promotar sporten på rätt sätt. För att kunna göra bedömningen om hur Formel 1 ska vara i framtiden måste man ha en massa bakgrundsfakta som allmänhetens inte har. På vilka premisser är t ex motortillverkarna med, skulle fansen (som jag uppfattar det från de mest högljudda) få bestämma körde vi fortfarande med V10-motorer, men vem skulle bygga dessa motorer? Finns inga tillverkare som skulle spendera en krona på denna föråldrade teknologi och då blev det väldigt tyst på banan.

Tycker Eje Elgh har helt rätt när han säger att det största problemet just nu är att startfältet är så ojämnt och att man rättar till detta genom fördela pengarna jämnare, genom att skapa förutsättningar för fler team att vara med och utmana. När det gäller att göra bilarna snabbare o s v så går detta att fixa till med relativt enkla medel och det borde Formel 1 (FIA/Bernie) kunna fixa till utan att göra stor sak av det. Nu gnälls det från alla håll och kanter med en slags masspsykos som följd och sporten uppfattas istället vara på fallrepet vilket inte alls är fallet.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker det är toppen att det görs en marknadsundersökning, alla branscher behöver då och då ta reda på vad kunder tycker men den skulle ha gjorts i tysthet bland ett antal slumpvis utvalda personer. Nu använder, i detta fall förarna, en kundundersökning för att visa att man bryr sig om fansen i PR-syfte men det tror jag alla som gillar Formel 1 visste ändå.

Istället för att ännu fler ska ha en åsikt borde Formel 1 se till att få en starkare ledning som kan vidta åtgärder om det behövs. Som det är nu så ska alla team vara överens om allting (vilket aldrig händer) och de flesta förslag som tas fram blir aldrig av. Det är alltid någon som känner att den missgynnas och sätter sig på tvären. Vad jag saknar är någon som bestämmer, en person som har ”helikopterperspektiv” och kan se vad som är bra för sporten i stort och kan ta beslut därefter, som t ex när det gäller fördelningen av pengar. Samtidigt är jag medveten om de stora pengar som vissa lägger in och som i gengäld kräver ett inflytande men då får man en situation som vi har just nu när många drar, fast åt olika håll, beroende på vad som är gynnsamt för den ena eller den andra parten.

Formel 1 behöver börja vårda sitt varumärke igen, inte skada det som man gör nu genom att kommunicera att sporten behöver ändras hela tiden.