Michelin på väg tillbaka?

Är Michelin på väg tillbaka till Formel 1?

Är Michelin på väg tillbaka till Formel 1?

Michelin säger sig vara redo för en comeback i Formel 1. På en rak fråga i en intervju i Italienska Autosprint svarar märkets motorsportchef Pascal Couasnon:

”Varför inte? Vi är helt öppna för att komma tillbaka till Formel 1 men bara under vissa precisa villkor.

”Formel 1 måste ändra sitt tekniska reglemente.”

”Däcken måste bli en teknisk del av sporten igen, inte bara ett verktyg för att få till mer spektakulär racing”

”Vi har meddelat våra villkor för en ev comeback”

”Vi vill ha 18” hjul, som vi redan använder i Formula E och snart kommer att ha i en annan serie”

”Om Formel 1 kan tänka sig att överväga våra förslag är vi helt öppna för att komma tillbaka annars är det nej tack”

Michelins motorsportchef Pascal Gouasnon säger att den franska tillverkaren kan komma tillbaka till Formel 1 under vissa villkor

Michelins motorsportchef Pascal Couasnon säger att den franska tillverkaren kan komma tillbaka till Formel 1 under vissa villkor

Couasnon säger vidare att Michelin inte heller har något problem med att komma in som ensam leverantör av däck, precis som man är på väg att göra i Moto GP. När Pirelli kom in i sporten 2011 gjorde man det med önskemålet att däcken skulle kräva flertalet depåstopp och just detta är något Couasnon inte är intresserad av. Michelinschefen vill att däcken ska erbjuda föraren en stabil nivå när det gäller prestanda och greppnivå:

”Det är inte normalt att förarna, redan efter ett fåtal varv, måste börja köra långsammare för att få däcken att räcka till.”

”Detta ska inte kunna hända, nuförtiden kan förarna inte visa vad man går för eftersom däcken begränsar dem.”

Personligen är jag inte alls säker på att Pascal Gouasnon har helt rätt i sin analys. Jag förstår vad Michelin är ute efter, man vill absolut inte hamna i den marknadsföringskatastrof som Pirelli varit i med massiv kritik mot hur däcken fungerat. Ska man tillbaka in i sporten, efter att Pirellis kontrakt går ut 2016, så vill man kunna visa att man bygger riktigt bra racingdäck.

Så här kan Formel 1 bilarna  se ut om Michelin kommer tillbaka till sporten

Så här kan Formel 1 bilarna se ut om Michelin kommer tillbaka till sporten

Problemet är bara att om man gör detta så kommer så är min uppfattning att vi kan vara på väg tillbaka till den typ av racing många var så kritisk mot förr. Långa tåg av bilar där ingen kan köra om eftersom däcken levererar en konstant greppnivå och inte tappar speciellt mycket i prestanda under en stint. Samtidigt håller jag med om att det inte är roligt att se förare köra för långsamt för att få däcken att räcka till.

Det jag skulle vilja se är däck som är betydligt snabbare än de som används idag, som håller max 20 varv och som tål någorlunda aggressiv körning i 20 varv. En förare ska inte behöva spara däck efter fem varv för att inte sabba strategin men det ska samtidigt inte vara möjligt att köra dessa däck i all evighet. Kan Michelin erbjuda sådana däck är jag helt för en comeback från den franska tillverkaren. Bygger man däremot däck som aldrig tappar mer än någon sekund om så kör dem ett helt race så tror jag man är fel ute.

Däckshantering är en viktig del i racing och bör vara något man värnar om även i fortsättningen, men kanske inte så extremt som det är idag i t ex Formel 1 och GP2. Ser vi i de mindre Formelbilsklasserna, typ F3 (Hankock) och World Series (Michelin) så är det bara att ösa på i racen utan att egentligen behöva oroa sig nämnvärt, dock givetvis inom rimliga gränser. Efter att ha sett några säsonger F3 och åtminstone sporadiskt följt World Series så är jag inte helt övertygad om att det är så roligt att titta på. Även om det finns undantag under en säsong så blir det många gånger väldigt statisk racing.

Hur däcken ska fungera i Formel 1 är en svår fråga som måste utredas ordentligt. Det finns ingen plats för förhastade beslut bara för att göra den ena eller den andra parten till lags. Det handlar om att hitta den perfekta kompromissen mellan underhållningen på banan och hur förarna vill kunna utnyttja däcken under ett race. Tyvärr är detta ingen lätt uppgift, att hitta kompromissen alltså. Att bygga den ena eller den andra typen av däck är däremot en förhållandevis lätt sak men det är som bekant många viljor i Formel 1