Det hänger på motorn…

Ferrari har, mycket tack vare en bättre motor i år, närmat sig Mercedes

Ferrari har, mycket tack vare en bättre motor i år, närmat sig Mercedes

I Autosport, som kom idag (åtminstone digitalt), gör man en sammanfattning av hur teamen ligger till mot Mercedes efter fyra tävlingar och jämför sedan avståndet med hur det såg ut för precis ett år sedan.

Ingen är väl speciellt överraskad över att det är tre team som har närmat sig Mercedes och ingen blir heller speciellt förvånad över att det är Ferrari, Sauber och Lotus. Alla övriga team ligger längre ifrån Mercedes tidsmässigt nu än vad man gjorde för ett år sedan.

Anledningen till att just Ferrari, Sauber och Lotus gått framåt är givetvis i första hand förbättringar på motorn. Årets power unit från Ferrari har fått mycket beröm så här långt jämfört med fjolårets sorgebarn som bl a hade svårt med återvinningen av energi, dålig körbarhet och som var alldeles för tung. Ferrari saknar fortfarande hästkrafter mot Mercedes men har gjort stora framsteg och hoppas själva kunna täppa till den luckan ytterligare under säsongen. En uppdaterad version av Ferrarimotorn sägs vara aktuell till Spaniens GP men jag vet inte riktigt hur det är med den saken. Sebastian Vettel började i Bahrain på sin andra motor och måste nog köra ”slut” på den innan han ger sig på en uppdaterad variant. Visst skulle han kunna ta ytterligare en motor i bruk men jag gissar att han knappast vill gå tillbaka till den ”gamla” varianten när den uppdaterade har nått max km.

I Lotus fall är det bytet från problemfyllda Renault till Mercedes som är anledningen till att teamet tagit tämligen stora kliv framåt jämfört med förra säsongen

Att komma med uppdaterade versioner av motorn är lite trixigt och måste anpassas till hur förarna ligger till i sekvens med de som använts så här långt under säsongen. Fortfarande är det enbart fyra motorer som får användas under säsongen, beskedet om en tillåten femte motor dröjer och till dess att detta är beslutat måste teamen hålla sig till ursprungsplanen där motorerna måste gå ca 5 helger innan de är förbrukade som racemotorer (de kan givetvis köras vidare på fredagarna så länge de håller).

Några kommer oundvikligt att åka på bestraffningar under säsongen för överutnyttjande av motorer, främst gäller detta Mclaren-Honda och Red Bull/Toro Rosso-Renault. Alla har de haft mängder med tillförlitlighetsproblem och närmar sig snabbt betraffningsgränsen. Daniel Ricciardos motorras strax före målgång i Bahrain gör att han, i Barcelona, startar med sin fjärde motor i bruk.

Både Renault och Honda får dock jobba på sina kommande versioner av motor utan att använda några s k ”tokens”. Inom ramen för tillförlitlighet får motorleverantörerna göra justeringar på motorn, det är dock inte tillåtet att göra förbättringar på prestandan även om ökad tillförlitlighet troligen får den konsekvensen i alla fall.

Så här var läget för alla förarna när det gäller motorer lördagen innan Bahrains GP

Motorläget inför Bahrains GP - notera gärna hur bra det ser ut för Sauber och Ferrari

Motorläget inför Bahrains GP