Strategiska beslut om Formel 1 eller konstgjord andning?

Nico Rosberg var överlägsen i Spaniens GP

Nico Rosberg var överlägsen i Spaniens GP

Spaniens GP blev ingen omkörningsfest – i år heller – där vi kunde höra Lewis Hamilton bekymrat säga över radion att det var omöjligt att komma tillräckligt nära Sebastian Vettel. Jag tror inte Lewis var speciellt orolig över att bli kvar bakom Vettel, men den taktik han tvingades använda för att komma förbi gjorde att Nico Rosberg försvann iväg och att segern inte längre var inom räckhåll. Mercedes är helt enkelt fortfarande överlägsna det näst snabbaste teamet, åtminstone på Circuit de Catalunya. Jag skrev om det i tidigare inlägg, att banan i Barcelona är extremt speciell när det gäller layout, det går helt enkelt inte att komma tillräckligt nära i de kritiska svängarna ut ur kurva 9 och ut på startomål.

Innan DRS och annat så hörde jag en siffra, tror det var Pedro De la Rosa som sa att du behöver vara ca 3,5 sekunder snabbare än framförvarande bil för att kunna klara en omkörning på Circuit de Catalunya. Det säger en del om vad man ska förvänta sig av loppen i Spanien.

Vad jag försöker säga är att vi inte ska ha Spaniens GP som någon slags referens när vi bedömer hur mycket omkörningar och liknande det blir i ett race, det har alltid varit så här och kommer alltid att vara på det viset i Barcelona.

Australian F1 Grand Prix - Qualifying

Veckan efter Spaniens GP hade Formel 1:s strategigrupp ett möte för att försöka komma fram till hur Formel 1 i framtiden ska se ut. Strategigruppen består av representanter från några av teamen (Mclaren, Ferrari, Red Bull, Mercedes, Williams och Force India), FIA-presidenten Jean Todt och Bernie Ecclestone. Tror även att mannen som tar 50% av Formel 1:s intäkter, CVC:s Donald Mackenzie var på plats.

Mötet, ett av många man på senare år sagt är helt avgörande för sportens framtid, kom fram till att bilarna måste bli snabbare, låta mer och se coolare ut. Bra gjort!

Tror inte man behöver vara någon ”key player” i Formel 1 för att komma fram till den slutsatsen, den stora frågan är istället HUR? Det är när lösningarna ska bestämmas som det som vanligt blir svårt att komma överens.

På mötet kom några saker upp som förhoppningsvis ska göra bilarna 5-6 sekunder snabbare, d v s ner mot varvrekorden igen på många banor

- Bilarna ska bli lättare, men utan att förarna ska behöva banta sig till döds igen.

- Förändringar i aerodynamiken och bredare däck

- Tankning återinförs

- ökat varvtal på motorn och starkare ljud

Bredare däck - Snabbare bilar?

Bredare däck – Snabbare bilar?

Säkert bra idéer där det enklaste sättet att jaga varvtid är att bygga snabbare däck. Jag gissar att hälften av de 5-6 sekunderna finns i snabbare däck. Att jaga vikt i bilarna kan däremot bli lite knepigare. Tror det kan bli en dyr historia även om det är sagt att några ”superlätta” specialmaterial inte får användas så måste det till extraordinära åtgärder. Det är ”power unit” som stått för den största ökningen av bilens totalvikt och hur gör du den lättare utan mer dyrbar utveckling? Låt oss ändå säga att det går att hitta 50 kg så är det ytterligare 1,5 sekunder på varvtiden (allt detta är i teorin alltså).

Återinförandet av tankning gör också bilarna generellt skulle bli lättare, en tvåstoppare skulle betyda att bilen aldrig hade mer än 35-40kg bränsle ombord. Vad jag förstår så kommer man enbart få tanka i ca tre sekunder vid depåstoppen (ca-tiden för ett däckbyte). Tre sekunders tankning motsvarade förr (12,5 liter i sekunder) knappt 40 liter som i sin tur är knapp 30 kg. Där finns mycket varvtid att tjäna både i en lättare bil men också i att däcken slits mindre.

Om vi leker med att mina beräkningar stämmer så är vi uppe i 5,5 sekunder sänkning av varvtiden – väldigt grovt och lekmannamässigt beräknat. Ovanpå detta finns också den påverkan ett höjt varvtal på motorn kan ge. Kraftigt förenklat är väl den enklaste lösningen att ta bort 2 växlar i växellådan och därmed tvinga motorn att gå på högre varv, och då även föra mer oväsen.

På mötet bestämdes också att Force Indias förslag om att teamen själva får välja vilka däck man ska köra på under helg var en bra idé. Tror dock inte att detta får någon större påverkan då teamen och Pirelli använder sig av samma data för att komma fram till vilka däck som passar bäst för respektive bana. Det skulle dock kunna vara så att något team ibland väljer att chansa med en snabbare, mjukare blandning för att t ex starta högre upp. Ett sådant val skulle knappast göra bilen snabbare i race då ett för mjukt däck går av alldeles för snabbt och sabbar strategin totalt. Det skulle kunna löna sig på någon enstaka bana men generellt skulle det inte påverka nämnvärt.

När vi kommer till bilarnas utseende så är det mer tycke och smak. Har själv inga större synpunkter på hur bilarna ska se ut, en racerbil ska vara snabb i första hand så jag föreslår att FIA och Formel 1 lägger krutet på just detta.

562-FIA-logo-flag-image

FIA och Formel 1 ville med detta möte visa att man verkligen bryr sig om vad fansen tycker om sporten och att diskussioner pågår för att göra förändringar. Det är dock viktigt att påpeka att det är de mest inbitna fansen som haft invändningar, inte den breda massan. Om det är rätt att lyssna på dessa fans eller inte har jag ingen uppfattning om men jag tror man förenklar å det grövsta om Formel 1 lägger skulden på nuvarande reglementet för vikande publiksiffror på läktarna och vid tv-apparaten. I alla branscher så handlar det om att produkten ska motsvara priset man betalar. Och rent krasst är det så att biljettpriset för att se Formel 1 live är för högt vilket gör sporten mer känslig mot, låt oss säga, mindre spektakulära bilar på banan vilket ger tomma läktare. Samma sak gäller tv-publiken, hur kan man tro att Formel 1 ska ha samma tittarsiffror i betal-tv som man hade när det sändes fri-tv över hela världen?

Det som helt utelämnades på mötet, åtminstone officiellt, var hur man ska hitta en lösning på att hälften av alla intäkter som Formel 1 drar in försvinner bort från sporten. Pengar som behöver gå tillbaka till de team som nu tvingas spendera mer än de kan dra in eftersom möjligheten att hitta tillräckligt sponsorstöd minskat med lägre tittarsiffror i TV och färre folk på läktaren. Där har man en riktigt hård nöt att knäcka, sen kvittar det hur bilarna låter eller hur fort de går, ingen vill se typ tre team tävla mot varandra.

Jag säger som jag brukar säga när det gäller den här typen av möten som presenterar storslagna planer – I belive it when I see it!