Nico Rosberg ”back on track”…

Nico Rosberg tillbaka som vinnare i Formel 1

Nico Rosberg tillbaka som vinnare i Formel 1

För första gången sedan Brasiliens GP förra året fick Nico Rosberg kliva högst upp på pallen igen. Klar seger före Lewis Hamilton som i sin tur fick slita för andra platsen men som till slut ändå var tämligen överlägsen Sebastian Vettel som blev trea.

Circuit de Catalunya är en bana som smärtsamt visar på styrkor och svagheter i de olika paketen. Få banor är så beroende av god aerodynamik som den i Barcelona och man ser därför ganska tydligt vilka som har ordning på just den delen.

Riktigt stark insats under Spaniens GP av hemmaföraren Carlos Sainz

Riktigt stark insats under Spaniens GP av hemmaföraren Carlos Sainz

Det nya reglementet har gjort bilarna betydligt mer beroende av en bra motor men i helgen såg man tydligt vilka som har det bästa chassit. Mercedes är oslagbara på båda punkter, motor och chassi, men tar vi t ex Toro Rosso så visade de vilken enormt bra bil man har. Om bara Renaultmotorn fungerar som det är tänkt så gör det inget att man saknar hästkrafter mot de bästa motorpaketen. 5:a och 6:a på gridden och 9:e och 11:e plats i mål är ett starkt resultat för teamet där framförallt Carlos Sainz körde riktigt bra även om han till att börja med var frustrerad i mittstinten på hårda däck.

Stor rivalitet i Toro Rosso just nu mellan Max Verstappen och Carlos Mainz

Stor rivalitet i Toro Rosso just nu mellan Max Verstappen och Carlos Mainz

Har förstått att rivaliteten mellan Sainz och Verstappen är stor och det står just nu och väger lite om vem som ska ta kommandot i teamet och därmed vinna Dr Markos gunst. En plats i Red Bull är trots allt på spel framöver (om det nu är att byta upp sigJ). Fick veta att Carlos Sainz mer eller mindre var ute ur Red Bull juniorprogram under fjolåret, dock kunde Red Bull tänka sig att hjälpa till litegrann för att få in Sainz i Caterham 2014, ett erbjudande som han till slut tackade nej till för att istället fortsätta kämpa för titeln i World Series, som han sedermera tog. Med Sebastian Vettels flytt till Ferrari hamnade Carlos Sainz på Red Bulls lista igen och nu kör han i Toro Rosso, och är i mina ögon snäppet vassare än Max Verstappen så här långt.

Tätt o jämnt mellan Sauberförarna ut på det första varvet.

Tätt o jämnt mellan Sauberförarna ut på det första varvet.

Med Sauber är det precis tvärtom mot Toro Rosso, alldeles för dåligt med downforce men en bra motor. Då blir det inte bättre än 12:e och 14:e plats i mål, ett förväntat resultat tycker jag. Ingen vidare ordning har man heller på sina depåstopp, Marcus Ericssons andra depåstopp blev 3 sekunder för långt och för andra tävlingen i rad ger man bort placeringar på att inte har ordning på denna viktiga detalj. Sen blev det inte bättre av att Ericsson kördes på en strategi som jag upplevde som lite konstig. Att köra 6 varv mer än Nasr med samma antal stopp kostar bara tid och är för mig lite obegriplig. Sett till detta måste jag tycka att Ericsson race var klart godkänt. Det är så små detaljer som avgör och igår var det t ex att Marcus inte lyckades ta sig förbi Nasr i starten och därmed fick prioritet i depån. Det var nära men lyckades inte riktigt och därmed fick det bli en kompromiss. Felipe Nasr bromsade dessutom en bromsplatta på sitt ena framdäck när han försvarade sig mot Ericsson på första varvet och tvingades gå i depå tidigare än planerat vilket också störde teamets, från början, uppgjorda planer.

Jag är medveten om att Sauber har mycket bättre översikt på loppet än vad jag har, med åtminstone en handfull personer hemma i Schweiz som har som enda uppgift att mata raceteamets ingenjörer med information från loppet gällande varvtider på övriga förare och deras placering på banan etc, men det kändes som sagt lite konstigt. Vet att även Marcus Ericsson var besviken på hur stallet läste loppet och hur man tog sina beslut men detta är historia nu och det är bara att titta framåt. Gissar dock att det kommer att diskuteras lite extra angående hur man lägger upp sin taktik i loppen på några möten den närmaste tiden.

Resultat

Pos Förare Bil Diff
1 Nico Rosberg Mercedes 1h41m12.555s
2 Lewis Hamilton Mercedes 17.551s
3 Sebastian Vettel Ferrari 45.342s
4 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 59.217s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m00.002s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m21.314s
7 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1 Lap
8 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1 Lap
9 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1 Lap
10 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1 Lap
11 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1 Lap
12 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1 Lap
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 Lap
14 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1 Lap
15 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1 Lap
16 Jenson Button McLaren/Honda 1 Lap
17 Will Stevens Marussia/Ferrari 3 Laps
18 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 4 Laps
- Pastor Maldonado Lotus/Mercedes Retirement
- Fernando Alonso McLaren/Honda Brakes

Förarmästerskapet

Pos Förare Poäng
1 Lewis Hamilton 111
2 Nico Rosberg 91
3 Sebastian Vettel 80
4 Kimi Raikkonen 52
5 Valtteri Bottas 42
6 Felipe Massa 39
7 Daniel Ricciardo 25
8 Romain Grosjean 16
9 Felipe Nasr 14
10 Carlos Sainz 8
11 Max Verstappen 6
12 Nico Hulkenberg 6
13 Sergio Perez 5
14 Marcus Ericsson 5
15 Daniil Kvyat 5
16 Fernando Alonso 0
17 Jenson Button 0
18 Roberto Merhi 0
19 Will Stevens 0
20 Pastor Maldonado 0

Konstruktörsmästerskapet

Pos Team Poäng
1 Mercedes 202
2 Ferrari 132
3 Williams/Mercedes 81
4 Red Bull/Renault 30
5 Sauber/Ferrari 19
6 Lotus/Mercedes 16
7 Toro Rosso/Renault 14
8 Force India/Mercedes 11
9 McLaren/Honda 0
10 Marussia/Ferrari 0